Breath of Fire IV | Gamer.nl

Breath of Fire IV is een console RPG van Capcom die om volstrekt onduidelijke reden pas 3 jaar na de Playstation release, zonder enige publiciteit, geport is naar de PC. Is de port het spelen waard of komt deze veel te laat en kan deze beter snel vergeten worden?

De Breath of Fire serie van Capcom is in het verleden redelijk succesvol geweest op verschillende consoles, hoewel nooit de bekendheid werd bereikt van bijvoorbeeld de Final Fantasy serie. In de verschillende delen komt steeds één element terug: de hoofdrolspelers, die ook in Breath of Fire IV weer Nina en Ryu zijn. Voor de rest verschillen de werelden waar de delen zich in afspelen volkomen, al is het terugkerende thema uiteraard elke keer het verslaan van het grote kwaad in de wereld.

Het verhaal van Breath of Fire IV begint met een oorlog tu en twee continenten, met aan de ene kant het Fou Empire en aan de andere kant de Eastern Alliance. Na jaren van vechten hebben beide partijen echter al hun wapens in de strijd gegooid zonder een besli ing te kunnen forceren en daarom besluiten de twee machtsblokken om een wapenstilstand te tekenen. Enkele jaren later verdwijnt Prinses Elena van de Eastern Alliance op een rondreis. Door de wapenstilstand is het niet mogelijk om een grote legermacht op de been te brengen om haar te zoeken en daarom besluit haar zus, Prinses Nina, samen met haar vriend Cray op zoek te gaan naar Elena. Op hun tocht komen ze de mysterieuze Ryu tegen, die geen flauw idee heeft wie of wat hij is. (De Breath of Fire games staan los van elkaar, waardoor Nina ondanks drie eerdere delen ook niet aan Ryu kan vertellen wie hij is.) Samen vervolgen ze de speurtocht naar Elena en stuiten tijdens die speurtocht op iets veel diepers...

Spannende gevecht cenes met schitterende graphics...

Zoals al eerder genoemd komt de port van Breath of Fire IV pas 3 jaar na de Playstation versie en zonder enige publiciteit. Iets wat over het algemeen weinig goeds belooft, een gevoel wat nog sterker versterkt wordt door het ontbreken van een papieren handleiding (deze is alleen beschikbaar als PDF file op de CD). De doos belooft echter “Stunning new and improved graphics – high resolution, animated characters in vast 3D worlds” en bovendien ziet het introductie filmpje er wel mooi uit (hoewel de spraak in het Japans is en het dus volstrekt onduidelijk is waar het over gaat), dus vol goede moed wordt het spel opgestart in de hoop dat Capcom er mi chien toch nog wat leuks van gemaakt heeft.

Bij het begin van het spel verdwijnt deze hoop echter als sneeuw voor de zon. De graphics zijn namelijk zo schandalig slecht dat je je afvraagt hoe Capcom ooit deze port heeft durven releasen op de PC. Waar Final Fantasy gebruik maakt van 2D voorgerenderde achtergronden met daarop 3D personages doet Breath of Fire IV exact het tegenovergestelde met 3D werelden en 2D sprites als characters. Terwijl Final Fantasy over het algemeen schitterende en afwi elende achtergronden met daarop redelijk mooie characters heeft slaat Breath of Fire IV de plank volledig mis. De 3D omgevingen zijn lelijk, hoekig, kaal, ongeïnspireerd en wars van elk detail. Met de 2D personages is het niet veel beter gesteld, deze hebben namelijk ook een groot gebrek aan detail en ook de animaties lopen lang niet altijd vloeiend. In de combat scenes wordt het er allemaal ook niet beter op met effecten die ook niet bepaald om over naar huis te schrijven zijn. Al met al geven de graphics van Breath of Fire IV het idee dat Capcom eigenlijk alleen de resolutie heeft verhoogd ten opzichte van de Playstation versie en het verder wel best vond, iets wat voor een release 3 jaar later op een veel krachtiger platform als de PC volstrekt onacceptabel is. De graphics wekken eigenlijk de indruk dat deze titel ook zonder enige compromi en zo naar de Gameboy Advance geport zou kunnen worden. Hoewel er zat games te noemen zijn die erg leuk waren en waarbij de matige graphics geen probleem waren gaat deze vlieger voor Breath of Fire IV niet op: De graphics zijn zo slecht dat je je er tijdens het spelen constant aan ergert en hebben dus een sterke negatieve invloed op de spelervaring.