05:45 uur. De wekker schreeuwt dat ik wakker moet worden. Na een tussenstop bij het koffiezetapparaat (bakkie nummer één van de dag) stap ik m'n Volkswagen Transporter-busje in. De A1 af, op naar Amsterdam, waar in Noord nog menig huisje in elkaar gezet mag worden. Op de bouwplaats aangekomen is er echter nog maar weinig bedrijvigheid. Waar is m'n baas? Zit dat kantoorpikkie alweer uit z'n neus te vreten? Benne we mooi klaar mee!

De reden dat er op de bouwplaats niets te doen is, heeft te maken met het feit dat de opzichter, baas en manager van het project er maar weinig van snapt. De bouwplaatssimulator Building & Co is namelijk ondanks z'n schattige uiterlijk een diepgaande game, waarin je in de beginuurtjes verdwaalt in de talloze opties. Er is wel een saaie, tekstuele tutorial aanwezig, maar je moet deze minimaal een paar keer gespeeld hebben als je gelijk goed uit de startblokken wilt komen.

Het managen van een bouwproject bestaat uit meerdere fases en je mag je in Building & Co met het hele proces bezig houden. Leuk aan Building & Co is dat je, in tegenstelling tot veel andere bouwsimulties, het project van ontwerp tot oplevering mee mag maken. Je bouwt dus geheel je eigen gebouw en maakt niet één of ander model na. Uiteraard heeft iedere beslissing consequenties, waarover later meer, en moet je goed nadenken of er wel een gebouw ter oppervlakte van een voetbalveld nodig is voor een appartementencomplex met slechts vier woningen.

Basaal komt de gameplay van Building & Co neer op het bestellen van de materialen, het inhuren van het juiste personeel en het uitvoeren van de verschillende taken. Dit klinkt simpel, maar is het absoluut niet. Iedere deelfunctie heeft meerdere mogelijkheden en binnen deze mogelijkheden kun je ook weer van alles en nog wat aanpassen. Je ziet door de bomen het bos niet meer en zonder échte affiniteit met de bouwwereld is Building & Co dan ook een ware hel. Een bouwtechnische variant van Sim City is het dan ook zeker niet.

Voordat je zo ver als op dit screenshot bent, heb je al heel wat tekstenmassa doorgenomen

Het doel in het spel is om een nieuwe burgemeester te helpen bij het bouwen van 20 nieuwe gebouwen. De scenario's variëren van het bouwen van een school tot een ziekenhuis, dit altijd onder tijdsdruk. Het nare van het bouwen in Building & Co is dat je fouten genadeloos afgestraft worden. Maak je in het begin van het project, dat je als architect ook helemaal zelf ontwerpt, een foute beslissing dan wordt dit later keihard terug gekaatst. Gevolg is dat je daadwerkelijk vast kunt komen te zitten in een project en maar moet hopen dat je nog een eerdere savegame hebt. Heb je die niet, dan ben je de Sjaak.

In de Sandbox-modus kun je wel gewoon op je dooie akkertje een gebouw uit de grond stampen. Feit blijft dat het allemaal té ingewikkeld in elkaar zit en de interface onduidelijk is. Lange lappen tekst schuiven voorbij en de verscheidene icoontjes maken lang niet altijd duidelijk waar je wat aan het doen bent.

Waar goede simulatiegames je visueel duidelijk proberen te maken wat de volgende stap in het proces is en daarbij logisch aanvoelen, word je in Building & Co voor de volgende stap naar een 'wat moet je nu doen'-tekst verwezen. Je doorloopt daarmee eigenlijk een stappenplan dat normaal gesproken intuïtief aan zou moeten voelen. En denk maar niet dat je na één bouwproject precies doorhebt wat je nu moet doen. Er zijn teveel stappen om alles te onthouden en ook na een paar uur spelen heb je de ingame handleiding nog hard nodig. Stop je echter de tijd in de game en bijt je al je nagels af om toch een gebouw af te maken, dan is de voldoening wel groot. Maar goed, het is de vraag of je dit wel wilt.

Grafisch is Building & Co ook geen hoogvlieger, of eigenlijk: het is een laagvlieger. De bouwvakkertjes zien er schattig uit, maar het algehele detail is laag. Doordat de game ook visueel niet weet te overtuigen is er nóg minder reden om een gebouw helemaal af te maken. Hetzelfde geldt voor het geluid, dat bestaat uit paar herhalende geluidjes die na verloop van tijd op je zenuwen gaan werken.