Bomberman Land (Wii) | Gamer.nl

Ongeveer een jaargeleden wist Bomberman Land Touch! voor de Nintendo DS vriend en vijand tevarra en doordat de titel spelers een erg complete en vooral plezierigeervaring voorschotelde. Door de goede kritieken en hoge scores moetontwikkelaar Hudson gedacht hebben het succes even lekker verder te zetten meteen gelijksoortige Wii-game. Op die manier kwam naar alle waarschijnlijkheidBomberman Land voor de Wii tot stand.  Dat de hierboven beschreven manier van spellen ontwikkelenniet steeds tot een succesverhaal leidt, hebben we al meerdere malen mogenmeemaken. Spijtig genoeg is het bekende cliché ook bij Bomberman Land Wii vantoepa ing. Het idee achter het spelconcept is nochtans niet zo heel gek:beleef samen met de personages uit het universum van Bomberman een knotsgekavontuur op een eiland vol met dolle spelletjes en fijne attracties. Het schoentje begint echter al aardig te wringen eens we eenintrofilmpje voor ogen krijgen waarin het weinig bijzondere verhaal uit dedoeken wordt gedaan. Een plechtig uitziend Bomberman-ventje laat via eenvideoboodschap aan Cheerfull White, het hoofdpersonage, weten dat BombermanLand zopas de deuren heeft geopend en dat iedereen die graag spelletjes speeltmeer dan welkom is. Zo'n uitnodiging laat natuurlijk niemand liggen en dusvertrekt de hele bende richting het preteiland. Daar aangekomen komt er aan deleuke sfeer abrupt een einde, want een kwaadaardig poppetje heeft de macht overhet park overgenomen. Paniek alom, maar gelukkig is Cheerfull White er om alspelende de situatie op te lo en.Het lezen van de bovenstaande alinea heeft je mi chien twintigseconden kostbare tijd gekost. In het spel doet men er makkelijk tien minutenover om deze niets omvattende verhaallijn uit de doeken te doen. Dat komtdoordat tekstvelden tergend traag over het beeld rollen, nutteloze animaties langen in het breed in beeld moeten komen en dit niet weg te drukken is. Ik wil gewoondie leuke spelletjes die men mij op het doosje van het spel beloofde spelen, enwel nu potverdorie! Bovendien maakt het bewuste filmpje ook duidelijk datBomberman Land nu al kans maakt om de prijs voor lelijkste Wii-game van 2008 tewinnen, zowel op het visuele als auditieve vlak. Personages zien er karteliguit, omgevingen hebben een lelijke waas over zich hangen en mijn luidsprekersproduceren ongeïnspireerde bliepdeuntjes. Eens je dan eindelijk de bewuste spelletjes kunt spelen,begint de lucht gelukkig wat op te klaren. De ontwikkelaar zal geen prijswinnen voor originaliteit, maar de minigames die je te spelen krijgt zijn allemaalnet leuk genoeg om je een tijdje mee bezig te houden. Het speelt in het nadeelvan Bomberman Land dat er reeds zoveel titels voor de Wii op de markt zijn dieminigames op een meer aantrekkelijke of grappige manier aanbieden. Over dehoeveelheid spelletjes mogen we echter niet klagen, in totaal zijn er zo'n veertigverschillende activiteiten aanwezig die geleidelijk aan worden vrijgespeeld.Leuk is dat er ook minigames aanwezig zijn die met twee, of zelfs met vierspelers tegelijk gespeeld kunnen worden. Vreemd is echter dat ontwikkelaarHudson er een jaar geleden wel in slaagde om Bomberman Land Touch! op de DS tevoorzien van WiFi-mogelijkheden, terwijl deze Wii-versie op geen enkele maniergebruik maakt van de toegang tot het internet waarmee de console is uitgerust.Een doodzonde als je het mij vraagt, zeker als je dan ziet dat Bomberman Land ooknog uitgerust is met de en populaire Battle Mode. Waarschijnlijk is het niet de bedoeling van de ontwikkelaar,maar de aanwezigheid van het kla ieke Bomberman-spel op het schijfje maaktveel goed. Aanwezig zijn zes verschillende spelvarianten, waarvan er eentjespeciaal voor de Wii werd ontworpen, op het welbekende en super verslavende leg-een-bommetje-en-knallen-maar-spelletjewaaraan Bomberman eigenlijk zijn bekendheid te danken heeft. Ook hier stelt hetspel grafisch niets voor, maar de gameplay is doorheen de jaren nog steedsintact gebleven. Echte fans zullen blij zijn om te horen dat er een heleboeldingen aangepast kunnen worden om potjes extra spannend en pittig te maken.Mocht je een paar vrienden op overschot hebben die wel eens een avondje Wiiwillen spelen, dan is de Battle Mode uit Bomberman Land een ideale kandidaat omde hele avond te vullen.  Toch zou het wat belachelijk zijn om na deze positieveuitbarsting het spel met een net zo positieve score te belonen. Aan het eindevan de rit moeten we gewoon constateren dat Bomberman Land Touch! en diensopvolger voor de DS, zowel kwalitatief en kwantitatief meer te bieden hebben.Ben je echter een verstokte Bomberman-fan met enkel en alleen een Wii in huis,dan is de aankoop mi chien nog te verantwoorden. Wil je daarentegen vooral watleuke minigames in huis halen, steek dan bij andere titels je licht eens op.