Buzz Junior: Dinos | Gamer.nl

In anderhalf jaartijd zijn we alweer toe aan de vierde game in de Buzz Junior-reeks en opnieuwgaat het om een compilatie minigames gericht op de wat jongere gamers. Naaapjes, robots en monsters, staan dit keer schattige dino's centraal in de 35nieuwe minigames die allen met de stemkastjes van het quizspel Buzz gespeeldkunnen worden. En net als de voorgaande delen is Buzz Junior: Dinos eensympathiek en zorgvuldig afgewerkt spel dat de doelgroep uitstekend weet tebedienen en zelfs bij oudere gamers een lach op het gezicht zal toveren.Aan de opzet is niet veel veranderd sinds de vorige game inde reeks, Buzz Junior: Monsters. Het normale 'multiplayer spel' bestaat uit 25minigames die altijd met vier spelers gespeeld dienen te worden. Weet je minderspelers bij elkaar te krijgen, dan worden de overige spelers door de computerovergenomen. Per potje worden willekeurig tien minigames gekozen waarin puntente behalen zijn. Wie aan het eind van de tien spelletjes de meeste puntenheeft, mag zich tot koning van het kinderfeestje kronen en een extra stukjecake naar binnen werken. Nieuw in Buzz Junior: Dinos is de speciale mode 'teamspel',waarin een tiental speciale minigames tot je beschikking staat. In dezeminigames moeten spelers in teams van twee samenwerken om het andere team teverslaan. Zo moeten ze om de beurt bepaalde handelingen doen of moet de eensnelheid opbouwen (door snel op de buzzer te drukken) terwijl de ander moetsturen (door met de buzzer te wi elen tu en 'naar links bewegen' en 'naarrechts bewegen'). Juist door de toevoeging van het teamspel is Sony eringeslaagd om Buzz Junior: Dinos enigszins fris te houden, want bij de andereminigames worden de geprezen concepten uit de eerdere Buzz Junior-games nog weleens herhaald.Toch is de herhaling van de spelconcepten niet heel storend.De aankleding is vaak anders ten opzichte van eerdere delen en meestal zijn welenkele nuanceverschillen aangebracht die toch voor een iets andere spelervaringzorgen. Uiteraard zitten er spelletjes bij waarbij het simpelweg zaak is zosnel mogelijk de juiste kleur in te drukken of verschillende kleuren zo snelmogelijk in de juiste volgorde in te drukken. Desondanks is de diversiteit aanminispelletjes prijzenswaardig. Ontwikkelaar Cohort Studios had slechts debeschikking over vier keuzeknoppen en een buzzer, maar is toch met een aantaloriginele concepten voor de dag gekomen. Een van de leukste spelletjes vereistzelfs alleen de buzzknop en is te vergelijken met de racebanen met pistooltjes,waarbij je de hoeveelheid gas moet doseren om niet uit de bocht te vliegen. Buzz Junior: Dinos blinkt net als de voorgaande BuzzJunior-games uit in charme en afwerking. Dit keer staat een viertal felgekleurde,schattige, jonge dinosauriërs centraal in de minigames, die enigszins doendenken aan de dinootjes uit de tekenfilmserie 'de Dino Baby's'. Alle spelletjeshebben een prehistorisch thema dat visueel vaak prachtig en met veel oog voordetail is uitgewerkt. Je moet T-Rex'en kietelen, holbewoners bekogelen, metdino's dansen op het ijs en vi en vangen in een rivier. Uiteraard is het helespel in het Nederlands, met duidelijke uitleg voorafgaand aan elk minispelletjeen leuk ingame commentaar waarbij wordt benadrukt wie goed op weg is en wiejuist wat beter zijn best moet doen.