Car Mechanic Simulator 2014 – Klik hier om je auto te repareren | Gamer.nl

Je auto naar de garage brengen blijft een enge bezigheid. Hoeveel gaat die ene reparatie nu weer kosten? Weet je wel zeker dat de monteur eerlijk is? Auto’s zijn dusdanig complexe machines dat het voor de gewone leek moeilijk is om in te schatten wat er gedaan moet worden als iets opeens niet meer werkt. Wat dat betreft is Car Mechanic Simulator 2014 een prima uitvinding. Want ondanks dat de game op de oppervlakte blijft, kun je na het uitvoeren van enkele reparaties in ieder geval de monteur een beetje volgen.

Rood – geel – groen

Het doel van Car Mechanic Simulator 2014 is, niet geheel verra end, het repareren van kapotte auto’s. Als monteur krijgt je instructies die variëren van het vervangen van de oliefilter tot het opsporen van een defect in de vering. Vaak betekent dat het uit elkaar halen van de auto totdat het beschadigde onderdeel losgemaakt kan worden om het vervolgens te vervangen met een nieuw exemplaar en de auto weer in elkaar te zetten. Car Mechanic Simulator is in die zin vooral een puzzelgame, waarbij je de volgorde waarop de auto uit elkaar geschroefd moet worden dient uit te vogelen.

De andere uitdaging is het vinden van het te vervangen onderdeel, maar gelukkig helpt de game je daarbij. Middels een matige minigame waarin je de auto rondrijdt over een testparcours kan de schade aan alle onderdelen opgemeten worden, waarna groene, gele en rode kleurcodes de hoeveelheid schade duidelijk maken. Daarna is het slechts een kwestie van de auto vakkundig demonteren en weer in elkaar zetten. Een kind kan de was doen.

Eentonigheid

De simplistische opzet is echter ook het grote probleem van Car Mechanic Simulator 2014. Want zodra je het trucje snapt, valt de game eindeloos in herhaling. Het vervangen van de versnellingsbak vergt weliswaar iets meer moeite dan het vervangen van de accu, maar daar is ook alles mee gezegd. Zelfs het uitvinden welke onderdelen je moet verwijderen voordat je het beschadigde onderdeel kunt bereiken en vervangen vervalt snel in eentonigheid, aangezien de game slechts twee verschillende autogeraamten bevat (en zelfs dan is het motorblok het enige verschil).

Daardoor ontbreekt niet alleen variatie, maar ook diepgang. Autoliefhebbers die hopen aan hun favoriete merk te mogen knutselen, komen door het gebrek aan echte auto’s uiteindelijk bedrogen uit. Zelfs de presentatie straalt eentonigheid uit. De drum ’n ba die uit de radio in je garage schalt lijkt aanvankelijk een aardige poging om een stoffige simulator wat hipper over te laten komen, maar vervalt uiteindelijk in dezelfde herhaling als de rest van de game.

Kers op de taart

De kers op de taart der middelmatigheid is de knullige besturing van de game. De camera  centreert op een aangeklikt onderdeel, waarna je de camera vrij kunt draaien. Doordat het niet mogelijk is met het toetsenbord om tu en onderdelen te wi elen zorgt dit er echter vaak voor dat je de camera centreert op het ene onderdeel, waarna ja het andere onderdeel (dat ook vervangen moet worden) bijna niet meer kunt zien. Ook wi elen tu en het toevoegen en verwijderen van onderdelen voelt knullig aan, omdat je via een menu tu en de twee opties wi elt. Het repareren van de auto’s voelt daardoor vaak omslachtiger dan noodzakelijk.

Car Mechanic Simulator 2014 is vooral een game die niet lijkt te kunnen besli en of het een puzzelgame of een simulator wil zijn. Dat de game daardoor uiteindelijk tu en wal en schip belandt is jammer, want het idee van óf een puzzelgame óf een echte simulator rondom het repareren van auto’s spreekt zeker aan.