De Burnout serie van ontwikkelaar Criterion gaat alweer heel wat jaartjes mee. Zo worden we bijna jaarlijks verrast met een nieuwe telg en is er een tijdje geleden ook de eerste next-gen Burnout aangekondigd (Burnout Revenge voor Xbox 360 even niet meegerekend). Om ons nog even zoet te houden tot Burnout 5 en om waarschijnlijk wat eurootjes te cashen, is Criterion druk aan de slag geweest om er nog een Burnout game voor de PS2 en PSP uit te persen. Burnout Dominator is de naam van het beestje, maar zal Dominator wel net zo kunnen domineren als zijn voorgangers?De Burnout serie is met de jaren behoorlijk geëvolueerd van een simpele arcade racer naar een explosief snelle actie racer. De grootste verandering is waarschijnlijk de introductie van de zogenaamde Takedowns in Burnout 3, maar eigenlijk draait het in Burnout in eerste instantie natuurlijk gewoon om keihard racen. Ook in Burnout Dominator zul je weer naar hartelust kunnen racen en zijn een aantal elementen die Burnout Revenge eigenlijk een beetje te simpel maakten, zoals het van achter aantikken van medeweggebruikers, eruit gesloopt.   In tegenstelling tot het grauwe Burnout Revenge ziet Dominator er ook weer een stuk kleurrijker en vrolijker uit. Criterion heeft voor deze game een flinke pot nieuwe tracks opengetrokken, die stuk voor stuk zeer de moeite waard zijn. Wel wordt er vastgehouden aan de typische omgevingen die we bij de vorige Burnout games ook al zagen, zoals een Amerikaans ogende stad en een op de Duitse Autobahn gebaseerde setting. Met Burnout Dominator keert Criterion weer enigszins terug richting de roots van de serie en wordt er meer de nadruk gelegd op het aaneenschakelen van burnouts. De boost die je nodig hebt voor burnouts krijg je door zo gevaarlijk mogelijk te rijden. Zo krijg je onder andere extra boost door te spookrijden of door vlak langs andere weggebruikers te scheuren. Nieuw in Burnout Dominator is dat je oneindig veel Burnouts aan elkaar kunt rijgen, waardoor je extra veel punten kunt scoren. Je kunt alleen meerdere burnouts aan elkaar rijgen als je boost meter vol genoeg is en je hierdoor een Supercharge Boost hebt gekregen. Omdat je in Dominator geen ander verkeer meer van de weg kan beuken, is de moeilijkheidsgraad behoorlijk wat hoger komen te liggen ten opzichte van Burnout Revenge. Vooral tijdens de grote snelheden die je haalt tijdens de burnouts is het noodzakelijk om 100% van je reactievermogen en concentratie te gebruiken om niet ergens midden op de track tegen een lullig autootje aan te knallen.

En dat het hard gaat in Burnout Dominator mag wel gezegd worden. Het imago van de Burnout serie wordt hier volledig intact gehouden en Dominator is qua snelheid weer als vanouds. Zelfs bij de allerhoogste snelheden blijft de good old PS2 de game vlekkeloos draaien en ik ben nog steeds een beetje verbaasd dat ze op grafisch vlak nog zoveel uit de zwarte doos weten te halen. Ook het trackdesign pakt weer erg goed uit in Dominator en je zult je niet snel vervelen op de tientallen verschillende tracks. De tracks bevatten overigens ook zogenaamde Signature Shortcuts, een soort van sluiproutes, die je kunt vrijspelen door een tegenstander door de blokkade van de Signature Shortcut heen te rammen. De shortcuts zijn vooral handig wanneer je snellere rondetijden neer wilt zetten of extra Dominator-punten wilt scoren.Burnout Dominator draait om Dominator-punten. Dominator-punten kun je verdienen door zo goed mogelijk te presteren tijdens een onderdeel. Alles wat je kunt winnen in Bunrout Dominator, van nieuwe wagens tot gouden medailles, heeft invloed op je Dominator-score. Als je genoeg punten behaald hebt, kun je weer verder met een snellere klasse en wordt de moeilijkheidsgraad weer een beetje opgeschroefd.   Al met al klinkt het alsof Burnout Dominator gewoon een hele vette game is. En dat is het ook zeker, ware het niet dat Dominator in vergelijking met voorgaande delen toch behoorlijk uitgekleed voelt. Natuurlijk is het weer leuk om burnouts aan elkaar te rijgen, maar dit is natuurlijk nog leuker als je jouw skills kunt gebruiken als je tegen vrienden of andere mensen racet. Dominator mist, in tegenstelling tot voorgaande delen, een onlinemode. Je bent dus aangewezen op de two-player splitscreen mode die ook nog eens grafisch een stuk minder spectaculair is dan dat je de game in singleplayer speelt. Waar ik mij het meest over verbaasde is het feit dat Criterion de Crash-mode uit de game heeft weggelaten. Crash is naar mijn mening toch een van de leukste gamemodes van de vorige Burnout games, met name in multiplayer. Waarom Crash-mode niet in Dominator zit is voor mij dan ook een raadsel.