Braid (XBLA) | Gamer.nl

Spelen met tijd iseen spelelement dat de laatste jaren steeds vaker opduikt. Prince of Persia:The Sands of Time zette het als eerste succesvol neer, later voegde TimeShifter nog wat extra diepgang aan toe. Inmiddels heeft spelen met tijd dankzij GRIDzelfs in het racegenre zijn opwachting gemaakt. Maar bij al deze games i pelen met tijd slechts een element dat vaak evengoed weggelaten had kunnenworden. Prince of Persia was hooguit een stuk frustrerender geweest, TimeShiftnog generieker. De platform-puzzelgame Braid is echter niet los te zien van hetspelen met tijd, het spel is er volledig omheen ontworpen. En dat vergt eenflinke omschakeling.Het spelen met tijd gaat ver in Braid, heel ver. Je kunt opelk moment onbeperkt terugspoelen tot helemaal aan het begin van het level. Eenconfrontatie met een tegenstander betekent dus nooit je dood. Je zult in Braidzelfs nooit echt sterven. Wanneer je dood gaat, wordt je geacht om terug tespoelen. Braid is namelijk geen platformspelletje waarin je tegenstanders moetoverwinnen, maar een slimme puzzelgame. Het gaat niet om het ontwijken ofverslaan van tegenstanders, maar om ze verstandig te gebruiken in combinatiemet de manipulatie van tijd. Met alleen een mogelijkheid tot terugspoelen heb je nog geenpuzzelgame. De vondst bij Braid zit hem in het feit dat bepaalde voorwerpen ofvijanden niet onderhevig zijn aan het terugspoelen. Deze worden gemarkeerd doorgroene vonkjes die van ervan afspatten. Wanneer je een normale sleutel oppakten je spoelt terug, dan zal de sleutel teruggelegd worden. Pak je een sleutelmet vonkjes, dan houd je hem ook als je hem terugspoelt. Ideaal om bijvoorbeeldeen sleutel uit een gat te halen waar je op een normale manier niet meer uitkunt komen. Braid kent zes werelden en in elke wereld is de manierwaarop je met de tijd speelt net wat anders. Zo is er een wereld waarin de tijdvoor- en achteruit spoelt naargelang je positie in het scherm. Hoe verder jenaar rechts loopt, hoe verder de tijd vooruit gaat. Alle monsters in de wereld lopenpas wanneer jij ook loopt en zijn op een bepaalde plek, altijd op dezelfdepositie. Behalve als je bijvoorbeeld eerst een obstakel op hun pad zet,waardoor ze eerder zullen keren. In weer een andere wereld kun je de tijdplaatselijk vertragen door een soort 'tijdbubbel' los te laten. Braid weet jeelke keer enorm uit te dagen en vergt steeds weer nieuwe denkpatronen. Vergelijkhet met Portal, waar ook meer mee mogelijk was dan je op het eerste gezicht zoudenken. In Braid moet je mi chien nog wel meer buiten de gebaande padendenken. De puzzels zijn ogenschijnlijk zo simpel en bestaan meestal uit maareen paar elementen, maar elke puzzel is weer een echte uitdaging.

Gelukkig kun je in Braid elke puzzel overslaan en gewoonnaar de uitgang van het level lopen. Handig wanneer je echt vast zit in eenpuzzel, maar niet aan te raden als je van het spel wil genieten. Je kunt hetspel sowieso niet uitspelen door er doorheen te racen, je dient namelijk vijf legpuzzelste vervolledigen om bij de laatste wereld te komen en alleen door puzzels op telo en, krijg je de benodigde puzzelstukjes. Je kunt gelukkig altijd terug gaannaar eerder bezochte gebieden om daar de overgeslagen puzzelstukjes alsnog opte rapen. Vaak zal blijken dat je de tweede keer ineens tot inzichten komt dieje eerder niet had, ook omdat je in latere levels weer nieuwe denkpatronen hebtontwikkeld. Maar Braid is veel meer dan een ingenieus , briljantpuzzelspel. Braid is ook een artistieke prestatie van topniveau. Deachtergronden zijn prachtig handgetekend en zien er werkelijk schilderachtiguit, met meerdere lagen die langzaam langs elkaar heen schuiven en waarincontinu beweging zit. Dit met op de voorgrond retro personages en eenplatformwereld die aandoet als Super Mario, met bijbehorende verwijzingen. Hetprachtplaatje wordt begeleidt door rustgevende kla ieke muziek dieachterstevoren wordt afgespeeld wanneer je terugspoelt. Bij veel heen en weer spoelen ontaardt in een ware kakofoniedie minstens zo briljant klinkt als wanneer het geluid gewoon vooruit wordtafgespoeld. Maar Braid is ook meer dan een audiovisueel attractief,artistiek hoogstaand, briljant en ingenieus puzzelspel. Het is ook eenfilosofische beschouwing van het fenomeen tijd, van de mogelijkheid om dingenuit het verleden uit de wi en om het daarna opnieuw goed te doen. Het verhaalwordt weliswaar in kale teksten gepresenteerd, maar weet je desondanks tegrijpen en hoewel je zelden echt grip op het verhaal krijgt, laat het eenbijzondere indruk achter. Braid is heel speciaal en moet door elke zichzelfrespecterende gamer ervaren worden. Het vergt wel een goed stel hersens, watinlevingsvermogen en de wil om buiten de gebaande paden te gaan. Maar zoals weallemaal weten, zijn buiten de gebaande paden de mooiste dingen te ontdekken.