Burnout Dominator | Gamer.nl

De Burnout serie vanontwikkelaar Criterion gaat alweer heel wat jaartjes mee. Zo worden we bijnajaarlijks verrast met een nieuwe telg en is er een tijdje geleden ook de eerstenext-gen Burnout aangekondigd (Burnout Revenge voor Xbox 360 even nietmeegerekend). Om ons nog even zoet te houden tot Burnout 5 en om waarschijnlijkwat eurootjes te cashen, is Criterion druk aan de slag geweest om er nog eenBurnout game voor de PS2 en PSP uit te persen. Burnout Dominator is de naam vanhet beestje, maar zal Dominator wel net zo kunnen domineren als zijnvoorgangers?De Burnout serie is met de jaren behoorlijk geëvolueerd vaneen simpele arcade racer naar een explosief snelle actie racer. De grootsteverandering is waarschijnlijk de introductie van de zogenaamde Takedowns inBurnout 3, maar eigenlijk draait het in Burnout in eerste instantie natuurlijkgewoon om keihard racen. Ook in Burnout Dominator zul je weer naar hartelustkunnen racen en zijn een aantal elementen die Burnout Revenge eigenlijk eenbeetje te simpel maakten, zoals het van achter aantikken van medeweggebruikers,eruit gesloopt.  In tegenstelling tot het grauwe Burnout Revenge zietDominator er ook weer een stuk kleurrijker en vrolijker uit. Criterion heeft voordeze game een flinke pot nieuwe tracks opengetrokken, die stuk voor stuk zeerde moeite waard zijn. Wel wordt er vastgehouden aan de typische omgevingen diewe bij de vorige Burnout games ook al zagen, zoals een Amerikaans ogende staden een op de Duitse Autobahn gebaseerdesetting.Met Burnout Dominator keert Criterion weer enigszins terugrichting de roots van de serie en wordt er meer de nadruk gelegd op hetaaneenschakelen van burnouts. De boost die je nodig hebt voor burnouts krijg jedoor zo gevaarlijk mogelijk te rijden. Zo krijg je onder andere extra boostdoor te spookrijden of door vlak langs andere weggebruikers te scheuren. Nieuwin Burnout Dominator is dat je oneindig veel Burnouts aan elkaar kunt rijgen,waardoor je extra veel punten kunt scoren. Je kunt alleen meerdere burnouts aanelkaar rijgen als je boost meter vol genoeg is en je hierdoor een SuperchargeBoost hebt gekregen. Omdat je in Dominator geen ander verkeer meer van de wegkan beuken, is de moeilijkheidsgraad behoorlijk wat hoger komen te liggen tenopzichte van Burnout Revenge. Vooral tijdens de grote snelheden die je haalttijdens de burnouts is het noodzakelijk om 100% van je reactievermogen enconcentratie te gebruiken om niet ergens midden op de track tegen een lulligautootje aan te knallen.

En dat het hard gaat in Burnout Dominator mag wel gezegdworden. Het imago van de Burnout serie wordt hier volledig intact gehouden enDominator is qua snelheid weer als vanouds. Zelfs bij de allerhoogste snelhedenblijft de good old PS2 de gamevlekkeloos draaien en ik ben nog steeds een beetje verbaasd dat ze op grafischvlak nog zoveel uit de zwarte doos weten te halen. Ook het trackdesign paktweer erg goed uit in Dominator en je zult je niet snel vervelen op detientallen verschillende tracks. De tracks bevatten overigens ook zogenaamdeSignature Shortcuts, een soort van sluiproutes, die je kunt vrijspelen door eentegenstander door de blokkade van de Signature Shortcut heen te rammen. Deshortcuts zijn vooral handig wanneer je snellere rondetijden neer wilt zettenof extra Dominator-punten wilt scoren.Burnout Dominator draait om Dominator-punten. Dominator-puntenkun je verdienen door zo goed mogelijk te presteren tijdens een onderdeel.Alles wat je kunt winnen in Bunrout Dominator, van nieuwe wagens tot goudenmedailles, heeft invloed op je Dominator-score. Als je genoeg punten behaaldhebt, kun je weer verder met een snellere kla e en wordt de moeilijkheidsgraadweer een beetje opgeschroefd.   Al met al klinkt het alsof Burnout Dominator gewoon een helevette game is. En dat is het ook zeker, ware het niet dat Dominator invergelijking met voorgaande delen toch behoorlijk uitgekleed voelt. Natuurlijkis het weer leuk om burnouts aan elkaar te rijgen, maar dit is natuurlijk nogleuker als je jouw skills kunt gebruiken als je tegen vrienden of andere mensenracet. Dominator mist, in tegenstelling tot voorgaande delen, een onlinemode.Je bent dus aangewezen op de two-player splitscreen mode die ook nog eensgrafisch een stuk minder spectaculair is dan dat je de game in singleplayerspeelt. Waar ik mij het meest over verbaasde is het feit dat Criterion deCrash-mode uit de game heeft weggelaten. Crash is naar mijn mening toch een vande leukste gamemodes van de vorige Burnout games, met name in multiplayer.Waarom Crash-mode niet in Dominator zit is voor mij dan ook een raadsel.