Als kind was ik verzot op een game genaamd Supaplex. Meer dan tweehonderd uur heb ik geklokt met het rode bolletje die binnen in een computer zoveel mogelijk Infotrons diende te verzamelen, om vervolgens tussen de vallende stenen en ontploffende diskettes door de exit te bereiken. Wat ik toen nog niet wist, was dat Supaplex een kloon was van een iets ouder spel, Boulder Dash genaamd. Nu deze laatste game zijn overstap naar de DS heeft gemaakt, stond ik als Supaplex-fanaat dan ook voor in de rij om hem te testen. En de conclusie? Boulder Dash Rocks! Min of meer. In Boulder Dash Rocks! bestuur je een figuurtje genaamd Rockford, die met zijn blauwe, ronde hoofdje nog maar weinig gelijkenis vertoond met de blondharige tomatenkop uit de jaren tachtig. In elk van de ruim zestig levels die Boulder Dash Rocks! rijk is dient Rockford een bepaald aantal diamanten te verzamelen, om vervolgens naar de uitgang van het level te gaan. De levels liggen bezaaid met vallen en obstakels, waarbij de stenen en het zand de speldefiniërende factor vormen. Een groot deel van het level is gevuld met zand, dat verdwijnt zodra Rockford er overheen loopt. Objecten die door het zand ondersteund worden, zoals stenen en diamanten, zullen vallen zodra het zand eronderuit gegraven is. Wanneer zo'n steen vervolgens bij Rockford op het hoofd beland, dan impliceert dat een gewisse dood. Stenen rollen daarnaast van elkaar af en kunnen geduwd worden, waardoor er met constructies van stenen, zand en diamanten tal van puzzels te verzinnen zijn. Boulder Dash is zo'n concept dat je op papier onnodig veel tekst en uitleg vergt, maar wat je in de praktijk direct zult begrijpen. De complexiteit komt pas wanneer er om de zoveel levels nieuwe spel-elementen aan de formule worden toegevoegd. Zo krijgt Rockford de beschikking over tal van 'wapens', waarmee hij stenen van een afstand naar zich toe kan trekken, waarmee hij tegenstanders en objecten kan verpulveren of zelfs muren mee omver kan blazen. Verder zijn de levels bezaaid met vijanden, die doorgaans volgens een herkenbaar patroon opereren. Doordat ze goed in te schatten zijn qua gedrag, zijn ze ook goed te verwerken in puzzels, waar de makers dankbaar gebruik van maken. In latere levels komen wat meer exotische obstakels aan bod, zoals een lavastroom die zich langzaam door het level uitbreidt of water, dat zorgt dat de levels op een natuurlijke wijze overstromen. Dit laatste is zeer inventief gedaan en zorgt, mede door de beperkte zuurstofvoorraad van Rockford, voor een leuke uitdaging. Het hoofdmoot van Boulder Dash Rocks! is een verhaalmode waarin je ruim zestig levels tot een goed eind moet brengen of zo je vriendinnetje te redden uit de handen van een groen monster met lange tentakels. In de verhaalmode passeren vier thema's de revue, die elk met een unieke visuele stijl en eigen soorten obstakels, voor een leuke afwisseling zorgen. Helaas zijn niet alle thema's even duidelijk. Vooral bij de lavawereld is het onderscheid tussen de bewandelbare en solide blokken niet echt duidelijk, waardoor je vooral in het begin de fout in gaat doordat je simpelweg doorgangen over het hoofd ziet. Het spel is verder over het algemeen wel erg kleurrijk en leuk geanimeerd. Alleen het geluid, en met name de muziek, komen wat minder uit de verf. Wanneer je voor het eerst aanbeland bij het hoofdmenu weet je niet hoe snel je het volume omlaag moet gooien. Ondanks dat het spel er misschien een tikje kinderlijk uit ziet, is Boulder Dash! Rocks zeker geen gemakkelijke game. Vooral de latere levels bevatten uitgekiende puzzels en hebben ook nog een behoorlijk streng tijdslimiet. Toch zijn lang niet alle levels even geniaal en zitten er wat vreemde pieken en dalen in de moeilijkheidscurve. Ook krijg je het gevoel dat men niet alles uit de spelformule heeft gehaald. Alle levels zijn ongeveer gelijk qua opbouw en bevatten vooral veel kleine vertrekjes, terwijl mijn favoriet van weleer Supaplex bewees dat de Boulder Dash-formule ook in grote open ruimtes goed tot zijn recht komt. Sowieso is Boulder Dash Rocks! zeker niet superieur aan de klassieker van weleer. Het heeft weliswaar meer verschillende spelelementen, de feeling van Supaplex was toch net iets beter. Zo duurt het in Rocks! erg lang voordat stenen eens beginnen te vallen. Hoewel je daar in de puzzels soms gebruik van moet maken, voelt het tegennatuurlijk om twee hokjes heen en weer te kunnen lopen, voordat een steen één hokje omlaag is gekomen. De soepel bewegende stenen van Supaplex zijn wat dat betreft intuïtiever. Toch is Boulder Dash Rocks! mijns inziens wel de beste Boulder Dash-kloon sinds Supaplex, al moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat ik niet alle versies die sindsdien verschenen zijn gespeeld heb. Naast de standaard spelmode kent Boulder Dash Rocks! ook nog een speciaal voor de DS-versie (het spel komt volgend jaar ook naar de PSP) ontwikkelde gamemode genaamd Route Race. Hierin dien je vooraf met je stylus de route van Rockford uit te stippelen, waarna hij deze pas met een druk op de Play­-knop af zal lopen. Je kunt op de route pauzes inlassen, wanneer je bijvoorbeeld moet wachten op een vallende steen. Er komt aardig wat inschattingsvermogen kijken bij deze spelmode, maar door de slechte interface wordt het op den duur wat frustrerend. Zo kun je je uitgestippelde route niet eenvoudig wijzigen, moet je altijd de volledige route afmaken voordat je op Play drukt en wanneer je oplossing niet goed bleek, moet je helemaal opnieuw beginnen met uitstippelen. Daarbij wordt de route aangegeven met semi-transparante witte vierkanten, waarbij je bij veel heen-en-weer geloop niet kunt zien welke weg je nu precies hebt afgelegd. Een mooie pijl die de route aangeeft was een stuk prettiger en mooier geweest. Al met al voelt de Route Race vooral iets wat er op het laatste moment nog even bijgevoegd is; een aardig extraatje, maar niet iets waar je uren mee zult spenderen. Hetzelfde geldt voor de Time Trial-mode, al zullen de echte liefhebbers daar misschien nog wel hun gading in vinden. Er is overigens ook een multiplayermode aanwezig in Boulder Dash Rocks!, maar doordat ons maar één exemplaar is toegestuurd kunnen we die niet testen. Wederom zonde dat men ook bij deze game de Download Play­ weer eens is 'vergeten'.