Call of Duty 2 werd door vele gamers gezien als één van de beste shooters van 2005. Mede dankzij de sfeer, de gelikte graphics en het overdonderende geluid kwam de game in vele verlang- en jaarlijstjes terug. Het was dan ook geen verassing toen men aankondigde dat de Xbox 360 ook met dezelfde versie van Call of Duty 2 op de proppen kwam, de console heeft immers genoeg 'power' om de oorlog tot in de puntjes gedetailleerd over te laten komen. De hamvraag is nu alleen, is de Xbox 360 versie interessant genoeg of blijft het bij de oude vertrouwde PC? Zo op de valreep, aan het einde van 2005, vind je hier toch nog de review van Call of Duty 2. 'Alweer?' zul je misschien denken. Dat klopt. In november hebben we de game al eerder nader bekeken, Call of Duty 2 kwam met een 8,6 zeker niet slecht uit de bus. Hoewel niet elk aspect van de game even goed bevonden werd en de gameplay vernieuwde aanpassingen heeft gekregen die niet altijd even goed gewaardeerd werden, is het toch een behoorlijke topper geworden met een nog steeds groeiende fanbase. Als we Xfire mogen geloven zit het dus wel goed met het aantal spelers.

Aangezien niet iedereen een dergelijke PC bezit die de graphics van Call of Duty 2 voluit kan draaien, of wanneer men liever games op een console speelt, hebben wij daarom toch nog deze Xbox 360-review voor jullie geschreven. Wij zijn namelijk van mening dat de console-versie zeker niet onderdoet voor de PC en derhalve niet genegeerd mag worden. Maar genoeg geluld, laten we eens gaan kijken wat er nou zo anders is aan de Xbox 360 versie van Call of Duty 2.

Ik ga niet te diep in op de gameplay van Call of Duty 2, deze kun je namelijk gewoon in de PC-review vinden, op dit gebied is er vrijwel niets veranderd. Zo speel je nog steeds de singleplayer met drie verschillende personages, te weten een Rus, een Brit en een Amerikaan. Ook de menu's en de opstartschermen zijn allemaal identiek aan de PC-versie. Leuker is het verschil tussen de laadtijden. Waren deze in de PC-versie al verassend snel, in de 360 versie gaat het laden helemaal rap. Binnen no-time zit je weer in de oorlog. Voor de ongeduldige mensch een zeer aangenaam pluspunt dus.

Een First Person Shooter op een console spelen is altijd al een discussiepunt geweest. De één beweert dat het allemaal begonnen is op de PC en dat het ook zo moet blijven, de ander is van mening dat een console-shooter prima wegspeelt en dat dit de toekomst van gaming zal worden. Hoe dan ook, voorheen was ik ook vrij sceptisch over FPS en consoles, maar sinds een jaar of wat ben ik ook overtuigd, het is allemaal zeer goed te doen en lang niet zo'n ramp als sommigen beweren. Ook in Call of Duty 2 gaat het bewegen, schieten en wegduiken opmerkelijk soepel. Dat de Xbox 360 controller, die gewoon intuïtief aanvoelt en solide in de hand ligt, hier een steentje bijdraagt, moge duidelijk zijn. Op een klein puntje van kritiek na, namelijk het snipen, ben ik verder helemaal tevreden met de besturing. Dan het grafische genot van de 360 versie. Gamers met een vette, en dan bedoel ik ook écht vette pc, hebben op de Xbox 360 weinig te zoeken, als het gaat om Call of Duty 2. Zo simpel is het. Ja, de 360 versie is geweldig mooi, absoluut. Zeker wanneer je het aansluit op een degelijk scherm of monitor doet het helemaal niet onder voor de PC. Toch moeten we concluderen dat er op visueel gebied weinig meerwaarde te bespeuren valt als je de beschikking hebt over een über-pc.

Is dit niet het geval en je wil toch graag de game spelen in zijn volle glorie, dan doe je er goed aan om de 360 versie aan te schaffen. Let er wel op dat dit het liefst op een mooi scherm gedraaid wordt, ook bij Call of Duty 2 op de 360 maakt het flink wat uit of je het draait op een tv-toestelletje van de plaatselijke camping, de tv op je eigen kamer of die mooie HDtv van paps en mams (of als je zelf genoeg te besteden hebt, je eigen HDtv natuurlijk!). Bij het laatstgenoemde zul je gewoon eerder het next-gen gevoel ervaren, dat is een feit. In tegenstelling tot wat de demopods deden vermoeden, ziet alles er haarscherp uit en de framerate is vrijwel altijd constant te noemen. Iets wat we graag op een console willen zien, toch?

Het auditieve aspect wil ik vrij weinig over kwijt, dit is gewoon Kwaliteit met een hoofdletter K. Op de PC was het geluid al van een uitmuntend niveau en op de Xbox 360 versie is dit niets anders. Ik zou bijna durven zeggen dat het nóg mooier klinkt, gezien de meeste tv’s tegenwoordig gepaard gaan met een flinke stereo-installatie. Nog meer dan op de PC beleef je de oorlog alsof je er zelf in zit. Kort samengevat: niets dan lof hierover.

Ach ja, eigenlijk is het heel gemakkelijk. Call of Duty op de Xbox 360 is gewoon een toptitel. Althans, zeker in de singleplayer mode, waar je overigens een hoop achievementpoints mee kunt scoren, zeker als je de game in Veteran mode voltooid. Op het gebied van multiplayer slaat Infinity Ward alleen de plank behoorlijk mis. In de PC versie werd al vrij veel geklaagd over cheaters en ander scum. Verder zou de balans niet helemaal optimaal zijn en er waren gewoon te weinig maps te vinden, aldus de gamers. Toch viel het naar mijn mening allemaal wel mee. Maar goed, we dwalen af. Wat de PC versie wél heeft, en de Xbox 360 versie dus niet, is de mogelijkheid om als serveradmin nog het een en ander in te stellen. Dit ontbreekt namelijk compleet op de Xbox 360 versie!

Oke, je bent nog wel in staat om een server te starten (als er geen andere server gevonden wordt, ben jij maar de server), maar je kan vrijwel niets aanpassen! In de sytemlink en splitscreen heb je overigens nog wel het een en ander aan opties. Maar... Kies een level, kies je gametype en stel de score/time limit en de Killcam optie in, dat is het enige wat je kunt doen. Meer niet. Een beetje karig dus en het is te hopen dat Infinity Ward dit nog gaat uitbreiden. Het moet mogelijk zijn door middel van Xbox Live, nietwaar? Ook jammer zijn de verdere opties wat Friends betreft. Een vriend of vriendin uitnodigen voor een potje schieten zit er helaas niet bij en als je bedenkt dat dit al sinds de eerste Xbox Live games mogelijk was, dan krab je je toch wel even achter de oren.

Pluspuntje is de systemlink en splitscreen (helaas beide niet online) opties, die zitten er gewoon in. Met zijn vieren Call of Duty 2 spelen is dan best leuk te noemen, maar of het de ‘nare pijn’ van de matige online multiplayer-opties verzacht? Ik betwijfel het. Begrijp me niet verkeerd, ook op de Xbox 360 speelt het online gebeuren heel lekker weg (zij het met ‘maar’ zestien spelers in systemlink, online maximaal acht!) en het kan je zeker wekenlang aan de buis gekluisterd houden, maar er had zoveel meer in kunnen zitten en dat is jammer.

Tja, wat kunnen we nu nog zeggen over deze WWII shooter? Op de 360 is Call of Duty 2 een volwaardige launchtitel naar mijn mening die zeker het proberen waard is. Mensen die de game genegeerd hebben op de PC kunnen prima de 360 versie aanschaffen, met de nieuwste generatie televisieschermen ziet het er gewoon verbluffend uit. Ook op een iets minder duur scherm valt er trouwens nog genoeg te genieten. Jammer alleen van de multiplayer mogelijkheden, die schieten gewoon te kort en hopelijk doet Infinity Ward hier dan ook iets aan. Tot die tijd is het even doorbijten geblazen.

Alle minpuntjes ten spijt, heb je een Xbox 360, ben je niet in het bezit van een über-pc en houd je van knallen, dan kun je er absoluut over denken om Call of Duty 2 in huis te halen. Het is in ieder geval een mooie gelegenheid om zo het nieuwe jaar knallend in te gaan, want knallen, dat doet de game zeker.