Tot mijn spijt moet ik bekennen dat de eerste en enige Bomberman game die ik ooit heb gespeeld een gekopieerde versie was van de import versie van Bomberman Party voor de PS1. Maar ondanks dat alle menu's in het Japans waren, heb ik er enorm veel plezier aan beleefd. Dit kwam mede doordat ik in het bijzijn was van familieleden of vrienden die de nodige tegenstand konden bieden. Inmiddels alweer wat ouder en hopelijk wijzer, hoop ik nog steeds zoveel lol te kunnen halen uit een legaal aangeschafte versie van Bomberman Live. Ditmaal te spelen op de Xbox 360. De opzet van Bomberman is gelijk gebleven. Maximaal acht spelers proberen elkaar met bommen te elimineren op een speelveld dat is opgebouwd als een doolhof. De muren van dit doolhof kunnen met explosies worden vernietigd en bevatten ook nog eens upgrades en downgrades die je aanvallen krachtiger of zwakker kunnen maken. En doordat het hele veld in één oogopslag is te zien vanuit een top-down perspectief, kan er zonder het gebruik van splitscreen worden gespeeld. Deze opzet is altijd al succesvol gebleken en het is goed om te zien dat er niets aan is veranderd.

Het aantal beschikbare maps in Bomberman Live is niet echt royaal te noemen. Je zult het met acht speelvelden moeten doen. Hier staat wel tegenover dat er is te kiezen uit verschillende algemene gamemodes per map, plus een aantal specifieke modes die gebruik maken van de unieke bouw van de maps. Sommige maps hebben namelijk features als valdeuren en teleporters die de gameplay net weer wat interessanter maken. Daarnaast blijft de klassieke gameplay ook nog eens zo verslavend dat het gebrek aan levels in het begin geen probleem zal zijn. Het is overigens mogelijk om alle opties tot in den treuren aan te passen. Staat een bepaalde upgrade je niet aan? Dan selecteer je deze gewoon niet.

Het is overigens aan te bevelen om de Revenge-optie altijd aan te zetten. Deze optie voorkomt dat je nadat je bent gebombardeerd volkomen buiten spel staat. Als je dood bent word je in een karretje geplaatst waarmee je rond het veld je tegenstanders kun blijven bestoken met bommen. Als je geluk hebt, is het zelfs mogelijk een tegenstander uit te schakelen en zelf terug te komen in de game.

Je kunt in Bomberman Live tegen menselijke of AI tegenstanders spelen. Lokaal is het zelfs mogelijk om tegen zowel de AI als je vrienden te spelen. Online multiplayer is echter de grote kracht achter deze game. Met maximaal acht spelers kun je op alle maps die ook beschikbaar zijn in de singleplayer je gang gaan. In feite is de singleplayer hetzelfde als de online multiplayer, behalve dat de tegenstand een stuk slimmer is. Een leuke toevoeging is ook de mogelijkheid om de Live-camera te gebruiken. Als je de beschikking hebt over een dergelijke camera is het namelijk mogelijk om aan iedereen je overwinningsdansje te laten zien. Enige lag is online wel te bemerken, maar door lag metertjes is makkelijk te zien wie hiervan de oorzaak is. Het is misschien niet de meest elegante oplossing, maar het kicken van deze mensen uit je room beperkt de frustratie als gevolg van lag aanzienlijk.

Met al het customizen dat mogelijk is in Bomberman Live hoef je trouwens niet bang te zijn om als anoniem Bombermannetje door het leven te gaan. In singleplayer games worden zo nu en dan namelijk extraatjes gestrooid die je in staat stellen je eigen personage aan te kleden. Alleen het lichaam, gezicht en het hoofddeksel zijn aan te passen van je personage, maar dat is eigenlijk ook alles wat nodig is voor deze geinige aanvulling.