Buzz!: The Hollywood Quiz | Gamer.nl

Na muziek, sport entwee keer algemene kennis kan een filmquiz in de Buzz!-reeks natuurlijk nietontbreken. Bij een buitengewoon grote kennis over film denk je vaak aan eenzamemannetjes zonder relatie, die, eventueel samen met hun lotgenoten, meerdere malenper week obscure bioscopen bezoeken om vrijwel alle nieuwe films te bekijken.Maar The Hollywood Quiz is niet alleen voor hen. Dankzij vragen over 120verschillende films, van de meest recente pulp tot tijdloze kla iekers, zou ervoor elke filmconsument wel een expertisegebied in moeten zitten. Of je nuidolaat bent van Robert de Niro of Owen Wilson, iedereen kan redelijk meekomenin The Hollywood Quiz. Want vrijwel iedereen kijkt wel eens een film.  Ontwikkelaar Relentle Software heeft er alles aan gedaanom te zorgen dat The Hollywood Quiz niet alleen een setje nieuwe vragen is,maar ook voelt als een volledig nieuwe game. Het spel baadt in een heerlijkHollywood-sfeertje, de studio waarin het zich afspeelt is groter dan ooit enBuzz zelf is strak in pak gestoken. Ook de one-liners van Buzz die je tu en devragen door tot treurens toe moet aanhoren, zijn aangepast aan het thema enverwijzen zodoende vaak naar specifieke films. Aan de verschillende personagesdie je als speler kunt kiezen zijn er ook een aantal toegevoegd metoverduidelijke verwijzingen naar bepaalde films. Wat te denken van een gemenedokter in een grijze jas, die continu een witte kat bij zich draagt.Aan de opzet van de quiz zelf is weinig veranderd. Het spelgebruikt dezelfde opzet als The Mega Quiz en begint ook met de uitstekendepuntenkiezer. Hierbij kies je een categorie waarover de vragen moeten gaan.Deze categorieën zijn elke keer anders en kunnen betrekking hebben op éénbepaalde acteur (bijv. Nicolas Cage), één bepaald tijdperk (bijv. De Jaren 70),één bepaald genre (bijv. Komedie), maar ook op iets heel specifieks, zoalsfilms met auto's in de hoofdrol. Alle spelers moeten vragen beantwoorden overde categorie die jij kiest, dus je kunt in deze ronden goed jouw kennis uitspelentegenover die van je tegenstanders.Er is één nieuwe ronde toegevoegd, die op het oog lijkt opde Puntenkiezer. In die nieuwe ronde dient wederom elke speler een categorie tekiezen, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat je daar ook vragen overkrijgt. Allen gekozen categorieën worden namelijk door elkaar geschud envervolgens moeten spelers één voor één vragen erover beantwoorden. Bij een goedantwoord krijgen ze punten, bij een fout antwoord worden de punten opgeteld bijde punten van de volgende speler. Hoe meer mensen het voor je fout hadden, hoemeer punten je mag bijschrijven bij een goed antwoord. Het kiezen van vragenzorgt voor wat extra diepgang: door lastige categorieën de kiezen, vergroot jede kans dat je tegenstanders vragen fout beantwoorden.Aan het eind van de quiz worden de punten weer omgezet intijd die langzaam weg tikt terwijl je vragen moet beantwoorden. Pas in dezeronde wordt echt de winnaar bepaald, de punten uit de voorgaande rondes zijn erhooguit om een voorsprong op te bouwen in de laatste. De tijd tikt langzaam wegen alleen wanneer je een vraag als eerste goed beantwoordt, krijg je er weertijd bij. Bij een fout antwoordt gaat er zelfs tijd af. De laatste overlevendeis de winnaar van de quiz en krijgt van Buzz een typisch filmcadeau. Zoals dering uit The Lord of the Rings, die Buzz gebruikt om zijn lieftalligea istente Rose ongezien onzedelijk te betasten. Helaas voor Buzz heeft Roseaardige karatetechnieken in huis.The Hollywood Quiz bevat, zoals de naam al doet vermoeden,alleen vragen over films afkomstig uit de filmfabrieken in Hollywood. Eenvoordeel daarvan is dat de meeste grote Hollywood-films bij vrijwel iedereeneen belletje doen rinkelen, maar een nadeel is toch zeker dat je eenaanzienlijk deel van de filmindustrie voor het gemak maar buiten beschouwinglaat. Geen vragen over Amèlie, Turks Fruit, Das Leben der Anderen of FuckingAmal helaas. Vooral voor echte filmliefhebbers zal dit in hun nadeel werken,omdat die toch eerder geneigd zijn om bij hun filmkeuzes verder te kijken dannaar de big budget-films met een hoogmarketingbudget. Toch weet The Hollywood Quiz dit aardig te compenseren metvragen over oudere films, zoals Casablanca. Want welk nummer speelde Sam ookalweer op de piano?Wat ook overeind blijft zijn de typische minpunten dieeigenlijk voor alle Buzz-games van toepa ing zijn. Het spel is bijvoorbeeldnog steeds enorm traag. De eerste paar keer zorgt dit ervoor dat alles goed tevolgen is, ook voor niet-gamers, maar wanneer je meerdere potjes achter elkaardoet wordt het irritant. Elke keer moet de a istente bijvoorbeeld eerstbeginnen met de uitleg, voordat je haar weg kunt drukken. Waarna ze ook nog eenpaar seconde haar frustraties moet uiten over hoe overbodig ze wel niet is.