Bomberman Land Touch! | Gamer.nl

Het is mi chien niet algemeen geweten, maar Cheerful White, het hoofdpersonage uit Bomberman, kent net zo'n rijkgevulde geschiedenis als pakweg Sonic of Mario. De bommenliefhebbende spleetoog heeft namelijk al meer dan twintig games op zijn naam staan (niet allemaal even kwalitatieve producten) wat een aantal is waar menig gamekarakter enkel van kan dromen. Het meest recente avontuur waarin onze witte vriend de hoofdrol mag vertolken is Bomberman Land Touch!, een spel voor de DS waarin men alles uit de kast haalt om zelfs de grootste Bomberman-hater te doen springen van plezier.

Bomberman Land Touch! bestaat uit twee erg uiteenlopende spelervaringen. Aan de ene kant heb je het gedeelte waarin minigames centraal staan, aan de andere kant vind je de kla ieke Bomberman-ervaring terug, zijnde het rondlopen in doolhoven waarin de speler op een zo sluw mogelijke wijze bommen moet neerplanten om zijn tegenstanders uit hun sokken te blazen. Laten we om het een beetje overzichtelijk te houden van start gaan met het bespreken van de minigames binnen Bomberman Land Touch!, de tak die volgens mij het meest geschikt is voor de casual gamer.

Begrijp me niet verkeerd, door de term casual gamer te gebruiken wil ik zeker niet denigrerend overkomen. Ik bedoel eigenlijk dat het gedeelte waarin de minigames terug te vinden zijn een breder publiek zal aanspreken, dit door de manier waarop men de spelletjes heeft weten te integreren op een soort van RPG-achtige manier. Alle minigames binnen Bomberman Land Touch! zijn namelijk niet meteen beschikbaar, je moet ze letterlijk verdienen en vrijspelen door op avontuur uit te trekken met de dappere Cheerful White, de arrogante Cool Black en de intelligente Bookwom Green. Samen met nog een hoopje andere vrienden zijn deze personages uitgenodigd door Gaint Gold op zijn verjaardagsfeestje. Om alles wat meer indrukwekkend te maken heeft Gaint Gold ervoor gekozen om zijn feest door te laten gaan in een heus pretpark, en inderdaad, je ziet het al aankomen, alle attracties die je in het park terugvindt zijn minigames.

Eens je arriveert bij het pretpark, komt onmiddellijk een eerste email binnen waarin Cool Black je de wijze raad geeft om er rustig op uit te trekken en het park op eigen houtje wat te verkennen. Gehoorzaam als je bent is dat dus ook het eerste dat je doet. Door met de stylus over het scherm te bewegen volgt Cheerful White het puntje van je pennetje waardoor je hem door de kleurrijke omgevingen kunt laten bewegen. Tijdens je avontuur door de verschillende gebieden van het pretpark heb je eigenlijk op geen enkel moment de knoppen van DS nodig, wat opvallend goed werkt.

Op je verkenningstocht komen allerlei personages voorbij waar je tegen kunt praten om zo wat meer informatie te verkrijgen over hetgeen er in het pretpark allemaal te beleven valt. Soms haal je uit zo'n gesprek, zoals je dat in een RPG zou doen, nuttige informatie om bepaalde puzzels op te lo en of geven ze je nieuwe items die je daarna kunt gebruiken. Stel je echter geen Final Fantasy-taferelen voor, waarin je rekening moet houden met statistieken of het stijgen in levels. Het RPG-gedeelte blijft erg laagdrempelig maar zorgt er simpelweg voor dat je niet domweg een half uur lang minigames zit te spelen zonder enige uitdaging.De minigames die je tegenkomt zijn trouwens erg uiteenlopend van soort en bovendien heel leuk en uitdagend om te doen. De activiteiten gaan van bommen op een efficiënte manier voorzien van een lont tot het zo snel mogelijk wegschoppen van bommen die op het punt staan te ontploffen. In totaal zijn er maarliefst 36 verschillende spelletjes waarmee je aan de slag kunt gaan, wat toch wel een indrukwekkend aantal is als je bedenkt dat zowat alle spelletjes erg leuk en origineel zijn. Natuurlijk zijn er ook mindere minigames aanwezig, maar het overgrote deel ervan is goed genoeg om meerdere keren te spelen.

Bomberman Land Touch! bevat dus wat RPG-elementen, zo ook bij het uitspelen van de minigames. Telkens als je een spelletje weet te winnen krijgt Cheerful White namelijk een badge. De badges die je krijgt heb je nodig om gebruik te kunnen maken van de andere attracties die in het pretpark terug te vinden zijn. Zo moet je bijvoorbeeld tien badges in je bezit te hebben om aan de slag te gaan met het spelletje Balance or Boom. Heb je niet genoeg badges, dan blijft de poort naar het volgende spelletje gesloten. Eens je een minigame weet vrij te spelen zijn ze gelukkig wel voor altijd beschikbaar zonder dat je er telkens weer badges voor moet inruilen.

Wat nu als minigames je niet zo aanspreken, maar je toch een immense fan bent van Bomberman? Wel, ook hiervoor heeft men een oplo ing. Bomberman Land Touch! heeft namelijk ook het meer dan twintig jaar oude, maar nog steeds ongelofelijk leuke Bomberman-spel aan boord. Een game die volgens velen een van de meest verslavende en tijdloze multiplayergames ooit gemaakt is. Bomberman Battle Pack (zo heeft Hudson het kla ieke Bomberman-gedeelte genoemd) bevat naast de traditionele doolhoven allerlei andere speelvelden en laat het bovendien toe dat spelers allerlei dingen aan de gameplay kunnen veranderen. Je kunt zelf bepalen hoeveel potjes je wilt spelen, hoeveel tegenspelers er aanwezig zijn, welke positie iedereen op het speelveld zal hebben en ga zo maar door.

Bomberman Battle Pack maakt het als klap op de vuurpijl ook mogelijk om je zowel offline als online helemaal uit te leven. Spelers die geen draadloos internet bij hun thuis hebben mogen zich gelukkig prijzen, Hudson ervoor heeft gekozen om zeven van je vrienden kosteloos te laten meegenieten van Bomberman, je hebt namelijk slechts één spelcartridge nodig om samen te boel te laten ontploffen. Kan je met je DS echter wel via WiFi online gaan, dan transformeert Bomberman Land Touch! als het ware in een  multiplayer mayhem game waarin je het kunt opnemen tegen spelers van over de hele wereld! Het mag duidelijk zijn dat deze nieuwe Bomberman editie zowel de nieuwkomers als de fans zal plezieren, een resultaat waar Hudson trots op mag zijn.