Brave: The Search for Spirit Dancer | Gamer.nl

Aan platformgames geen tekort op de Playstation 2. Naast de Jak, Ratchet en Sly reeksen, heeft Sony dit jaar nóg een platformheld voor ons in petto: Brave. In zijn eerste avontuur moet de jonge indiaan Brave op zoek naar Spirit Dancer, een sjamaan die als enige genoeg kracht heeft om het dorp van Brave van de ondergang te redden. De boosaardige Wendigo heeft het dorp namelijk in zijn greep en alle inwoners getransformeerd in zielloze wezens. Werk aan de winkel dus!

Brave is een vrij kla iek opgezette platformgame die zich vooral lijkt te richten op een jonge doelgroep. Dit blijkt onder andere uit schattige graphics. Brave is een klein ventje met gigantische ogen, die een smekende uitstraling hebben waarin hij alleen de poes uit Shrek als zijn meerdere moet erkennen. Het verhaal is niet te ingewikkeld en wordt erg duidelijk verteld. Een gemis is wel dat er geen ondersteuning is voor de Nederlandse taal. Hierdoor zal het verhaal aan de jongeste gamers, waar het spel toch voor bedoel is, voorbij gaan.

In Brave vinden we verschillende elementen terug uit de cultuur van de indianen. Het voornaamste wapen van Brave is zijn Tomahawk, waar hij aanvankelijk alleen mee kan meppen, maar later ook mee kan gooien. Een ander wapen dat van pas zal komen, is zijn pijl en boog. Alleen met wapens komt Brave er nochtans niet, hij zal ook regelmatig de hulp in moeten roepen van inwoners van het dierenrijk.

Er zijn verschillende manieren waarop je de dieren te hulp kunt roepen. Op bepaalde plaatsen in het spel bevinden zich magische stenen, waarop je kunt gaan staan om vervolgens een dier dat zich in je gezichtsveld bevindt, over te nemen. In het begin van het spel neem je een stinkdier over, die met zijn geur één van je vijanden uit zijn hol weet te lokken. Soms kun je ook dieren naar je toe roepen, door hun geluid na te bootsen. Dit doe je overigens met een druk op de knop en niet met spraakherkenning. Welke dieren je kunt roepen of overnemen, is helaas vooraf bepaald. Je kunt niet naar eigen inzicht de dieren om hulp vragen.

Het gros van de tijd dien je in Brave met lopen, rennen en springen, van hot naar her te komen. De spelwereld is behoorlijk groot en wordt niet onderbroken door laadtijden, wat de inleving zeker ten goede komt. In Brave zul je gelukkig niet alles te voet af hoeven leggen, je krijgt zo nu en dan de beschikking over een transportmiddel. Zo mag je peddelen met een kano, terwijl je je probeert te handhaven in de sterke stroming van de rivier. Je mag eveneens plaats nemen op de rug van een adelaar. De uitgestrektheid van de omgeving tijdens deze gedeeltes is best indrukwekkend. Je zult ook een aantal keren via een portaal reizen. Dit is op zich wel jammer, omdat zo het idee van een grote, aaneengeschakelde spelwereld enigszins verloren gaat.Er mag natuurlijk ook gevochten worden in Brave. Met je Tomahawk en pijl en boog bevecht je gedurende het spel honderden vijanden. Sommige zijn in één klap uit de weg geruimd, andere bezorgen je flink wat kopzorgen. Echt diep zijn de gevechten niet, hoogstens de keuze tu en je twee wapens maakt het nog enigszins afwi elend. Doordat er doorgaans voldoende nieuwe gezondheid te vinden is en je in principe oneindig vaak het loodje kunt leggen, baat het ook niet zoveel wanneer je een gevecht niet succesvol afrondt.

Visueel is Brave behoorlijk leuk uitgevoerd. De karakters zien er leuk uit. Sommige zijn enorm schattig, andere zien er wat angstaanjagender uit. Ook de omgeving mag er wezen en is behoorlijk gedetailleerd. Helaas mi en de graphics wel iets aan contrast en kleur. Bij momenten is alles eigenlijk te donker en grauw voor het type spel dat Brave is. Ook zorgde de camera sporadisch voor problemen en wil de clipping nog wel eens de mist in gaan.

Brave is een leuke platformer met een hoog ‘net niet’ gehalte. Zo heeft men met de interactie met het dierenrijk een grote mogelijkheid laten liggen. Doordat dit alleen op vaste punten kan, verandert deze optie van een uitdagende puzzel in louter bezigheidstherapie. Hetzelfde geldt voor de gevechten, die uitdaging en variatie mi en. De graphics zijn op zich mooi, maar soms net iets te grauw voor wat het spel wil uitstralen. Het spel is bedoeld voor jongere gamers en voor die doelgroep in principe een prima product met een leuk verhaal en een vrij lage moeilijkheidsgraad. Helaas wordt de Nederlandse taal niet ondersteund, waardoor Papa of Mama alles uit zullen moeten leggen.

Het ‘net niet’ gehalte geldt ook voor de prijs. Brave zou nog een aanrader kunnen zijn als budgettitel, maar is met een adviesprijs boven de zestig euro eigenlijk te duur voor wat het te bieden heeft. Het lijkt ons daarom verstandiger een spel uit de Sly reeks op te pikken, mocht je op zoek zijn naar een platformspel voor een gamer met een leeftijd tu en de 8 en 12 jaar. Deze zijn inmiddels al voor zachte prijsjes te vinden, bieden meer vermaak en zijn volledig in het Nederlands.