De GameCube wordt ook wel PortCube genoemd. Gezien de gemakkelijke ontwikkelstructuur van de machine is het erg makkelijk voor ontwikkelaars om een game te porten naar de GameCube. Veel games die op de releaselijst staan zijn dan ook ports. Burnout is daar ook een van, een port van een PlayStation2 game die eind 2001 veel lovende kritieken kreeg. Is de 'Cube variant ook in orde?

Bah, alweer een racegame? De zoveelste in het overbekende dozijn? Daar lijkt het in eerste instantie misschien op, maar Burnout is een originele arcaderacer die je beloond voor het rijden met een redelijk extreme rijstijl. Het basisdoel is net zoals in 99% van alle racers dan wel om als eerste aan te komen en om op tijd onder checkpoints door te racen, maar een nette doch snelle rijstijl kom je er gewoon niet. De game kent namelijk een erg interessante turbo. Deze turbo kun je alleen gebruiken als er een speciaal turbometertje in beeld gevuld is. Dit metertje vul je door de gekste dingen ooit op vier wielen uit te halen. Zo zal het metertje oplopen door op de verkeerde rijbaan te gaan slalommen tussen het tegemoed komende verkeer, en zal het metertje overuren maken als je verkeerssituaties volkomen negeert, en gewoon het gaspedaal blijft indrukken. Is het metertje vol resulteert het indrukken van de R-trigger in een enorme speed-boost.

Deze enorme snelheid brengt uiteraard wel een verhoogd crash-risico met zich mee. Het zal dan ook meer dan eens gebeuren dat je midden in een turbo zit, en je een gigantische crash maakt. Om het leed van zo'n enorme crash dan iets te verzachten krijg je de klap vanuit verschillende camerastandpunten uitgebreid te zien. Ook kun je naar hartelust inzoomen, alles in slowmotion bekijken en alles opslaan op je Memory Card 59 (of hoger, zodra die verschijnen) om het mee te nemen naar je vrienden. Crash comparing, zeg maar .

Burnout heeft wat het rijden betreft niet veel meer opties dan gas geven en remmen. Het is mogelijk om handmatig te schakelen, maar om de pure arcade-gameplay goed tot zijn recht te laten komen lijkt het rijden met de automaat een stuk aantrekkelijker. Voor pure arcadegameplay heb je zelfs alleen maar het gaspedaal en de analoge stick nodig. Wat dat betreft doet Burnout het erg goed, om de snelste tijden neer te zetten is overmatig gebruik van de remknop zwaar af te raden. Beter nog: je kunt de remknop beter helemaal onberoerd laten.

De bolide's in Burnout zijn niet voorzien van een licentie, maar lijken wel verdacht veel op bestaande bolide's. Zo meende ik een Lexus te herkennen, evenals een Dodge Viper. De auto's hebben een goede wegligging, en laten zich prima besturen. Zoals het hoort is de besturing een stuk lastiger zodra je een turbo hebt geactiveerd.