Broken Sword 5: The Serpent's Curse - Episode 2 - Beter, maar nog steeds niet enorm goed | Gamer.nl

Het tweede deel van Broken Sword 5 begint, net als het eerste deel, met een schietpartij. Dit keer is het niet een onschuldig atelierhouder die het loodje legt, maar zijn het onze helden Nico en George die onder vuur worden genomen. Ook dit keer is de spanning echter ver te zoeken. Het avonturierduo beweegt en praat zo sloom dat het totaal niet voelt alsof ze echt in gevaar zijn. Het is gewoon een puzzel in een spel en nooit voel je je betrokken bij de personages.

Broken Sword 5: The Serpent's Curse - Episode 2

Deze traagheid is ook in de rest van de game een groot obstakel. Er zit telkens een net te lange pauze tu en zinnen. Daardoor lijkt elk gesprek meer op een toneelstuk waarin slechte acteurs hun zinnen declameren dan op een dialoog. Vooral het slome lopen werkt op de zenuwen. Meerdere keren moet een van de personages van de ene naar de andere kant van het scherm lopen. Soms gaat dat zelfs automatisch en ben jij de besturing kwijt. Er is geen mogelijkheid om te rennen of sneller te gaan dan het treuzelende loopje dat George en Nico zichzelf hebben aangeleerd. Af en toe duurt het dan ook letterlijk 20 seconden voordat je verder kunt met je onderzoek. Zelfs als er iemand in levensgevaar is blijven de twee rustig slenteren. Frustrerend, vooral als je een puzzel niet in één keer door hebt en je overal in de omgeving oplo ingen wilt uitproberen.

Een heel gepuzzel

Dat gebeurt best vaak, want de puzzels zijn in deze tweede helft een stuk pittiger dan in Episode 1. Kwam je in het vorige deel nog wel weg met het hersenloos combineren van voorwerpen tot je de goede hebt, daar moet je je brein nu soms flink aan de slag zetten. Vooral het ontcijferen van historische tekeningen en het gebruiken van eeuwenoude hints om een weg te vinden op een kaart hebben ons een tijdje beziggehouden. Wie niet tegen de frustratie van een goede adventure-puzzel kan, kan altijd nog terugvallen op het hintsysteem dat je in een paar stappen het goede antwoord biedt.

De handgetekende achtergronden zien er overigens nog altijd prachtig uit. In deel 1 zagen we Parijs en Londen, nu reist het duo af naar Spanje en Irak. Vooral een specifiek klooster in de bergen ziet er adembenemend uit. Het is alleen jammer dat de personages er weer uitzien als plastic actiefiguurtjes die niet altijd natuurlijk bewegen. Vaak komen de lichaamshouding en de toon waarop iemand praat niet overeen. Daarnaast zijn er wederom bugs aanwezig, waardoor gesprekspartners soms stil blijven staan tijdens het praten.

Duivelse sekten

Het belangrijkste in een adventure als deze is uiteindelijk het verhaal, en dat komt gelukkig een stuk meer op gang. De vorige keer waren we vooral bezig met een gestolen schilderij en verzekeringsfraude. Nu mogen we eindelijk de geheimen van het schilderij ontrafelen, achter duivelse sekten aanjagen en de wereld redden van de ondergang. De opbouw is best spannend te noemen, maar als je eenmaal bij het teleurstellende einde terecht bent gekomen, blijkt het allemaal toch niet veel voor te stellen. Door de slome en bijna ongeïntere eerde manier waarop Nico en George zich gedragen, heb je ook nooit het gevoel dat er echt iets op het spel staat.

Broken Sword 5 kwam tot stand door een succesvolle Kickstarter-campagne waarbij meer dan 750.000 dollar werd opgehaald. Dat geld zal ongetwijfeld vooral zijn gedoneerd door oude fans van de serie, en die worden op hun wenken bediend. Dit vijfde deel verwijst constant naar eerdere avonturen van het heldhaftige stel. Bekende personages maken een terugkeer, waaronder een sterrenrol voor een boze geit, en in bijzinnen komen herinneringen uit eerdere verhalen aan de orde. Daar blijft het tevens bij, waardoor Broken Sword 5 niet aan alle verwachtingen kan voldoen.