Review

Boulder Dash Rocks! (DS)
subtitle
None
Boulder Dash Rocks! kent zijn gebreken, maar is desondanks een enorm charmant spelletje waar je uren plezier aan kunt beleven. De levels steken goed in elkaar en de grote diversiteit aan obstakels houdt de geest scherp. Toch blijf je achter met het gevoel dat men de spelformule niet tot het uiterste heeft benut. Supaplex kan het in elk geval niet doen vergeten.
- Pluspunten
- Boulder Dash-spelformule is sterk en onderbenut. Vrolijke visuele stijl met soepele animaties. Goed uitgekiende levels. Diversiteit aan obstakels
- Minpunten
- Potentieel blijft enigszins onbenut. Irritante muziek. Route Race-mode niet goed uitgewerkt
intro text
Als kind was ik
verzot op een game genaamd Supaplex. Meer dan tweehonderd uur heb ik geklokt
met het rode bolletje die binnen in een computer zoveel mogelijk Infotrons diende te verzamelen, om
vervolgens tussen de vallende stenen en ontploffende diskettes door de exit te bereiken. Wat ik toen nog niet
wist, was dat Supaplex een kloon was van een iets ouder spel, Boulder Dash
genaamd. Nu deze laatste game zijn overstap naar de DS heeft gemaakt, stond ik
als Supaplex-fanaat dan ook voor in de rij om hem te testen. En de conclusie?
Boulder Dash Rocks! Min of meer.
In Boulder Dash Rocks! bestuur je een figuurtje genaamd
Rockford, die met zijn blauwe, ronde hoofdje nog maar weinig gelijkenis
vertoond met de blondharige tomatenkop uit de jaren tachtig. In elk van de ruim
zestig levels die Boulder Dash Rocks! rijk is dient Rockford een bepaald aantal
diamanten te verzamelen, om vervolgens naar de uitgang van het level te gaan.
De levels liggen bezaaid met vallen en obstakels, waarbij de stenen en het zand
de speldefiniërende factor vormen. Een groot deel van het level is gevuld met
zand, dat verdwijnt zodra Rockford er overheen loopt. Objecten die door het
zand ondersteund worden, zoals stenen en diamanten, zullen vallen zodra het
zand eronderuit gegraven is. Wanneer zo'n steen vervolgens bij Rockford op het
hoofd beland, dan impliceert dat een gewisse dood. Stenen rollen daarnaast van
elkaar af en kunnen geduwd worden, waardoor er met constructies van stenen,
zand en diamanten tal van puzzels te verzinnen zijn.
Boulder Dash is zo'n concept dat je op papier onnodig veel
tekst en uitleg vergt, maar wat je in de praktijk direct zult begrijpen. De
complexiteit komt pas wanneer er om de zoveel levels nieuwe spel-elementen aan
de formule worden toegevoegd. Zo krijgt Rockford de beschikking over tal van
'wapens', waarmee hij stenen van een afstand naar zich toe kan trekken, waarmee
hij tegenstanders en objecten kan verpulveren of zelfs muren mee omver kan
blazen. Verder zijn de levels bezaaid met vijanden, die doorgaans volgens een
herkenbaar patroon opereren. Doordat ze goed in te schatten zijn qua gedrag,
zijn ze ook goed te verwerken in puzzels, waar de makers dankbaar gebruik van
maken. In latere levels komen wat meer exotische obstakels aan bod, zoals een
lavastroom die zich langzaam door het level uitbreidt of water, dat zorgt dat
de levels op een natuurlijke wijze overstromen. Dit laatste is zeer inventief
gedaan en zorgt, mede door de beperkte zuurstofvoorraad van Rockford, voor een
leuke uitdaging.
Het hoofdmoot van Boulder Dash Rocks! is een verhaalmode
waarin je ruim zestig levels tot een goed eind moet brengen of zo je
vriendinnetje te redden uit de handen van een groen monster met lange
tentakels. In de verhaalmode passeren vier thema's de revue, die elk met een
unieke visuele stijl en eigen soorten obstakels, voor een leuke afwisseling
zorgen. Helaas zijn niet alle thema's even duidelijk. Vooral bij de lavawereld
is het onderscheid tussen de bewandelbare en solide blokken niet echt
duidelijk, waardoor je vooral in het begin de fout in gaat doordat je simpelweg
doorgangen over het hoofd ziet. Het spel is verder over het algemeen wel erg
kleurrijk en leuk geanimeerd. Alleen het geluid, en met name de muziek, komen
wat minder uit de verf. Wanneer je voor het eerst aanbeland bij het hoofdmenu
weet je niet hoe snel je het volume omlaag moet gooien.
Ondanks dat het spel er misschien een tikje kinderlijk uit
ziet, is Boulder Dash! Rocks zeker geen gemakkelijke game. Vooral de latere
levels bevatten uitgekiende puzzels en hebben ook nog een behoorlijk streng
tijdslimiet. Toch zijn lang niet alle levels even geniaal en zitten er wat
vreemde pieken en dalen in de moeilijkheidscurve. Ook krijg je het gevoel dat
men niet alles uit de spelformule heeft gehaald. Alle levels zijn ongeveer gelijk
qua opbouw en bevatten vooral veel kleine vertrekjes, terwijl mijn favoriet van
weleer Supaplex bewees dat de Boulder Dash-formule ook in grote open ruimtes
goed tot zijn recht komt.
Sowieso is Boulder Dash Rocks! zeker niet superieur aan de
klassieker van weleer. Het heeft weliswaar meer verschillende spelelementen, de
feeling van Supaplex was toch net
iets beter. Zo duurt het in Rocks! erg lang voordat stenen eens beginnen te
vallen. Hoewel je daar in de puzzels soms gebruik van moet maken, voelt het
tegennatuurlijk om twee hokjes heen en weer te kunnen lopen, voordat een steen
één hokje omlaag is gekomen. De soepel bewegende stenen van Supaplex zijn wat
dat betreft intuïtiever. Toch is Boulder Dash Rocks! mijns inziens wel de beste
Boulder Dash-kloon sinds Supaplex, al moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat ik
niet alle versies die sindsdien verschenen zijn gespeeld heb.
Naast de standaard spelmode kent Boulder Dash Rocks! ook nog
een speciaal voor de DS-versie (het spel komt volgend jaar ook naar de PSP)
ontwikkelde gamemode genaamd Route Race.
Hierin dien je vooraf met je stylus de route van Rockford uit te stippelen,
waarna hij deze pas met een druk op de Play-knop
af zal lopen. Je kunt op de route pauzes inlassen, wanneer je bijvoorbeeld moet
wachten op een vallende steen. Er komt aardig wat inschattingsvermogen kijken
bij deze spelmode, maar door de slechte interface wordt het op den duur wat
frustrerend. Zo kun je je uitgestippelde route niet eenvoudig wijzigen, moet je
altijd de volledige route afmaken voordat je op Play drukt en wanneer je oplossing niet goed bleek, moet je
helemaal opnieuw beginnen met uitstippelen. Daarbij wordt de route aangegeven
met semi-transparante witte vierkanten, waarbij je bij veel heen-en-weer geloop
niet kunt zien welke weg je nu precies hebt afgelegd. Een mooie pijl die de
route aangeeft was een stuk prettiger en mooier geweest. Al met al voelt de Route Race vooral iets wat er op het
laatste moment nog even bijgevoegd is; een aardig extraatje, maar niet iets waar
je uren mee zult spenderen. Hetzelfde geldt voor de Time Trial-mode, al zullen de echte liefhebbers daar misschien nog
wel hun gading in vinden. Er is overigens ook een multiplayermode aanwezig in
Boulder Dash Rocks!, maar doordat ons maar één exemplaar is toegestuurd kunnen
we die niet testen. Wederom zonde dat men ook bij deze game de Download Play weer eens is 'vergeten'.
Reacties op: Boulder Dash Rocks! (DS)
dsteensma
anonymous
kleinekoosjer
SanderHolsgens
Blackdevil NL
Net als de oude boulder dash spellen op de MSX / Commedore 64
hefaistos
Tesseract
Ik ben bang dat het kleurige van deze game mij heel erg snel gaat vervelen. Heb nog steeds regelmatif op de DS dat ik mij toch ergens schaam.
Laatst weer eens money ball er bij gepakt en ben weer gestopt om de zelfde reden als daarvoor: Schaamte voor het feit dat je een aapje in een balletje aan het rollen bent. Terwijl ik marble blast op de 360 wel helemaal heb uitgespeeld en nog regelmatig online te vinden ben.
moemoe