Buzz: The Mega Quiz | Gamer.nl

Buzz is één van degames waar Sony de nadagen van de PlayStation 2 mee hoopt te rekken. Nu deconsole zelf voor een appel en een ei de deur uit gaat, is deze ook voorniet-gamers de aanschaf waard. Bijvoorbeeld voor mensen die de PlayStation 2 alleenwillen gebruiken voor een gezellig avondje met vrienden en vriendinnen. Endaarvoor is Buzz de perfecte game. Met de unieke Buzzers, een soort vanstemkastje met een grote rode knop en vier keuze knoppen, is de instapdrempelbijzonder laag. En wat is er leuker dan je algemene kennis in de strijd gooien,om nu eindelijk eens te bewijzen dat jij de slimste bent?Buzz The Mega Quiz zou je kunnen omschrijven als de ultiemeBuzz-game voor de Playstation 2. Ontwikkelaar Relentle Software heeft goedgekeken naar de euvels van de voorgaande Buzz-titels. Zo kampten The Music Quizen The Sports Quiz met het beperkte kennisdomein, waardoor ze niet zo geschiktwaren om te spelen met een willekeurige groep mensen. Alleen met een groepmuziek- of sportfanaten, kwamen die quizgames tot hun recht. The Big Quizkampte dan weer met te beperkte vraagstelling, die vrijwel altijd betrekkinghad op een plaatje, waardoor échte kennisvragen ontbraken. Bij The Mega Quiz heeft men wel de moeite genomen om devragen wat complexer te maken. Elke vraag is daarbij ook nog eens afzonderlijkingesproken, wat ongetwijfeld flink wat lokalisatiewerk met zich meegebrachtheeft. Dit laatste zal ook de reden zijn waarom destijds bij The Big Quiz vooreen vast patroon in de vraagstelling is gekozen. Maar de investering loontzich, want alleen al door de variatie in vragen over uiteenlopende onderwerpen,is The Mega Quiz een stuk leuker dan elke voorgaande game in de Buzz-reeks.Alles is netjes in het Nederlands vertaald en zo nu en dan duiken er typischeNederlandse vragen op, bijvoorbeeld over presentatrices van het Jeugdjournaal. Toch blijft Buzz onmiskenbaar een spel dat oorspronkelijkvoor de Engelse markt bedoeld is. Alle vragen waar plaatjes of muziekfragmentenbij betrokken zijn, zijn alleen vertaald en verder niet gelokaliseerd. Zo moetje soms zeggen welk nummer hoger in de Britse hitlijsten kwam, wordt jecricketkennis op de proef gesteld en is het zeer handig wanneer je de Britsecounties weet te plaatsen. Ook zijn er opvallend veel vragen over Jamie Oliveren zijn veel muziekfragmenten vooral nummers die in Groot-Brittannië een hitzijn geweest, maar die hier allang weer zijn vergeten. Een heel groot probleemis dit niet in de praktijk natuurlijk, want geen van de Nederlandse deelnemerszal de antwoorden weten op zulke vragen. Toch blijven vragen waarbij ongeveerde helft van de mensen het antwoord weet, de meest geslaagde.

Het spelonderdeel 'Puntenkiezer'

Voor The Mega Quiz hebben de makers weer wat nieuwespelrondes uit hun mouw weten te schudden. De meeste hiervan zijn aardiggeslaagd, maar vooral de ronde 'Puntenkiezer' lijkt een blijvertje. Hierbij kanelke speler om de beurt een categorie vragen uitkiezen, om zo zijn specifiekekennis uit te spelen tegen die van zijn tegenstanders. Zo zijn er onder andere vragenover film, beroemdheden, muziek, dieren, sport en algemene kennis. Wel jammeris het hoge aantal entertainmentvragen hierin. Categorieën als geschiedenis,aardrijkskunde en literatuur behoren niet tot de opties, terwijl dat juist eenspel als Buzz een stuk familiegeschikter zou kunnen maken. Een andere geslaagderonde is 'Globetrotter', waarbij vragen worden gespeld over specifieke landen. Degenedie als eerste goed geantwoord heeft, mag het volgende land uitkiezen. Ookhierbij kun je dus je eigen kennis uitspelen tegen je tegenstanders. De minst geslaagde nieuwe ronde is 'Winnen is Blijven',waarbij je telkens tu en twee plaatjes moet kiezen. De vraag is bijvoorbeeld'wie stierf het eerst?', waarna je twee foto's te zien krijgt. Het goede antwoordblijft steeds staan en het andere antwoord wordt vervangen. Wie een foutantwoord geeft valt af en wie het langste aanhoudt, krijgt de punten. Op zicheen leuk onderdeel, ware het niet dat de vragen óf heel triviaal zijn, óf puurgokwerk. Zo moet je soms op basis van een vage albumhoes zeggen welk nummer heteerst in de hitparade kwam, erg pittig, terwijl je daarna moet zeggen wat hogerkan vliegen, een helikopter of de spaceshuttle.De laatste ronde van een normaal multiplayerspelletje Buzzis 'Aftellen', waarbij al je vergaarde punten worden omgezet in tijd. In dezeronde wordt eigenlijk geheel beslist of je het spel wint of verliest, hoeweleen voorsprong in punten de kans wel groter maakt dat je wint. Degene met demeeste punten krijgt de volledige tijd, de andere spelers slechts een deel vandie tijd in dezelfde verhouding als de punten. Beantwoord je in de laatsteronde vragen fout, dan verlies je tijd, alleen degene die het snelste is metantwoorden, kan weer tijd terug winnen. Het zorgt voor een leuke climax dieervoor zorgt dat niet steeds dezelfde wint, zoals bij voorgaande Buzz-gamesvaak het geval was.

Een drukte van belang, Buzz met acht spelersEen ander puntje van kritiek dat eigenlijk op alle Buzz-games van toepa ing was, geldt ook nog steeds voor The Mega Quiz, namelijk dat het spelverloop soms wat aan de trage kant is. De introductiefilmpjes van alle spelrondes zijn niet weg te drukken en ook het heen en weer schakelen tu en de vragen en de deelnemers, kost net iets meer tijd dan je zou willen. Het krijgt hierdoor wel wat meer de televisiesfeer, maar na een aantal potjes heb je de 'gevatte' opmerkingen van Buzz wel gehoord en wil je liever door met het spel.