Buzz!: The BIG Quiz | Gamer.nl

Vorig jaar kwam Sony met Buzz: The Music Quiz op de proppen.Uniek aan deze quizgame waren de vier stemkastjes die erbij geleverd werden.Met deze stemkastjes diende je het juiste antwoord zo snel mogelijk in tetoetsen. Ook zat er een grote rode Buzzer op, die in sommige ronden gebruiktmoest worden wanneer je het juiste antwoord voorbij zag komen. Met vier spelersop de bank stond je zo een echte quiz-ervaring te wachten, net als optelevisie. Het enige nadeel was dat alle vragen over muziek gingen, waardooreigenlijk altijd dezelfde speler, hij die het meest van muziek wist, er met dewinst vandoor ging. Daarom komt Sony nu met The BIG Quiz, waarin het draait omalgemene kennis.De opzet van Buzz!: The BIG Quiz is niet veel veranderd tenopzichte van de muziekvariant. Het grootste verschil is dat je nu in plaats vandeuntjes, vooral plaatjes moet herkennen. Bij een vraag over een beroemdheid,dien je bijvoorbeeld zo snel mogelijk te drukken wanneer het plaatje van dezepersoon voorbij komt. Wat wel erg handig is, is dat de bijbehorende vraagnetjes wordt voorgelezen in het Nederlands, zodat de lee nelheid van despelers meestal geen invloed heeft op het spelverloop. Het nadeel van het gebruik van plaatjes, is dat de personenerop niet altijd even goed herkenbaar zijn. Ook wanneer je iemand eventueelalleen bij naam kent, is het erg lastig om het juist plaatje eruit te pikken.De laatste ronde is daarnaast een beetje vergezocht en tegelijkverantwoordelijk voor een groot deel van je punten. In die ronde wordt eenplaatje langzaam zichtbaar en dien je er een heel kromme vraag over tebeantwoorden. Zodra het plaatje enigszins herkenbaar is, weet je waar de vraagop slaat. Zo verschijnt er langzaam een plaatje van een telefooncel op een kade,met als vraag “Wat gebeurt er als je rechts langs de telefooncel loopt”. Zodraje ziet dat er water in de buurt is, is het antwoord ook meteen duidelijk: “Jewordt nat”. De meeste vragen zijn echter goed te doen en leuk verzonnen,soms met een vleugje humor. Ze gaan over allerlei onderwerpen, vanaardrijkskunde en geschiedenis, tot films en muziek. Ondanks dat het spel inhet Nederlands vertaald is, zijn er geen vragen die rechtstreeks op Nederlandbetrekking hebben. Geen vragen dus over Nederlandse muziek, films ofberoemdheden. Wat ook irritant is, is dat eventuele filmquotes die je moetraden, in het Nederlands worden voorgelezen. Je zult dus eerst een vertaalslagmoeten maken voordat je de quote kunt herkennen. “Praat je tegen mij? Praat jetegen mij? Ik ben de enige in deze kamer!”Het spelverloop van The BIG Quiz is, net als bij The MusicQuiz, behoorlijk traag te noemen. Tu en de vragen en de rondes door, zijn ersteeds weer korte tekstjes en filmpjes die de vaart uit het spel halen. Dit omhet echte ‘Quiz-gevoel’ te benadrukken. Maar net als Bert van Leeuwen zegt depresentator in Buzz eigenlijk steeds hetzelfde, dus op een gegeven moment kenje het wel en wil je gewoon verder met het spel. Gelukkig is de uitleg van hetspel door de lieftallige Roos, wel weg te drukken.  Buzz!: The BIG Quiz zal je wel enkele avondjes plezier opkunnen leveren met een stel vrienden, maar kent iets teveel nadelen om eenechte aanrader te zijn in het partygenre. De vragen zijn soms wat te vergezochten zijn niet aangepast naar de algemene kennis van de Nederlandse speler. Deplaatjes die men gebruikt bij de vragen, zijn ook niet altijd even geschikt.Tel daarbij dat het spel net iets te traag gaat, en er zijn genoeg hordes dieervoor zullen zorgen dat je toch Singstar maar weer uit de kast haalt.