Brothers in Arms DS | Gamer.nl

Ubisoft heeftBrothers in Arms in een aantal jaren uit weten te bouwen tot een oerdegelijkefranchise die moeiteloos een plaatjes heeft gevonden naast Call of Duty enMedal of Honor. En zoals het hoort bij een echte franchise, moeten er gamesvoor zoveel mogelijk verschillende platformen worden ontwikkeld. In zo'n gevalkan een Nintendo DS-versie natuurlijk niet uitblijven. Je kunt er niet om heen: Brothers in Arms DS is technischgezien een uitstekende prestatie. Wat ontwikkelaar GameLoft hier uit Nintendo'shandheld weet te halen, is vooralsnog niet geëvenaard op het platform. Men iser namelijk in geslaagd om de intense en chaotische sfeer die we kennen vanandere Tweede Wereldoorlog-games, ook op de DS neer te zetten. Parachutistendalen neer, vliegtuigen scheren over, kogels vliegen je om de oren en schattigeFranse dorpjes worden tot puin herleid. Ook grote open zandvlaktes metopwaaiende stofwolken en formaties tanks in de verte, worden probleemloos ophet bovenste DS-schermpje getoverd. Weliswaar niet altijd aan een fantastischeframerate en met her en der wat clipping-probleempjes,maar dat nemen we voor lief.Waar men meer conce ies heeft moeten doen is de gameplay.Het tactische aspect dat we van Brothers in Arms gewend zijn, is geheel overboord gegooid. Er lopen nog wel vriendschappelijke soldaten om je heen, maardie zijn er louter voor de show. Veel raakschieten doen ze niet en je kunt zeop geen enkele manier aansturen. Je bestuurt zelf gewoon één personage, vanuitthird-person in plaats van first-person aanzicht, en schiet op alles wat Duit preekt of er Duits uitziet. Je hebt daarvoor de beschikking over drie soortenwapens, een machinegeweer, scherpschuttergeweer en raketwerper. Je kunt weldekking zoeken achter muurtjes of gebouwen en dan om het randje spieken om detegenstander eerst goed in het vizier te nemen, en daarna pas het vuur teopenen. Ook kun je iets inzoomen op tegenstanders die in de normale vuurmode tever weg staan, te kunnen raken. De besturing van Brothers in Arms DS werkt best lekker. Jekijkt rond met de stylus en gebruikt het D-Pad om vooruit, achteruit enzijwaarts te bewegen (strafen). Delinker trigger wordt gebruikt om te schieten. Alle overige 'knoppen' die jenodig hebt, zijn op het touchscreen geplaatst. Zo kun je met het touchscreenvan wapens wi elen, granaten gooien, dingen gebruiken en in- en uitzoomen. Debesturing stelt je in staat vrij nauwkeurig te mikken en alle acties in eenhandomdraai uit te voeren zonder dat je steeds tu en knopjes en stylus hoeftte wi elen. Het enige nadeel is dat het draaien vrij traag gaat; hiervoor moetje een aantal keren over het touchscreen slepen. Toch lastig wanneer er eentegenstander achter je opduikt. Het gebrek aan diepgaande tactiek is op zich nog niet zo'ngemis in Brothers in Arms DS. Het scherm is nu al zo gevuld dat je met extraopties en indicatoren, door de bomen het bos niet meer zou zien. Wat wel echteen gebrek is in Brothers in Arms DS, is het gebrek aan enige vorm vankeuzevrijheid. Het spel neemt je vanaf het begin af aan bij het handje en laatdeze niet meer los. Je wordt van waypointtot waypoint door de levels geleid,zover zelfs dat wordt aangewezen achter welk muurtje of obstakel je moetschuilen. Flanken kan alleen wanneer het spel wil dat je flankt. Zie je zelfeen leuke omweg en besluit je die te nemen, dan is het vaak 'Game Over' omdatje je orders niet netjes hebt opgevolgd. Je moet steeds binnen een zeer beperktgebied blijven, ga je iets te ver dan wordt je onherroepelijk teruggeroepen. Het scheelt dat Brothers in Arms DS aan de korte kant is, metdrie campagnes met gemiddeld zo'n vijf mi ies in Normandië, Tunesië en deArdennen. Hierdoor is het spel voorbij voordat je je echt hebt kunnen ergerenaan het voorgekauwde spelverloop. Maar zelfs dan: ik heb meerdere malen vastgezeten omdat ik iets deed waar het spel niet op berekend was. Zo had ik mijngranaten gebruikt, terwijl het spel ervan uit ging dat ik er nog een aantal opzak had. En ik móest een tank kapot maken, anders kwam ik niet verder. Er zatdus niets anders op dan de hele mi ie opnieuw te starten. Ook kom jeregelmatig vast te zitten in de omgeving wanneer je een verkeerde route neemt ofzijn er doorgangen die worden versperd door een onzichtbare muur. Leuk als jenet daarlangs een vluchtroute hebt uitgestippeld. Naast de mi ies te voet zul je ook regelmatig achter hetstuur van een voertuig mogen stappen. Dit zijn er twee: een  Jeep en een tank. Bij de Jeep hoef je zelfalleen te sturen, je bijrijder opent automatisch het vuur op de tegenstanders.Bij de tank mag je zelf knallen en rijden tegelijk, wat qua besturing hetzelfdewerkt als bij het rondlopen. Bij de Jeep gebruik je normaal gesproken hettouchscreen om te sturen en kun je met het D-Pad scherpere bochten maken. De voertuigenvormen vooral een leuk extraatje, heel veel diepgang heeft het spelen metvoertuigen niet omdat je maar één soort wapen tot je beschikking hebt. Brothers in Arms DS kent ook nog een multiplayermode voorvier spelers, waarin je op een zestal maps de spelmodes Deathmatch en TeamDeathmatch kunt spelen. Hiervoor heb je echter wel meerdere exemplaren van hetspel nodig, wat ook de reden is waarom we over de multiplayer verder geenoordeel kunnen vellen. Online multiplayer wordt namelijk niet ondersteund. Speelje het spel alleen voor de singleplayer, dan zit er na de drie campagnes nietveel anders op dan de mi ies nog een keer spelen op een hogeremoeilijkheidsgraad. De houdbaarheid van Brothers in Arms DS is dus uiterstbeperkt. De singleplayercampagne is in een vijftal uurtjes prima uit te spelen.