Capcom Classics Collection Vol.1 | Gamer.nl

Vroeger, toen de lucht nog schoon en de seks nog smerig was, waren er de gloriedagen van de speelhallen waar vele grote ontwikkelaars hun roots hebben. Veel van die oude games die je toen voor een gulden kon spelen, zijn ook overgezet naar spelcomputers als de NES en de SNES. Omdat we niet allemaal zware gamefreaks zijn die zo'n beetje elke mogelijke console thuis hebben staan, brengen veel ontwikkelaars hun oude games van welleer opnieuw uit. Ook Capcom heeft sinds kort een PlayStation 2 DVD-tje laten persen met een groot aantal van hun oude speelhalgames.

De games die terug te vinden zijn in Capcom Cla ics Collection, bestaan vooral uit shooters, en dan in de primitiefste zin van het woord. Zo vinden we old time kla iekers als 1942 en Vulgus terug, die beide omstreeks het midden van de jaren tachtig van de vorige eeuw ontwikkeld zijn. De volledige lijst van Capcom oldies ziet er als volgt uit: 1942, 1943, 1943 Kai, Bionic Commando, Commando, EXED Exes, Final Fight, Forgotten Worlds, Ghosts 'n Goblins, Ghouls 'n Ghosts, Gun.Smoke, Legendary Wings, Mercs, Pirate Ship Higemaru, Section Z, SonSon, Street Fighter II, Street Fighter II: Champion Edition, Street Fighter II: Hyper Fighting, Super Ghouls 'n Ghosts, Trojan en Vulgus. Zo'n 22 kla ieke games op één schijfje.

Bij de overzetting van oude games naar de PlayStation 2, kun je eigenlijk niet verwachten dat de graphics een opknapbeurt gehad hebben. Dat is natuurlijk ook zonde, want je wilt die oude games nu net zo spelen als toen je je in de jaren tachtig ermee vermaakte. Wel heeft Capcom gezorgd voor een mooi overzichtelijk menu waarin je alle games kunt uitkiezen. Per game vindt je in de rechterbovenhoek een kort filmpje met gameplay beelden. Ook kun je rechts onderin wat informatie vinden zoals de datum van release. Druk je op de cirkel knop, dan vindt je veel uitgebreidere informatie over de game terug. Je kunt hier onder andere vinden op welk systeem de game is uitgebracht en nog wat leuke feitjes.

Tijdens het spelen van de games heb je ook toegang tot een menu waarin je allerlei dingen als geluid en beeld opties kunt aanpa en. De besturing van de game gaat natuurlijk met behulp van de PlayStation controller en doet zeker niet onder voor bijvoorbeeld een NES controller. Je kunt zelfs met de joysticks spelen wat bij sommige games zeker een must is. De laadtijden mogen ook een complimentje krijgen; deze zijn erg kort en je kunt, als je een game niet leuk vindt, snel weer terug naar het hoofdmenu om een nieuwe game uit te kiezen. Gelukkig heeft Capcom niet met de gameplay gesjoemeld waardoor deze nog hetzelfde is als in de oorspronkelijke versies van de games.

Deze Capcom Cla ics Collection is een aanrader voor de mensen die zweren bij retro games en niet de consoles of arcadekasten thuis hebben staan om deze oude games op te draaien. Deze Cla ic Collections zijn dan ook een goed initiatief van ontwikkelaars om trouwe fans, maar ook nieuwe gamers, te laten genieten van de toppers die de bedrijven groot hebben gemaakt. De lage prijs die ervoor gevraagd wordt, zal zeker ook mensen over de streep trekken. Zeker als je al die kla iekers plus de consoles in huis wilt hebben, ben je toch al gauw honderden euro's kwijt. Aangezien deze Capcom Cla ics Collection als bijtitel nog Vol. 1 heeft, kunnen we binnenkort waarschijnlijk wel weer een nieuw schijfje met kla iekers tegemoet zien en hopen dat ook andere ontwikkelaars dit idee overnemen en al hun oude games, voor weinig geld, in één box zetten voor de huidige consoles.

Gameplay: 7,5Graphics: 6,0Geluid: 7,0Totaal: 7,0