Brain Exercise met Dr. Kawashima | Gamer.nl

In de huidige gameswereld behoren ook moeders, vaders, zu en en zelfs oma's en opa's tot de doelgroep van ontwikkelaars. Een van de games die een groot aandeel heeft gehad in de verbreding van het gamende publiek is Brain Training voor de Nintendo DS. Op spelende wijze kon ieder, door middel van simpele IQ test-achtige spelletjes, zijn denkvermogen ontwikkelen of op niveau houden. Na veel spin-offs en andere Brain-games zijn we nu toe aan de volgende Braining Training. Met Brain Exercise met Dr. Kawashima op de PC probeert Namco het succes van de DS-games te vertalen naar de alledaagse PC.

Brain-games zijn anno 2009 niet meer uniek. De originele Brain Training-games gaven zowel doorgewinterde gamers als de nieuwe casualdoelgroep plezier op een simpele maar doeltreffende wijze. In combinatie met de draagbaarheid van de Nintendo DS, waar de meeste van deze games op verschenen, was het concept sterk. In de bus, op straat, op school; overal kon men zijn hersenen trainen. In onderzoeken bleek dat de games niet alleen leuk zijn, maar vaak ook een positief effect hebben op de prestaties bij testen. Daarnaast bleken ze nog eens een regelrechte kaskraker te zijn. Tot op de dag van vandaag staan zowel Brain Training als het tweede deel More Brain Training nog steeds in de top tien best verkochte DS-games.

Brain Exercise pakt de zaken echter anders aan dat de Brain Training-games op de DS. Brain Exercise is opgebouwd uit twee delen, een vrije training en een dagelijkse test waarmee je denkvermogen uitgedrukt wordt in een leeftijd. In beiden modi heb je de mogelijkheid om één van de drie verschillende delen van de hersenen te trainen. Om elk van deze delen weer in vorm te krijgen, kun je gebruik maken van twaalf verschillende spellen per hersendeel. Zoals bij eerdere Brain-games variëren deze van simpele rekensommen tot het onthouden van nummerreeksen.

Brain Exercise is een simpel spel dat in e entie niet uit meer bestaat dan een paar minigames. Dit merk je ook aan de manier waarop de game opgestart wordt. Op het moment dat je de cd in je computer stopt, wordt de game direct herkend en gestart. Er is geen sprake van een installatie en dit verhoogt het gebruiksgemak. Helaas lijkt de e entie van een Brain-game verloren te gaan op de PC. Het unieke aan de Brain Training-games was dat ze op zakformaat leuk waren om er even bij te pakken. Voor Brain Exercise moet je doelbewust dagelijks achter je PC gaan zitten, wat een grotere barrière is dan even een Nintendo DS openklappen. Daarnaast is het werken met de muis niet altijd zo fijn als het werken met een touch-screen als die de Nintendo DS. Ik betrapte mezelf er vaker op kostbare secondes te verspillen met het bewegen van mijn muis of het gebruik van het toetsenbord.

In één van de minigames is het bijvoorbeeld de bedoeling een volgorde van brandende lampjes aan te geven in een groot veld. Hoewel de lampjes snel om de beurt aan en uit gaan, duurt het in verhouding lang voor je met een muis de gehele volgorde aangegeven hebt. Bij een touch-screen kun je in minder dan een halve seconde op een ander deel van het scherm tikken. Dit is eigenlijk van toepa ing op het merendeel van de minigames, waardoor een ervaren Brain Trainer wellicht liever voor de Nintendo DS zou gaan.

Door intere ante minigames toe te voegen, voert Brain Exercise de formule prima uit. Het grootste minpunt van de game is echter dat er niet veel opties zijn om de speler bezig te houden. Hoewel 36 minigames genoeg lijkt voor wat vermaak, is dit samen met wat extra opties alles wat je krijgt voor de aanschaf van de game. De gameplay op zich vermaakt, maar het gehele pakket verschilt niet veel van de uitgebreide Brain Training flash-games die op internet te vinden zijn. Zowel op het gebied van grafische vormgeving, als op opstartprocedure is de game simplistisch. Het is geen slechte game, maar mocht je dan daadwerkelijk je hersenen willen trainen, dan kun je ook terecht op spellenwebsites waar deze gratis aangeboden worden. Mocht je echter toch op zoek zijn naar een leuke Brain-game, dan zou ik je adviseren voor één van de DS-titels te gaan, mits je dit platform in bezit hebt natuurlijk.