Terwijl heel gamerland Modern Warfare 2 speelt, vond Activision het een goed idee om Call of Duty: Modern Warfare - Reflex voor de Wii uit te brengen. En waarom ook niet? De Wii kan zeker nog wel een paar goede shooters gebruiken. De vraag is of het twee jaar na dato nog wel de moeite is om de eerste Modern Warfare in een Wii-jasje te steken en of de overzetting naar de Wii succesvol verlopen is.

In Modern Warfare - Reflex neem je afwisselend de rol aan  van een S.A.S.-soldaat en een Army Ranger. Door deze aanpak  sta je het ene moment ergens in het Midden-Oosten tanks te beschermen, terwijl je het andere moment door een moeras in Oost-Europa sluipt op zoek naar een informant. Leuk extraatje is de optie om samen met een vriend de coöperatieve modus te spelen. Hierbij bestuur jij het personage, terwijl je vriend het spel ervaart als een soort van railshooter.  Het is zeker niet het beste onderdeel van de game, maar leuk genoeg om het een paar keer te proberen.

Totale poort

Het wordt meteen duidelijk dat Modern Warfare Reflex bedoeld is voor Wii-bezitters die Modern Warfare nog nooit gespeeld hebben. De game is namelijk een exacte kopie van het origineel. De missies zijn hetzelfde, het bekende multplayergedeelte (inclusief alle perks) is aanwezig en ook de morele kwesties en de duistere kanten van de oorlog worden belicht. Niet heel veel Wii-games weten een oorlog zo neer te zetten als Modern Warfare - Reflex. Het is ontwikkelaar Treyarch gelukt om werkelijke iedere missie, personage en kogel in de Wii-versie te proppen. Je krijgt de game dus zoals hij bedoeld is.

Het onderdeel wat de meeste vruchten plukt van deze 'totale' poort is het multiplayergedeelte. Trouw aan de reeks, heeft Treyarch ook deze versie uitgerust met de populaire multiplayerformule van Modern Warfare. Oké, je kunt maar met tien spelers tegelijkertijd spelen, maar voor de rest lijkt het aardig op wat we al gezien hebben op de andere platformen. Wie niet beter weet, zal met het multiplayergedeelte van Reflex nog behoorlijk wat uurtjes kunnen doorbrengen. Daar is dit onderdeel uitgebreid genoeg voor met tientallen te verdienen unlockables en perks, de mogelijkheid om zelf je uitrusting samen te stellen en de geweldige maps, die uiteraard ook al in het origineel zaten.

Niet optimaal genoeg

Toch hebben niet alle onderdelen de overstap goed doorstaan. De elementen die wezenlijk verschillen van de eerdere versie zijn uiteraard de besturing en de grafische kwaliteit. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: beide onderdelen komen niet zo heel goed uit de verf.

Laten we beginnen met de besturing, die behoorlijk wat geduld vereist. Het de makers niet gelukt om de besturing van de game te optimaliseren voor de Wii. Modern Warfare is nu eenmaal een game die vooral veel actie biedt, waardoor je constant van hot naar her aan het rennen bent terwijl je ondertussen de vijand bestookt met van alles en nog wat. Maar omdat je de camera en het richtkruis met de Wiimote en de Nunchuk bestuurt, ben je eigenlijk meer bezig om het beeld om de juiste plek te houden.

Gelukkig heeft Treyarch wel een uitgebreide optie toegevoegd waarmee je tot in de puntjes allerlei zaken, zoals de gevoeligheid, kunt regelen. Wie tussen alle mogelijkheden zijn ideale instelling vindt, zal de ietwat ongecontroleerde besturing dus nog wel wat op kunnen vangen. Toch blijft het gevoel overheersen dat de game specifiek is ontwikkeld voor een klassieke controller of muisbesturing. Het gat tussen wat de game van je eist qua reactievermogen en de ruwheid waarmee je het personage bestuurt, is groot.  Wat dat betreft hebben andere shooters op de Wii bewezen dat het wel degelijk beter kan.

Een tweede puntje van kritiek is de grafische kwaliteit. Natuurlijk weten we dat de Wii grafisch niet mee kan komen met de PlayStation 3, PC en Xbox 360, maar gamers die het origineel gespeeld hebben, weten dat juist in Modern Warfare veel sfeer werd bepaald door de omgeving. De omgevingen in Modern Warfare - Reflex zien er bij tijd en wijlen bijzonder grauw, grof en saai uit. Er gaat gewoonweg te veel van de ambiance verloren om hetzelfde gevoel als twee jaar geleden op te roepen. Tel daarbij op dat de game veel framedrops kent bij de wat complexere omgevingen en je weet dat je geen moment het idee hebt dat je daadwerkelijk een commando bent die even de wereld gaat redden.