Buzz!: Quiz TV | Gamer.nl

Buzz! staat al jaren garant voor eenflinke portie multiplayerfun. Thuis op de bank met vrienden of in jeeentje met een opblaaspop; iedereen kan ermee aan de slag en het leidtaltijd tot geweldige situaties. Nu kunnen we diezelfde pret door Buzz!:Quiz TV tevens ervaren op de PlayStation 3, maar hoe prettig vinden wijdat eigenlijk?

Anders dan de naam 'Quiz TV' doet vermoeden, hebben de vragen in dezeBuzz!-game niet enkel betrekking op tv-programma's. Buzz!: Quiz TV komtneer op het beantwoorden van vragen met behulp van je algemene kennis,de game is dus een indirecte opvolger van Buzz!: The Big Quiz op dePlayStation 2. Het 'Quiz TV'-gedeelte verwijst eerder naar het feit dathet spel zelf een soort tv-quiz is. Met Buzz!: Quiz TV kunnen we nueindelijk onze vrienden in High Definition vernederen op de PlayStation3. Overigens doen we dat nog steeds met diezelfde irritantepresentator, die door de wonderen van next-gen consoles nu nog meerergerlijke opmerkingen heeft. Nieuw zijn ook de draadloze buzzers, dezewerken op zowel de PlayStation 3 als de PlayStation 2.

Buzz!: Quiz TV heeft heel erg veel weg van Buzz!: The Big Quiz. Nietalleen qua opzet, maar ook qua presentatie. Veel oude personages  enspelmodi maken hun comeback. De personages in Buzz! waren altijd algrappig, maar in de PlayStation 3-versie komen ze door hun soepelere engrotere diversiteit aan animaties veel beter uit de verf. De te kiezenpersonages lijken onbelangrijk, maar na een tijdje eist iedereen zijnfavoriet op en wordt er luidkeels gescholden wanneer iemand jouwpersonage inpikt. Buzz! kan veel emoties teweegbrengen, wees daar goedop voorbereid.

Vanzelfsprekend is de game nu ook grafisch veel overtuigender. Depresentatie is fenomenaal ten opzichte van de PlayStation 2-versies.Ook de sfeer komt door de kracht van de Playstation 3 nu veel beter totzijn recht. De discolichten en het juichende publiek (of joelende,afhankelijk van je prestaties) dragen op zeer goede wijze bij aan datechte 'Deal or No Deal'-gevoel. Een groot gemis is de a istente Rose,die is in dit deel spoorloos verdwenen. En het was juist zo leuk om deverleidelijke dame tijdens haar charmante speluitleg met de Buzzers wegte sturen.

Buzz!: The Big Quiz liet je vragen beantwoorden rond je algemenekennis. Buzz!: Quiz TV doet dit ook, maar dan net iets anders. Door deopsplitsing in categorieën kun je nu al je kennis toespitsen op ééngebied. Wanneer je bijvoorbeeld met vier man speelt, zal de persoon diehet laagst staat de nieuwe categorie mogen kiezen. Dat kan extremesport zijn, maar ook categorieën die betrekking hebben op muziek uit dejaren tachtig of recente films maken hun opkomst. Met een aanbod vanruim vijfduizend vragen zul je minder vaak twee keer dezelfde vraagkrijgen als in voorgaande Buzz!-games, het is echter wel zo dat nog jesteeds vragen ziet langskomen die je in het verleden al hebtbeantwoord. Sterker nog, ik zag ook vragen uit Buzz!: The Big Quiz derevue pa eren. In mijn optiek is dat een beetje slordig, het verzinnenvan nieuwe vragen vereist namelijk niet bepaald veel inspiratie.

Qua spelmodi komen weer veel oude kla iekers terug en worden enkelemodi vervangen door betere alternatieven. Vooral de laatste vragenrondeis nu veel spannender. Het viel me op dat de modi in Buzz!: Quiz TVsoms niet veel aanspraak maken op je kennis maar vooral op jevingervlugheid. Dit was uiteraard al zo in de vorige kennisquizzen vanBuzz!, maar ik had het graag anders gezien. Vooral de laatste modus zieik niet als een verbetering. Je staat nu op een platform dat daaltnaarmate de tijd verstrekt. Wanneer je een vraag goed beantwoord gaathet platform omhoog, bij een fout antwoord vanzelfsprekend omlaag. Ikhad liever gezien dat de laatste modus je kennis testte, in plaats vaneen combinatie van kennis en oog-handcoördinatie. Aan de andere kantword het door deze toevoeging wel veel spannender, wat tot hilarischetaferelen in je woonkamer kan leiden.

Door naar de site MyBuzzQuiz te gaan kunje nu je eigen quizzen ontwerpen of die van andere downloaden, een ergtoffe toevoeging mochten jij en je vrienden alle vijfduizend vragen alhebben beantwoord. Ook introduceert Buzz!: Quiz TV een online modusgenaamd 'Sofa vs Sofa'. Laat je echter niet door de naam misleiden,want je kunt niet met teams van vier spelers tegen andere speler trijden. Jammer, want dat was heel erg tof geweest. In plaats hiervanzul je het tegen drie andere individuele spelers moeten opnemen, al kunje wel met je vrienden op de bank samenwerken om de anderetegenstanders te verslaan. Gelukkig werkt dit perfect en duurt hetnooit lang voordat je een potje hebt gevonden.