Boomerang X is weergaloos dankzij een bijzonder wapen

Je rent of springt niet in Boomerang X, je vliegt. In slow motion, terwijl projectielen langs je heen schieten, dartel je door de lucht en kijk je in alle rust om je heen, waarna de slow motion wegvaagt en de hel weer even losbarst. Het is een adembenemend schouwspel, dat eigenlijk alleen adembenemend is als je zelf achter de knoppen zit.

Verhaal kan belangrijk zijn in een videogame, maar Boomerang X heeft er maar heel weinig van. Geweldige muziek kan belangrijk zijn in een videogame, maar Boomerang X heeft er, opnieuw en helaas, maar heel weinig van. De muziek is vooral heel subtiel. En zo heeft Boomerang X wel meer dingen ‘niet’. Technisch spektakel, geweldige dialoog: het ontbreekt hier, want Boomerang X draait om de gameplay. Het geheel voelt als een arcadespel en draait volledig om het gevoel dat ontstaat wanneer jij die rechtermuisknop indrukt. Want dan gooi je jouw beste vriend: een magische boemerang.

Natuurlijk komt die boemerang terug, maar jij kunt ook naar de boemerang toe. Door nog een keer op de rechtermuisknop te drukken teleporteer je naar waar de boemerang op dat moment is. Dit kun je eindeloos blijven herhalen. Gooi je bijvoorbeeld omhoog, dan ga je omhoog en blijf je vervolgens ook nog eventjes omhooggaan door het momentum dat is opgebouwd. Je hoeft zo in principe nooit de grond te raken in deze game, want je kunt zo snel en vaak teleporteren als je maar wilt.

Getrimd

Boomerang X begint direct. Al twee minuten na het begin van de game, waarin je wakker wordt op een mysterieus eiland dat behoorde tot een soort uitgestorven termietenras, sta je in een arena op vijanden in te gooien. De ‘flow’ is overduidelijk een belangrijk aspect van de designfilosofie. En dat werkt: het is echt ontzettend moeilijk om te stoppen met spelen als je eenmaal lekker op gang bent. Deze game is bovendien kundig getrimd: er zijn werkelijk nul inkakmomenten. De actie draagt de gehele game.

Boomerang X is het beste uit te leggen als een aaneenrijging van stilistisch uiteenlopende arena’s waarin je golven aan vijanden moet verslaan met een boemerang, je enige wapen in de game. Je hoeft niet iedere vijand te verslaan. Het gaat alleen om de vijanden die geel zijn gemarkeerd. Dat klinkt ingewikkeld, maar dat valt mee: nadat je je boemerang hebt gegooid, kun je met de shiftknop de tijd vertragen. Dat kun je zo goed als oneindig blijven doen. Zo heb je alle tijd om rustig om je heen te kijken terwijl je je volgende doelwit zoekt.

De slow motionknop is van gigantisch belang. In het begin is de game nog relatief makkelijk, maar al snel worden er meerdere vijanden geïntroduceerd die iets meer handelingen vereisen. Dat betekent dat de game je eigenlijk dwingt om – terwijl je door de lucht suist en van alle kanten beschoten wordt, onder meer met doelzoekende objecten – in onmogelijk situaties het overzicht te behouden. Zonder slow motion zou dat kansloos zijn. Bovendien kun je dankzij de slow motionknop gemakkelijker welgemikt schieten.

een feestje van begin tot eind

-

De slow motion is een van de vele nieuwe krachten die je tussendoor vrijspeelt. Op een gegeven moment beschik je ook over een soort energiebom die pas afgaat als je lichaam een vijand raakt, en krijg je power-ups die je pas kunt inzetten nadat je een bepaalde hoeveelheid vijanden met één worp weet te raken. Overigens zijn er wel wat haken en ogen, maar overwegend is iedere vijand of iedere ‘weak spot’ (bij grotere vijanden) met één worp te verslaan. Vijanden hebben dus geen levensbalkjes.

Kapstok

De boemerang is de kapstok van een heleboel andere interessante spelonderdelen. Die zijn allemaal uitermate simpel, maar van groot belang voor de gameplay. Daar staat wel tegenover dat Boomerang X niet echt afwisseling biedt. Het spel leunt op arena’s, en tussen de arena’s door kom je in een van de gangetjes wel eens wat aparts tegen, maar dat is het wel. Deze game draait echt om zijn mechanieken. Dat is met klem geen minpunt. Die mechanics zijn fantastisch. Boomerang X is verre van een lege huls.

Wel is het jammer hoe snel alles voorbij is. Heel veel langer dan drie uur zul je er niet over doen. Maar is deze game dan te kort? Tja, dat ook weer niet. De lengte van deze game is een lastig punt. Als de game heel erg lang was geweest, was dat niet prettig geweest. Zeker niet aangezien de introductie van nieuwe omgevingen en vijanden afgewogen en goed gedoseerd voelt. Maar als je er doorheen bent, denk je wel: oh, ik zat er eigenlijk net lekker in.

Je hebt dan net een hele vermakelijke eindbaas verslagen en kunt direct door naar New Game+. De game is dan iets pittiger, maar lijkt je geen nieuwe vaardigheden te gunnen. Vooralsnog is dat leuk genoeg, al vallen de omgevingen, die in New Game+ natuurlijk identiek zijn, een beetje in herhaling. Overigens is de game niet per se moeilijk. Zeker in het begin ‘vlieg’ je er misschien zelfs net wat te makkelijk doorheen. Maak je borst daarentegen maar nat voor de eindbaas, maar tot dat punt is alles redelijk goed te doen.

Vleugels

Dat geldt vooral als je speelt met een muis en toetsenbord. Met een controller speelt het geheel toch wat minder, vergelijkbaar met hoe ook Doom Eternal zich minder goed laat besturen met een controller. Door het gebrek aan finesse met een controller komt de actie minder goed uit de verf en voelen de snelle gevechten net wat minder intuïtief aan. Dus als je tot die middelen beschikt, koop deze game dan op de pc en speel ‘m met een muis en toetsenbord.

Laat dat het bijster positieve eindoordeel niet in de weg staan. Boomerang X is een feestje van begin tot eind. De game combineert in gameplay zo’n beetje alles dat de liefhebber van arcade-achtige videogames zoekt. Spectaculaire actie, een weergaloos gevoel van flow, steeds nieuwe vijanden, afwisselend levelontwerp en - misschien wel het belangrijkste - een boemerang om mee te vliegen en een power fantasy die je de vleugels geeft.

Boomerang X is nu verkrijgbaar voor pc en Nintendo Switch.

Fantastisch

Boomerang X speelt als een trein dankzij een simpele maar doeltreffende spelmechaniek: een magische boemerang waarmee je jezelf kunt teleporteren. Het spel oogt en klinkt misschien niet zo bijzonder, maar wie zelf voor het eerst met muis en toetsenbord door de arena’s suist, is direct verliefd.

Heerlijk vloeiend

leuke vaardigheden

slow motion voegt echt wat toe