Bridge Constructor - Bruggen verbranden | Gamer.nl

De naam zegt alles: Bridge Constructor. Een game waarin je bruggen bouwt, zodat er voertuigen overheen kunnen. In de eerste instantie heeft het wat weg van World of Goo: een op physics gebaseerde indiegame, waarin het de bedoeling is om met ingenieuze constructies schattige Goo-balletjes naar hun vrijheid te leiden. World of Goo gaf je veel verschillende mechanieken om mee te experimenteren, geïntroduceerd op een perfect tempo en samengaand met een koddig uiterlijk. Bridge Constructor, aan de andere kant, doet geen van deze dingen. Toegegeven, Bridge Constructor wil ook niet charmeren met een koddig uiterlijk, maar het had andere dingen kunnen doen om de game langer boeiend te houden.

Aan het begin van Bridge Constructor worden in rap tempo alle vier de hoofdmaterialen waarmee je bouwt onthult. Zo is er het zwakke maar goedkope hout, zijn er stenen pilaren en is er staaldraad om het een en ander te bevestigen. Deze materialen moeten natuurlijk tegelijkertijd toegepast worden en jij moet afwegen wat het beste werkt in welke situatie. Als je bijvoorbeeld een lange brug moet bouwen, gaan metalen wegdelen met stenen pilaren en staaldraad goed samen.

Building bridges

Wanneer je deze mechanieken voor het eerst leert kennen is er zeker nog wat lol mee te beleven. Je brug goedkeuren en de ongevreesde (vrachtwagen)chauffeurs je bouwwerken zien betreden is spannend, vooral wanneer de onderdelen roodgloeiend raken, waarmee aangeduid wordt dat de structuur op het punt staat in te storten. De physics reageren zoals je verwacht: onondersteunde middenstukken zakken onmiddellijk weg. En wanneer een brug het compleet begeeft kan het zomaar zijn dat de instorting de voertuigen achtervolgt en de chauffeurs op het nippertje de overkant halen.

Dat zijn de onontkoombare lolletjes die Bridge Constructor sowieso biedt. Al gauw ga je je echter irriteren aan een aantal elementen. Om te beginnen met de dappere automobilisten. Hoe enorm het ook op prijs gesteld wordt dat ze het lef hebben om jouw levensgevaarlijke constructie te testen, zijn ze erg traag. In een slakkengang steken ze je brug over, zonder mogelijkheid om het proces te versnellen. Wanneer het vervolgens keer op keer niet wil lukken en de brug het net op het laatste moment begeeft, slaat de frustratie toe.

Burning bridges

Daar komt ook bij kijken dat je alle vier de bouwmaterialen binnen een korte tijd wel gezien hebt. In plaats van dat je begint met één bouwmateriaal, waarna de levels je steeds verder uitdagen en je wordt beloond met een nieuw materiaal, krijg je alle materialen vrijwel tegelijk. Hier lijden alle spelmechanieken onder. Het leveldesign gaat namelijk niet veel verder dan twee uiteindes die op een ander hoogteniveau zitten, met of zonder ankerpunten onder de brug. Hierdoor heb je 64 levels die niet veel van elkaar verschillen, met mechanieken die je binnen de eerste tien minuten volledig door hebt. Het levert een onnodig saaie ervaring op.

Het gaat echter van kwaad tot erger: de besturing zit de game ook in de weg. Zowel op de PC als op iOS ondervindt het problemen. Op de PC is ten eerste de user interface niet anders dan op iOS en het resultaat hiervan is dat je de hele tijd tegen grote, lelijke knoppen aankijkt. Daarnaast zijn het deselecteren van materialen en het verwijderen van brugonderdelen toegewezen aan dezelfde knop. Hierdoor gebeurt het maar al te vaak dat je per ongeluk een onderdeel verwijdert, om die vervolgens weer terug te moeten zetten.

Op iOS lijdt de game onder inmiddels eeuwenoude designproblemen. Op de iPhone is het namelijk zo dat wanneer je een vinger over een ankerpunt schuift als je een stuk van je brug wilt aanbouwen, plotseling een groot deel van het scherm niet meer zichtbaar is vanwege je vinger. Hierdoor heb je geen goed beeld van wat je doet. Tik daarnaast per ongeluk niet op een ankerpunt en je verandert onbedoeld de positie van de camera. De besturing op beide platformen lijdt onder veel van dit soort kwaaltjes.

Jeff Bridges

Acteur Jeff Bridges heeft helemaal niets te maken met Bridge Constructor, maar dat is ons punt. Af en toe moet een game verra en om het allemaal een beetje boeiend te houden. World of Goo doet dit bijvoorbeeld door in een stevig tempo intere ante mechanieken te introduceren, precies wanneer je moe wordt van wat je kent. Bridge Constructor slaagt hier simpelweg niet in door je gelijk alles te geven om vervolgens alleen maar levels voor te schotelen die te weinig variëren. Wat overblijft is het toppunt van ironie: een game over bouwen, waarbij een goede constructie ontbreekt.