Review

Brothers in Arms: D-Day
subtitle
Brothers in Arms: D-Day is een game die niet echt thuishoort op de PSP. Het strategische element is best goed uitgevoerd, maar de besturing gooit flink roet in het eten. Verder brengt de game niet veel vernieuwends met zich mee.
- Pluspunten
- Flanken, flanken flanken. Voice acting mag er best zijn. Extra skirmish missies
- Minpunten
- Grafisch eentonig. Controls sloom en onintuïtief. Uiteindelijk niet veel afwisseling in levels
intro text
Het blijft moeilijk om een PSP game
te beoordelen die als port kan worden gezien van een volwaardige
console of PC game. Moet de game als zijn grote broertjes worden
beoordeeld, of kunnen de imperfecties veroorzaakt door de PSP
vergeven worden? In de praktijk verschilt dit en wegen bepaalde
voordelen simpelweg zwaarder dan de nadelen. In Brothers in Arms:
D-Day is dit jammer genoeg niet zo. Er zijn een aantal van eerder
genoemde imperfecties die de gameplay te veel ondermijnen om het
spelen van deze game frustratieloos te laten verlopen.
Gelukkig staat aan de basis de solide
strategische gameplay die eerdere delen zo groot heeft gemaakt. Aan
de kern van de gameplay staat de mogelijkheid om orders te geven aan
je teamgenoten. Het geven van deze orders is erg belangrijk, omdat
hierdoor twee belangrijke acties kunnen worden uitgevoerd. De eerste
is onderdrukken van de vijand en de tweede is het flanken van de
vijand. Onderdrukken kan overgelaten aan de computergestuurde
teamgenoten, of je kunt zelf op de vijand schieten om deze dekking te
laten zoeken. Dit kan met behulp van een cursor die de plek aanwijst
waar je AI vrienden heen moeten. Een icoontje boven de vijand laat
zien tot in hoeverre de actie van jou en je team effectief is.
Zodra de vijand onderdrukt is, kan de
aanval worden ingezet. Dit kan rechtstreeks, maar meestal zijn de
levels zo opgezet dat flanken een betere optie is. De vijand is door
de plotselinge schietpartij op twee fronten vaak te verward om heftig
tegenstand te bieden. De eerder genoemde elementen resulteren in een
zeer voldoenende gameplay, waarbij de speler het gevoel krijgt de
vijand te slim af te zijn.
Het strategische element blijft dus in
orde, maar jammer genoeg kan dit niet gezegd worden van het
actie-element. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de besturing
van de game. De ontwikkelaar is er niet in geslaagd om de besturing
naar behoren om te zetten naar de beperktere lay-out van de knoppen
van de PSP. Twee opties zijn mogelijk om de game te besturen, maar
beide voldoen niet. Vooral het richten met behulp van de analoge knop
of de functietoetsen werkt te sloom en onpraktisch. Veel knoppen
hebben dubbele functies, waardoor de besturing niet intuïtief
aanvoelt. Daar komt nog eens bij dat het draaien enorm langzaam
verloopt. Ook het richten via de zogenaamde iron sight van een
geweer is onpraktisch en traag als dikke modder. Er is gelukkig de
optie om op de vijand te locken, waardoor het richten een
stukje makkelijker wordt. Het locken moet echter eerst wel
lukken, want vaak heeft het systeem niet door dat er een vijand is,
terwijl deze toch duidelijk zichtbaar is. Het geheel wordt echter
nooit onspeelbaar, maar het zal wel altijd tussen de speler en de
game blijven staan.
De levels in D-Day zijn helemaal
aangepast op het strategische element. Dit resulteert in levels die
in het begin een redelijke variatie kennen en later ietwat
voorspelbaar worden. Dit wordt niet beter gemaakt door de grauwe
graphics die de game geen uitstraling geven. Nu hebben de andere
games uit de serie nooit een groot kleurenpalet gehad, maar door het
lagere grafische detail wordt de eentonigheid meer benadrukt. De
karaktermodellen worden wel weer gedetailleerd weergegeven wanneer er
van dichtbij wordt gevochten. Ook tijdens de gesprekken met andere
soldaten valt dit detail in positieve zin op. Jammer dat de vijanden
er van veraf weer ongedetailleerd en houterig uitzien.
De AI van de teamgenoten en de vijanden
is zeker het vermelden waard. In tactisch opzicht doen ze altijd wat
je van ze verwacht. Teamgenoten leggen onderdrukkend vuur neer en de
vijand wordt teruggedwongen of probeert je team zelfs aan te vallen.
Ook hier geldt weer dat alles niet altijd perfect verloopt. Vooral
teamgenoten lijken er nogal eens moeite mee te hebben dekking te
geven vanaf een positie waar vanuit de vijand makkelijk is te raken.
Een aantal Skirmish levels zijn
toegevoegd aan de game om het alleen of via lokale draadloze
connectie met iemand anders op te nemen tegen de “Jerries”. Deze
missies komen vooral neer op het neerknallen van alle vijanden die je
tegenkomt. De snelheid ligt door de actie net wat hoger dan in de
gewone missies en lenen zich goed voor wat snelle actie. En als je
iemand kent met een PSP en Brothers in Arms: D-Day zijn deze
skirmishes zeker de moeite waard.
Brothers in Arms: D-Day is typisch een
geval van een game die niet helemaal thuishoort op de PSP. Met enige
verbeteringen zou de game kwalitatief beter kunnen zijn, maar console
of PC blijven de beste manieren om volwaardig te genieten van deze
game. Vooral de besturing gooit roet in het eten, maar ook andere
kleine factoren zorgen voor een vermindering in kwaliteit. Dit wil
echter niet zeggen dat niet van de game te genieten is, want het
proces strategische beslissingen maken en flanken is ook in deze game
best verslavend.
Reacties op: Brothers in Arms: D-Day
Eglaerinion
Shifts
Vond allebei de pc delen al snel saai worden. En de mp was ook niet alles.
En inderdaad, als hij even "goed" is als op de pc, laat ik deze liggen.
Kwastie
eenjordi
die ghost recon advaced recon is ook zo iets maar dan beter :-)
PjotrStroganov
Shifts
fant
BiA is gewoon niet geschikt voor de PSP.
Kvond de PC versies ook niet echt schokkend goed…
Shifts
Ik koop liever Moh dan Bia voor de psp denk ik
Vooral door de MP
Maiskolf
PanzerGeneral
lord crazydude
Rent A Ham
fant
Ziet er allemaal top uit!
*DANGER*
EvilMonkey900
Andyy
maar het is wel erg mooi voor een handheld xD
Gale
Shifts
DaVinci88
Untitled Player