Boxboy!

Bokst verrassend veel voor elkaar

Geschreven door Lars Cornelis op

• <p>Boxboy is de ideale game voor tussendoor. Simpel design, extreem korte levels, een zeer geleidelijk oplopende moeilijkheidsgraad; Boxboy doet alles goed om die perfecte game te zijn die je snel oppakt om weer even snel weg te leggen. Of om niet weg te leggen, want de toch steeds weer innovatieve puzzels zijn verdraaid verslavend en kosten je zo een hele avond!</p>
    Score: 80 Uitstekend
    • Vernuftige puzzels, ideaal voor korte potjes, zeer geleidelijk aan oplopende moeilijkheidsgraad
    • Wordt pas laat echt uitdagend
Er is geen uitgebreide tutorial voor nodig om het principe van Boxboy uit te leggen. De kleine Boxboy loopt van links naar rechts en beschikt over een weinig indrukwekkend sprongetje, meer een soort huppeltje. Nintendo’s nieuwe platformheld zal het koddige doosje op beentjes niet worden, maar gelukkig beschikt hij over een andere superkracht: formaties van doosjes ter grootte van hemzelf maken.

Out-of-the-box denken

In talloze levels worden met dat simpele gegeven steeds weer nieuwe trucjes uitgehaald. Dat begint heel eenvoudig, maar naarmate de game vordert komt hier ook steeds meer denkwerk bij kijken. In de eerste levels behelst het ‘puzzelen’ niet veel meer dan een doosje neer te leggen zodat je een geïmproviseerd trappetje bouwt naar een hoger gelegen platform.

Gaandeweg leert het stoere vierkantje steeds nieuwe technieken die je blijven verbazen. Zo biedt de haaktechniek al snel uitkomst als trappetjes tekort schieten. Als Boxboy een reeks doosjes plaatst en ze nog vasthoudt, kan hij zich verplaatsen naar een ander doosje dat de grond raakt. Maak je bijvoorbeeld een formatie van drie doosjes omhoog en één opzij, dan kun je door te springen dat uitstekende doosje op een hoger platform leggen en Boxboy omhoog verplaatsen; hij ‘haakt’ zich omhoog. In andere levels moet Boxboy met een beperkt aantal doosjes dodelijke lasers blokkeren of de doosjes gebruikt om op Tetris-achtige wijze rijen blokken weg te spelen die de doorgang stremmen.

Korte aha-momentjes

Het knappe aan Boxboy is dat de puzzels enerzijds best ingenieus in elkaar zitten en je regelmatig een echt aha-momentje hebt, maar nergens frustrerend moeilijk worden en vrijwel altijd binnen vijf minuutjes gepiept zijn. Dat maakt de game uitermate geschikt voor korte speelsessies, hoewel het gevaar dreigt dat je telkens weer het volgende level wilt spelen, en nog een, en nog een… voor je het weet geeft je telefoon aan dat het alweer de volgende dag is.

Het enige minpunt(je) dat we kunnen bedenken, is dat Boxboy wat aan de gemakkelijke kant is. Zoals gezegd vergen de puzzels soms wel degelijk wat denkwerk, maar omdat alle werelden waarover de tientallen levels verdeeld zijn aanvankelijk bijna allemaal hun eigen thema hebben (lasers ontwijken, haken, tetrissen) weet je wel in welke hoek je de oplossing moet zoeken. Pas na een aantal werelden worden de verschillende strategieën ook gecombineerd en wordt Boxboy een stukje uitdagender. Voor die tijd kun je gelukkig al het rapperkostuum voor Boxboy ontgrendelen, waardoor het sowieso al leuker is om de eerste werelden te doorlopen.

Boxboy! is verschenen op de Nintendo 3DS. De game is voor €4,99 verkrijgbaar in de eShop.

Ubisoft werkt aan nieuwe projecten in Child of Light-universum Mortal Kombat X-dlc maakt fatalities makkelijker
1