Vorig jaar kwam Sony met Buzz: The Music Quiz op de proppen. Uniek aan deze quizgame waren de vier stemkastjes die erbij geleverd werden. Met deze stemkastjes diende je het juiste antwoord zo snel mogelijk in te toetsen. Ook zat er een grote rode Buzzer op, die in sommige ronden gebruikt moest worden wanneer je het juiste antwoord voorbij zag komen. Met vier spelers op de bank stond je zo een echte quiz-ervaring te wachten, net als op televisie. Het enige nadeel was dat alle vragen over muziek gingen, waardoor eigenlijk altijd dezelfde speler, hij die het meest van muziek wist, er met de winst vandoor ging. Daarom komt Sony nu met The BIG Quiz, waarin het draait om algemene kennis. De opzet van Buzz!: The BIG Quiz is niet veel veranderd ten opzichte van de muziekvariant. Het grootste verschil is dat je nu in plaats van deuntjes, vooral plaatjes moet herkennen. Bij een vraag over een beroemdheid, dien je bijvoorbeeld zo snel mogelijk te drukken wanneer het plaatje van deze persoon voorbij komt. Wat wel erg handig is, is dat de bijbehorende vraag netjes wordt voorgelezen in het Nederlands, zodat de leessnelheid van de spelers meestal geen invloed heeft op het spelverloop. Het nadeel van het gebruik van plaatjes, is dat de personen erop niet altijd even goed herkenbaar zijn. Ook wanneer je iemand eventueel alleen bij naam kent, is het erg lastig om het juist plaatje eruit te pikken. De laatste ronde is daarnaast een beetje vergezocht en tegelijk verantwoordelijk voor een groot deel van je punten. In die ronde wordt een plaatje langzaam zichtbaar en dien je er een heel kromme vraag over te beantwoorden. Zodra het plaatje enigszins herkenbaar is, weet je waar de vraag op slaat. Zo verschijnt er langzaam een plaatje van een telefooncel op een kade, met als vraag “Wat gebeurt er als je rechts langs de telefooncel loopt”. Zodra je ziet dat er water in de buurt is, is het antwoord ook meteen duidelijk: “Je wordt nat”. De meeste vragen zijn echter goed te doen en leuk verzonnen, soms met een vleugje humor. Ze gaan over allerlei onderwerpen, van aardrijkskunde en geschiedenis, tot films en muziek. Ondanks dat het spel in het Nederlands vertaald is, zijn er geen vragen die rechtstreeks op Nederland betrekking hebben. Geen vragen dus over Nederlandse muziek, films of beroemdheden. Wat ook irritant is, is dat eventuele filmquotes die je moet raden, in het Nederlands worden voorgelezen. Je zult dus eerst een vertaalslag moeten maken voordat je de quote kunt herkennen. “Praat je tegen mij? Praat je tegen mij? Ik ben de enige in deze kamer!”Het spelverloop van The BIG Quiz is, net als bij The Music Quiz, behoorlijk traag te noemen. Tussen de vragen en de rondes door, zijn er steeds weer korte tekstjes en filmpjes die de vaart uit het spel halen. Dit om het echte ‘Quiz-gevoel’ te benadrukken. Maar net als Bert van Leeuwen zegt de presentator in Buzz eigenlijk steeds hetzelfde, dus op een gegeven moment ken je het wel en wil je gewoon verder met het spel. Gelukkig is de uitleg van het spel door de lieftallige Roos, wel weg te drukken.  Buzz!: The BIG Quiz zal je wel enkele avondjes plezier op kunnen leveren met een stel vrienden, maar kent iets teveel nadelen om een echte aanrader te zijn in het partygenre. De vragen zijn soms wat te vergezocht en zijn niet aangepast naar de algemene kennis van de Nederlandse speler. De plaatjes die men gebruikt bij de vragen, zijn ook niet altijd even geschikt. Tel daarbij dat het spel net iets te traag gaat, en er zijn genoeg hordes die ervoor zullen zorgen dat je toch Singstar maar weer uit de kast haalt.