Boing! Docomodake | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Vandaag treedt hetpaddoverbod in werking. Het verkopen, bezitten dan wel nuttigen van de woningvan Kabouter Plop mag niet meer van de regering. Voor de liefhebbers die ietszoeken om het afkicken te verzachten, is er Boing! Docomodake. Deze puzzelgameheeft niet alleen een paddo in de hoofdrol, het concept erachter isongetwijfeld ook onder invloed van de hallucinerende schimmels tot standgekomen. Helaas was men weer nuchter toen aan de uitwerking begonnen werd.

In Boing! Docomodake speel je de paddenstoel Docomodake,ontstaan als de mascotte van een Japanse telefoonaanbieder. Boing! Docomodakeis dus eigenlijk niet meer dan een stukje merchandising vergelijkbaar met CrazyFrog Racer, maar komt op ons toch over als een fris, op zichzelf staandspelletje. Conceptueel is het alvast een stuk origineler dan de racegame met deirritante kikker op de onzichtbare bromfiets.

Docomodake is een paddenstoel die meerdere paddenstoeltjesin zichzelf op kan slokken. Hoe meer paddo's hij in zijn buik heeft, hoe groterzijn omvang. De grote Docomodake kan zware objecten omver duwen, terwijl dekleine Docomodake door nauwe doorgangetjes past. Soms zul je de paddo's in jebuik weer uit mogen spugen om ergens doorheen te kunnen. Ook heb je de anderepaddenstoeltjes nodig om knoppen te activeren, ladders te bouwen en liftjes telaten zakken. Met de stylus kun je andere paddo's oppakken en ergens andersbinnen het scherm neerzetten. Docomodake zelf kun je met de knoppen besturen,zoals je dat van een doorsnee platformgame gewend bent. Mogelijkheden te overdus voor een intere ant puzzelspel.

Helaas weet Docomodake nooit het volledige potentieel uithet spelconcept te halen. De levels zijn een aaneenschakeling van kleinepuzzeltjes waarvan de oplo ing vaak in één oogopslag wel duidelijk is. Zeldenmoet je meer dan één stap vooruit denken, laat staan dat je moet anticiperen opsituaties die je later tegen zult komen. Een verkeerde stap zorgt er hooguitvoor dat je een enkel muntje niet meer kunt pakken, slechts een enkele keer komje vast te zitten. Je kunt uiteraard proberen voor alle munten gaan, maar deinspanning daarvoor staat niet in verhouding met de minimale beloning die hetspel je ervoor geeft. Met de munten kun je wat nutteloze prullaria kopen, zoalsplaatjes en muziekjes, die je alleen in het menu waar je ze koopt kunt bekijkendan wel luisteren. Al snel laat je de moeilijker bereikbare munten maar zitten.

Boing! Docomodake is wel onderhoudend, met een aardig aantalpuzzels die je wel wat uurtjes bezig zullen houden. Heel lang achtereen zalDocomodake niet boeien, maar het zijn wel ideale puzzeltjes om even tu endoorte doen. Toch kan het spel zich bij lange na niet meten met de beterepuzzelgames op de markt. De verschillende spelelementen komen nooit echt samen,de besturing had een stuk handiger gekund en het ontbreekt aan de nodigedynamiek. De kleine paddenstoeltjes volgen je een beetje, maar blijven voorallevenloos, net als de spelwereld zelf. Nieuwe spelelementen die gedurende hetspel worden geïntroduceerd voegen zelden iets e entieels toe of blijven in hunpotentie onderbenut. Ook had de uitleg wel wat beter gekund. Boing! Docomodake legtdingen soms pas uit, nadat je ze al enkele keren nodig hebt gehad. Zo mag je inde tutorial eerst zelf uitzoeken dat je een trapje kunt bouwen van de paddo'sin je buik, voordat ze zo vriendelijk zijn om het je even uit te leggen. Ingebrekkig Engels.

Ook visueel stelt Docomodake teleur. De level stralen geensfeer uit en zijn bijzonder statisch. Alles is overduidelijk uit kleine blokjesopgebouwd, zoals dat ook gebeurde bij platformgames eind jaren tachtig toen ernog niet genoeg ruimte was om prachtige, coherente achtergronden op te slaan.De Nintendo DS kan veel beter. In die blokjes waar de wereld uit is opgebouwdis ook nog eens de minimale moeite gestoken. Bewegende platformen,teleporteerdeurtjes, muntjes, schatkistjes, voor alles is de meest voor de handliggende oplo ing gekozen. Er werd iets getekend en men was tevreden, uit nergensblijkt dat moeite is gedaan om een leuk totaalplaatje te creëren. Mi chien eenerfenis van een merchandise-spelletje dat toch wel verkocht wordt, maar daarkomt men hier helaas niet mee weg.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou