Boom Beach - Een invasie op je iPhone | Gamer.nl

Op Gamer.nl bespreken we af en toe populaire F2P-apps die zich als game presenteren. We beoordelen deze apps dan natuurlijk als spel, wat in het geval van Dungeon Keeper Mobile vervelend uitpakte. Ook Boom Beach is een flinke mi er, want kijken we naar eenvoudige grondbeginselen van plezier in spellen (eerlijkheid, balans, controle, logica) dan schiet deze app tekort. Met het onderdeel tijdmanagement (à la Farmville) zal menig casual-speler een uurtje of wat zoet zijn, maar uiteindelijk biedt Boom Beach niet meer dan afleiding. Bij Farmville is het redelijk logisch om te wachten op een oogst, helaas bewijst Boom Beach maar weer dat wachten op plezier en voortgang niet loont. Goede games moedigen aan om te blijven zitten, Boom Beach wil dat je speelt, wacht – en je apparaat weglegt – óf betaalt.

Eilandje veroveren

In Boom Beach run je een eiland en bouw je een basis tu en de mangrovebomen en het strand. Dat begint redelijk idyllisch, met schijnbaar kla ieke grondstofverzameling (geleend uit het RTS-genre) en het verdedigen van je basis. Je verzamelt hout met een houtzagerij, goud met huizen en je bouwt een radar om nieuwe eilanden te vinden. Het bouwen is plezierig en wekt een leuk, zinvol gevoel op. Kap een boompje hier en versnel de bouw van een nieuwe boot daar (met een meegeleverd aantal diamanten) en het voelt als een eigen, sterke basis. In de traditie van Farmville moet je wachten op grondstoffen, waarbij het helpt om huizen en de zagerij snel te upgraden. Er gebeurt bar weinig zonder grondstoffen en wachten op je eigen productie gaat langzaam. Op naar de stranden van anderen dus, want plunderen levert smakken met goud en hout op!

Weinig controle

Heb je boten gebouwd, dan laad je voor een goudbedrag en een tiental minuten manschappen in, met aanvankelijk de keuze voor infanterie, later ook commando’s, raketwerpers en meer. Vijandig gebied moet voor een goudbedrag worden verkend, daarna mag je aanvallen. Ook het aanvallen zelf kost goud, maar ben je eenmaal zo ver en stuur je troepen het strand op, dan begint vrijwel het enige spel-element van Boom Beach. Helaas weet het niet te vermaken.

Je manschappen zijn namelijk niet aan te sturen en slechts met een lichtkogel naar een plek te leiden. Een speciale kanonneerboot blijft op afstand liggen terwijl de invasie begint en met deze boot vuur je naast lichtkogels andere bonu en op je troepen af. Hier valt op dat het afvuren van zo’n hulpmiddel steeds prijziger wordt, wat voor oplettende gamers een waarschuwing chot is. Waarom is het gebruik van eerlijk verdiende wapens oplopend duurder? De reden is simpel: om de kans op een overwinning te verkleinen. Spelers van Clash of Clans zijn de immer stijgende kosten voor dezelfde acties wellicht gewend (de mechanismen zijn gebruikelijk in het genre) maar deze maatregelen zijn nog altijd funest voor het speelplezier. De enige controle die je hebt slinkt aanzienlijk door de stijgende kosten per poging, waardoor het een kan pel wordt en oneerlijk voelt.

Eerlijkheid & balans ver te zoeken

Laten we wat dieper ingaan op de balans en eerlijkheid in Boom Beach (en het genre an sich). Eilandbewoners kunnen aan slechts één project tegelijk werken, wat gezien de grootte van je eiland natuurlijk erg onlogisch is. Moet werkelijk de hele bevolking uitrukken voor die paar verbeteringen aan het hoofdkwartier? Ook dit is een mechanisme dat puur is ingebouwd om de vordering te beperken en de speler te veroordelen tot wachten. Wachten of diamantjes betalen is onvermijdelijk en bij dat eerste hoort nog een risico ook. Ben je offline, dan loop je kans om te worden aangevallen door andere spelers en je hele voorraad te verliezen. Open je Boom Beach na een uur of wat, dan is er wellicht een upgrade uitgevoerd of een gebouw neergezet, doch ten koste van je voorraad. Er is een grote kans op het verliezen bij een aanval als je onvoldoende weerstand biedt, hoewel het mogelijk is om in korte tijd een goede verdediging te bouwen. Tegen betaling.

Doordat je naast aanvallen ook de eilanden van anderen kunt bekijken, merkten wij dat er redelijk wat spelers een zak diamanten kochten à 17,99 euro. Ook bestonden reeds basi en die, kijkend naar de lanceerdatum van Boom Beach, met een doos diamanten van 44,99 euro zijn gebouwd. Het zijn bedragen waarvoor je console- of pc-games koopt en het is ieders recht om tientallen euro’s neer te leggen voor een basis. Uit meer dan dat bestaat Boom Beach echter niet, waardoor wij het niet kunnen aanraden. Niet alleen is het ‘spel’ pay-to-win, het is pay-to-build-a-base en daardoor slechts een duur uitpakkend bouwpakket.

Boom Beach is nu beschikbaar op iOS. Het spel is gratis te spelen (free-to-play), met in-app aankopen tot 89,99 euro.