Breath of Fire 3 | Gamer.nl

De PSP is nu een dik half jaar uit in Europa en draait alweer meer dan een jaar mee in Japan. De laatste tijd beginnen eindelijk de games in wat grotere aantallen naar ons toe te stromen. Ook de RPG's komen mondjesmaat binnen en bestaan vooral uit remakes van eerder verschenen titels. Ook Breath of Fire 3 is een remake en wel van een game die in de jaren '90 van de vorige eeuw verschenen is op de good old Psone. In die tijd werd de game toch wel een beetje overschaduwd door het Final Fantasy geweld dat vooral in de Westerse wereld kwam opzetten. Nu is er een herkansing op de PSP.

Breath of Fire 3 kun je bestempelen als een echte old-skool Japanse RPG. Vrijwel alle bekende RPG elementen die je in andere Japanse RPG's, zoals de Final Fantasy games, terug vindt, zijn ook te vinden in Breath of Fire 3. Zo beschik je ook in Breath of Fire 3 over de bekende magische aanvallen en items die je veel in andere games terug vindt en zijn de dialogen soms typisch Japans waardoor wij Europeanen al snel de draad een beetje kwijt raken.

Net als in voorgaande Breath of Fire games en de delen die na deel drie komen, draait het in Breath of Fire 3 ook weer om het drakenras wat schuil gaat onder de naam 'The Brood'. Je start het spel dan ook als draak die gevangen zit in een soort kristal en bevrijd wordt door een stel mijnwerkers. Zonder dat de speler te weten krijgt waarom, moet je het opnemen tegen deze mijnwerkers, die uiteraard geen partij zijn voor een vuurspuwende draak. Al gauw verander je weer terug naar je menselijke vorm en ga je door het leven als Ryu. Net als in andere RPG's kom je ook in deze game nieuwe characters tegen die je zullen vergezellen door het verhaal heen. Het begin van de game zul je doorbrengen met twee dieven genaamd Rei en Teepo.

Het verhaal van Breath of Fire 3 begint heel erg traag. Na een paar uur spelen heb je eigenlijk nog weinig gemerkt van de hoofdlijn van het verhaal en loop je van de ene gebeurtenis naar de andere zonder dat je ook maar iets wijzer wordt van de verschillende characters en de wereld om je heen. Kortom, je moet erg veel tijd investeren in deze RPG om voldoening uit het verhaal te kunnen krijgen. Mensen die deze game kopen en alleen onderweg naar hun bestemming op hun PSP gamen, zijn dan ook heel lang zoet met deze game. Ik denk dat ook alleen de echte RPG freaks het einde van deze game zullen zien.

Je zult zo'n 40 uur nodig hebben om de game te voltooien als je niet al vroegtijdig afgehaakt was door het oneindig lijkende aantal gevechten waarin je belandt. Breath of Fire 3 maakt gebruik van het beruchte random encounters systeem waarbij je, zonder ook maar één monster gezien te hebben, automatisch tijdens het struinen door de wereld in een gevecht kunt belanden. Dit doet naar mijn mening behoorlijk afbreuk aan de toegankelijkheid en speelbaarheid van deze game. Het lijkt net of het verhaal vooral hierdoor voor geen meter vlot. Een ander punt van kritiek is dat je altijd even moet wachten bij de aanvang van een gevecht en ook als het afgelopen is springen je characters nog veel te lang van vreugde in de lucht. Als je zoveel moet vechten, waarom heeft de ontwikkelaar er dan niet voor gezorgd dat je snel door kunt klikken? We zullen het wel nooit weten.

Ondanks het vele vechten, zorgt het vechtsysteem wat gebruikt moeten worden zeker niet voor irritaties. Tijdens de gevechten, waarbij je volgens traditie om de beurten mag aanvallen, krijg je een soort van kruisvormig menuutje in beeld waarbij je met de analoge nub een commando kunt geven aan je characters. Een leuke toevoeging is het Master System waarmee je jouw characters vaardigheden kunt laten leren. Ook het veranderen in draken is een handige toevoeging, zeker als je op sterke vijanden stuit. Deze draken zijn ook zelf samen te stellen.

In de inleiding heb ik al laten weten dat Breath of Fire 3 een PSone remake is en dat is ook duidelijk te zien. Want ondanks dat de game wel voor het breedbeeld scherm van de PSP is aangepast, zijn de graphics verder helemaal met rust gelaten. Ze zien er nog net zo uit als jaren geleden, wat toch een beetje cheap overkomt. Desondanks zijn de characters leuk ontworpen en zijn ze ook nog eens goed geanimeerd. De omgevingen zijn volledig in 3D, maar omdat het Psone kwaliteit is, zijn de beelden niet echt mooi en gevarieerd. Ook de geluidjes zijn vrij basic en de muziek is niet storend, maar ook weer niet zo goed dat je de rest van de dag bepaalde melodietjes neuriet, iets wat ik bij bijvoorbeeld Final Fantasy wel had.

Breath of Fire 3 is een vrij aardige RPG geworden waarvan de instapdrempel toch wat te hoog zal zijn voor mensen zonder RPG ervaring. De overzetting van PSone naar de PSP is goed gelukt en de besturing werkt prima, maar er had naar mijn mening meer in gezeten. Een gloednieuwe game of een remake die ook grafisch sterk onder handen genomen was, zou een beter alternatief voor Capcom geweest zijn, vooral omdat de PSP zoveel krachtiger is dan de PSone. Breath of Fire 3 is eigenlijk alleen aan te raden voor mensen die helemaal weg zijn van RPG's en die daarnaast ook nog eens de PSP niet alleen voor onderweg gebruiken.

Gameplay: 7,0Graphics: 6,5Geluid: 6,0Totaal: 6,6