Buzz! Junior: Monsters | Gamer.nl

Nu de hardcore-gamers inmiddels allemaal zijnovergestapt op een next-gen console,probeert Sony zijn vertrouwde PlayStation 2 als een familie-console in de marktte zetten. Een deel van deze aanpak komt naar voren in het label '100% Kids',wat aangeeft dat een bepaalde game speciaal is ontwikkeld en daardoor zeergeschikt is voor een jonge doelgroep. Zo zijn alle '100% Kids'-games volledigNederlandstalig, iets wat je van Nintendo's Touch Generations-lijn bijvoorbeeldniet kunt zeggen. Eén van de games die van het '100% Kids'-label is voorzien isBuzz! Junior: Monsters, een partygame die mikt op gamers tu en de zes en twaalfjaar oud. Net als zijn twee voorgangers bestaat Monster Rumble uiteen ruim aantal minigames, 25 omprecies te zijn, die dit keer 'Monsters' als centrale thema hebben meegekregen.Heel het spel baadt in een Frankenstein-sfeertje en alle minigames wordengespeeld met kleurrijke monstertjes waarvan je tot op zekere hoogte zelf hetuiterlijk mag bepalen. Het spel is bedoeld om met vier spelers in multiplayerte spelen, maar kom je niet aan vier spelers dan worden de andere positiesingenomen door computergestuurde tegenstanders. Zodoende kun je het dus ook inje eentje spelen, al zul je daar waarschijnlijk niet heel veel plezier uithalen. De besturing van de verschillende minigames geschiedt viade Buzzers die ook gebruikt worden voor de Buzz!-quizspelletjes. Ondanks dat demakers voor de minigames maar debeschikking hebben over vijf knoppen, hebben ze toch nog zeer diversespelletjes weten te bedenken. En dat is een prestatie op zich, want door delay-out van de Buzzers is het niet echt mogelijk richtingstoetsen in het spelte verwerken. Alles waarbij je dus vrij rond kunt lopen, is bij voorbaat uitden boze. Bij de meeste spelletjes draait het om timing, geheugen, snelheid, strategieen ook geluk is een belangrijke factor.De spelletjes zijn zoals gezegd zeer divers. Zo is er eenminigame waarin je een ballon op moet blazen om zo snel mogelijk naar debovenkant van het scherm te zweven. Hoe harder je de ballon hebt opgeblazen,hoe hoger je zult komen. Blaas je de ballon echter te snel op, dan ontploftdeze. Je zult je adem dus moeten doseren, maar tegelijk harder moeten blazendan je tegenstanders. Een redelijk complex spelletje dat simpel te begrijpenis, maar toch voor spannende taferelen kan zorgen op een kinderfeestje. En datmet maar één knop. Een andere minigame speelt zich af in een laboratorium. Jedient het recept van een drankje te onthouden en zo snel mogelijk deingrediënten in de juiste volgorde toe te voegen. Ook een muziek-minigame kanniet ontbreken. Je dient daarin op het juiste moment de gekleurde toetscorresponderend met de binnenkomende muzieknoten in te drukken. Niet veelanders dan Dance Dance Revolution dus, alleen nu met een Buzzer in plaats vaneen dansmat. In weer een ander spelletje is het de bedoeling gekleurdevogeltjes te verzamelen die in vier windstromingen boven elkaar rond dwarrelen.Met de bovenste twee keuzeknoppen op de Buzzers kun je tu en de stromingen wi elen,waarbij je overigens ook nog enkele obstakels moet ontwijken.  Ondanks de beperkte controller zijn er zelfs een aantalminigames waarin je door een ruimte kunt bewegen. Zo is er een spel metbotsautootjes die continu om hun as draaien. Met de Buzz-knop bepaal jevervolgens de snelheid door deze lang of kort ingedrukt te houden, waarna jeautootje aan die snelheid in zijn huidige richting gelanceerd wordt. In eenander spel loopt je monster op stelten en beweegt hij steeds om zijn as op éénstelt. Met een druk op de Buzz-knop wi elt je monster van stelt en draait hijde andere kant op. Zodoende kun je door steeds te wi elen van stelen, met hetgebruik van één knop toch vrij door een ruimte lopen. Dit vergt zeker watgewenning, maar daarin schuilt juist de uitdaging van die minigame. Wat vooral opvalt is hoe verzorgd Buzz! Junior: Monsters eruit ziet. Het is mi chien niet de mooiste game op de PS2, maar de graphicszijn strak en leuk geanimeerd. De makers hebben veelcreativiteit in het spel weten te verwerken en alle overgangen, zelfs delaadschermen, zijn dankzij de animaties erg soepel. Het spel wekt hierdoor geenverwarring waardoor kinderen het makkelijk kunnen volgen. Een zeer verzorgdegame dus die ook nog eens volledig in het Nederlands gespeeld kan worden, met een Nederlandse commentaarstem die zowel bij de uitleg van de spelletjes alstijdens de minigames zelf, alles vertelt wat je wilt weten.