Onlangs schreven we op Gamer.nl over de Xbox One-versie van Call of Duty: Ghosts. Het spel draait op een resolutie van 720p, maar gebruikt een upscale naar 1080p; kunstmatig full HD, zeg maar. De PlayStation 4-versie van Ghosts maakt daarentegen gebruik van een resolutie van 1920 bij 1080 beeldlijnen – na een patch. Deze versie is daarmee full HD zoals full HD hoort te zijn: native 1080p.

Zeggen die getalletjes ook echt alles wat je over de One-versie moet weten?

Ghosts

Minder scherp…

Het antwoord luidt meer ‘ja’ dan ‘nee’. Als je de PlayStation 4- en Xbox One-versies van Ghosts naast elkaar speelt, ziet het getrainde oog direct verschil. Op Sony’s console ogen de wapens en personages en de lijnen in de verte minder kartelig dan op de One. Sommige bezoekers dachten dat de Xbox One-versie wellicht technisch gezien nog meer verschilt van de PlayStation 4, maar dat is niet het geval. De textures of andere effecten (tessellation, de belichting) zijn identiek.

Op de grote tv’s die wij gebruikten om zowel de PlayStation 4 als Xbox One-versies te spelen is het verschil goed zichtbaar. Op een 22 inch-monitor is dat minder het geval omdat dezelfde hoeveelheid pixels zich dan op een kleinere oppervlakte bevinden. Opvallend aan de Xbox One-versie is dat de game zowel off- als online heel vloeiend loopt. De zestig frames per seconde blijven constant gehandhaafd, ongeacht de hoeveelheid rookgranaten en flashbangs die je om de oren vliegen.

Call of Duty: Ghosts is op de One met name in de singleplayer een mooie game. Het level als astronaut in de ruimte is door de belichting en de scherpte illustratief voor het sleutelwerk van ontwikkelaar Infinity Ward. In tegenstelling tot Battlefield 4 – dat op de One héél véél mooier is dan op de Xbox 360, is dat sleutelwerk niet compleet overweldigend. Maar mooier, dat is de game op de nieuwe consoles zonder twijfel.

Transitie

Voor de Xbox 360-bezitters zonder Ghosts is een eventuele keuze daardoor makkelijker gemaakt: zij spelen een mooiere versie van de game op de One. Wie de game al fysiek voor de Xbox 360 heeft gekocht, moet een moeilijke overweging maken als hij een geïmporteerde Xbox One heeft. Alleen degenen die hun 360-exemplaar van Ghosts digitaal hebben aangeschaft (en met hun gamertag aan de game zijn gekoppeld), komen direct in aanmerking voor een upgrade van tien dollar middels de Amerikaanse Xbox Store. Daarvoor moet je een Amerikaanse creditcard hebben.

Op die optie na hebben wij op alle mogelijke manieren geprobeerd up te graden naar een One-versie, maar dat lijkt vooralsnog niet mogelijk. Ook niet met het wisselen tussen Xbox Stores van verschillende nationaliteiten. Dat betekent dat One-importeurs in Nederland met een fysiek 360-exemplaar van Ghosts de game opnieuw moeten aanschaffen voor de One.

Wie de One-versie in de (digitale) winkel koopt, kan wel gewoon direct aan de slag. Zeker als je de game op de Xbox 360 gespeeld hebt. Het overzetten van je Xbox 360-profiel werkt vlekkeloos. Je oude Xbox Live-account wordt door de game herkend en zo kun je direct verder waar je was gebleven. Je klassen, aantal verdiende punten en statistieken blijven bij een transitie naar de One-versie onveranderd. Dat is wel zo fijn als je net als wij veel tijd in het perfectioneren van je load-out hebt gestoken.

Ghosts

Bang van verandering

Tijdens het spelen van de One-versie vallen vooral de overeenkomsten op. De enige merkbare verschillen schuilen in het scherpere uiterlijk, dat door de beter processorkracht ook in split screen gehandhaafd blijft, en het spelen met de nieuwe controller. Dat laatste gaat ons goed af, al is het erg wennen. Zo zijn de pookjes langer en is de oppervlakte van de thumbstick kleiner dan eerst. Onze vingers worstelen daar nog steeds mee: we kunnen onze duimtoppen niet langer over het pookje leggen, maar moeten die in tegen de holte aan de binnenkant van de thumbstick drukken.

Niet alleen de langere, minder brede pookjes zijn wennen. De nieuwe schouderknoppen dienen met de onderkant van je wijsvingers ingedrukt te worden. Je drukt dus als het ware de zijkant van de bumper-knop in. Het bevredigende klikje dat de 360 gaf als je de schouderknop bovenop indrukt, is verdwenen. Ook dat is heel erg wennen. Omdat we onze vinger niet goed genoeg op de schouderknop houden, gooien we onze granaten vaak veel eerder dan de bedoeling is.

Wat de Xbox One uniek maakt, ontbreekt in Ghosts daarnaast volledig. De haptische feedback van de Xbox One-controller is geheel uitgeschakeld en wordt nergens in de game door Infinity Ward ingezet. Kinect wel, maar enkel om mee door het menu te navigeren. Ook stembesturing had tijdens het ontwikkelen van Ghosts overduidelijk geen prioriteit.

Ghosts

Weinig extraatjes

Wie net een One heeft en ’t maximale uit de mogelijkheden van de console wil halen, koopt met Call of Duty: Ghosts niet de ideale launchgame. De game biedt weinig extraatjes. Nu is dat niet verrassend: vernieuwing en Call of Duty zijn nooit hand in hand gegaan en aan de spelfundering is nog nooit door een ontwikkelaar getornd. Het zou enigszins naïef zijn anders te verwachten van de One-versie.

Ghosts is op de One exact de vermakelijke game die al op de Xbox 360 is verschenen, enkel mooier. Alle inhoudelijke min- en pluspunten van de Xbox 360-versie hebben dus ook betrekking op de One-variant. Feit blijft wel dat de Xbox One-versie het grafisch aflegt tegen de PlayStation 4. Wie beide consoles in huis haalt, kan daarom beter voor de PlayStation 4-versie gaan.

Eerder beoordeelden we al de andere versies van Call of Duty: Ghosts