Bubble Bobble Double Shot | Gamer.nl

Vroeger…ahh, vroeger was mooi. Elkegame die je speelde was een instant cla ic. Alles was nieuw en het aantalgoede games leek een stuk hoger dan nu. Zo kan ik me nog goed herinneren dat ikeen spel met gekleurde draakjes speelde. Die draakjes konden tegenstanders metgrote zeepbellen vernietigen. Ondanks mijn schamele leeftijd van 20 jaar staatdeze game, Bubble Bobble, in mijn geheugen gegrift. De enorme B-drivediskettes, de 16 kleuren en een 7-jarige die probeert uit te vogelen hoe MS-Doswerkt. Herinneringen zijn mooi, maar helaas worden die door Bubble BobbleDouble Shot helemaal verpest.Het is alduidelijk dat Bubble Bobble Double Shot geen goede game is. Het idee van deoude reeks is bewaard gebleven in Double Shot, en dat is één van de weinige pluspuntenvan de game. Het spel draait om drie gekleurde draakjes die het opnemen tegeneen keur van monsters. Waar het vroeger twee draakjes waren die de strijd metde slechteriken aangingen, zijn het er nu drie geworden. De drie beesten kunnenallemaal bellen blazen, waarin ze vijanden kunnen vangen. Zodra je een vijandin je bel gevangen hebt, moet je je draakje tegen de geblazen bel aan latenspringen om de vijand helemaal weg te vagen. Dit klinktmakkelijker dan het is, om verschillende redenen. Ten eerste zijn niet alle vijandengevoelig voor alle bellen. De draakjes waar je mee speelt hebben namelijk drieverschillende kleuren, te weten rood, blauw en groen. De slechteriken in BubbleBobble Double Shot zijn namelijk soms immuun voor een bepaalde kleur. Op hetmoment dat je een vijand hebt die bijvoorbeeld geen last heeft van de blauwebellen, dan moet je snel omschakelen naar groen of rood. Helaas kan het nogaleens voorkomen dat het zo lang duurt voordat je van poppetje verwi eld bent,dat je alweer een leven kwijt bent geraakt. Dit komt omdat het veranderentu en de draakjes eigenlijk net iets te lang duurt.

Een anderereden waardoor het afmaken van je vijanden voor wat problemen kan zorgen, ishet leveldesign. Dit is zo erbarmelijk slecht dat het soms bijna onmogelijk isom niet game over te gaan. De tweeschermpjes bevatten allebei een gedeelte van het level en door te springen opplateautjes en je eigen bubbels kun je hoger komen. Helaas werkt vooral hetspringen op je eigen bellen niet goed, waardoor je soms de neiging krijgt je DShet raam uit te gooien. Dan zijn er nog je weledele vijanden. Je tegenstander pringen, vliegen en lopen door de levels alsof het een stel malloten zijnwaaraan geen enkele AI verbonden is. Nu is dit natuurlijk een aspect datnormaal was toen de allereerste Bubble Bobble uitkwam, maar nu zou het tochecht niet meer mogelijk moeten zijn om drie minuten te kunnen kijken naar eenvijand die constant tegen dezelfde muur aanloopt.

Vervolgenszijn er de eindbazen die bijna onmogelijk te verslaan zijn. Het zijn inprincipe gewoon grote versies van vijanden die je in elk level tegenkomt. Hetis echter onmogelijk om uit te vogelen wat je precies moet doen om hem teverslaan. Aangezien dit een game is die ook voor het jongere publiek geschiktzou moeten zijn, verwacht je helemaal dat het niet zo moeilijk moet zijn om deeerste vijand te verslaan. Helaas wordt het tegendeel bewezen. Pluspuntje iswel dat je, zodra je game over bent,je niet helemaal verloren bent. Je krijgt namelijk een minigame waarbij jegebruik moet maken van het touch-screen van de DS. Door een opdracht goed uitte voeren ga je weer verder in het spel. Lukt dit niet, dan is het weerhelemaal vanaf het begin starten, wat voor behoorlijk wat frustratie kanzorgen.Double Shotziet er in principe best geinig uit. Het kent de typische sfeer en graphics vanhet origineel, alleen is alles natuurlijk behoorlijk opgepoetst. Het geheelziet er nogal cartoonesk uit, wat goed past in het spel. De geluidjes die jevoorgeschoteld krijgt zijn daarentegen niet van een erg hoog niveau, waardoorje al snel het geluid uit zult zetten. Speel je nog langer door, dan raak je zogefrustreerd door het spel dat je niet alleen het geluid, maar de complete DSuit zult schakelen. En dat is mi chien ook maar het beste.Bubble BobbleDouble Shot is simpelweg een slecht spel. Het idee van de bellenschietendedraakjes is geinig, maar te veel verouderd om nog enigszins voor enthousiasmete kunnen zorgen. Tel daarbij het slechte leveldesign en de rampzalige gameplayfeaturesop, gecombineerd met de idiote eindbazen en het slechte geluid, en je weet datdit een spel is dat je moet vermijden. Bubble BobbleDouble Shot? Bubble Bobble Double Shit is geschikter.