Blur | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Laten we gelijk met de deur in huis vallen: Blur simpelweg afdoen als Mario Kart voor grote jongens doet de game te kort. Ja, je moet je tegenstanders het leven zuur maken door ze te bestoken met power-ups waarvan een aantal doen denken aan de welbekende schildjes en bananenschillen. Maar daar houdt de vergelijking ook eigenlijk wel op. En dan hebben we het niet alleen over het feit dat Blur er serieuzer uitziet met echte auto’s en locaties.

Tactisch

Om te beginnen vereist Blur een stuk meer tactiek dan je van het genre gewend bent. Belangrijkste reden hiervoor is dat de power-ups niet willekeurig zijn: je kunt altijd zien wat voor type power-up je oppikt. Op deze manier kun je kiezen welk hulpmiddel je op dat moment nodig hebt en zo je tactiek aan de situatie aanpa en. Het zorgt niet alleen voor intense actie, maar ook voor een goede balans. Dat dit goed werkt zie je vooral in de online races, waarbij het regelmatig gebeurt dat iemand van een lager level er op het laatste moment met de winst vandoor gaat.

Gelukkig is het niet erg om te verliezen, aangezien je altijd beloond wordt voor je inzet met ‘fans’. Naarmate je fanbase groeit, krijg je toegang tot een steeds uitgebreider wagenpark, variërend van roestige Kevers tot de Audi R8. Elke auto heeft zijn eigen statistieken, maar ook een voorkeur voor het parcourstype, waardoor ook hier weer een vleugje tactiek bij komt kijken. De Bowler Nemesis laat de concurrentie namelijk ver achter zich op een off-road gedeelte, maar legt het af op het asfalt. Het is dan ook vaak een kwestie van de banen leren kennen, maar gelukkig kun je bij het herstarten van een race gelijk een alternatief kiezen zonder terug te moeten naar het hoofdmenu.

Opnieuw

Dat het spel er vanuit gaat dat je races opnieuw moet spelen blijkt wel uit de doelen die gesteld worden om in de singleplayer een rivaal uit te dagen tot een één-op-één wedstrijd. De eerste doelen die je tegenkomt vallen vaak nog mee en haal je gaandeweg wel, maar vooral de latere ‘mi ies’ zijn acties die je echt opzettelijk moet opzoeken, zoals drie mijnen raken met een schild aan. Dat dit ook nog eens alleen telt bij de races van de desbetreffende rivaal, past niet in het geheel van Blur.

Het is niet het enige stukje onbalans in de moeilijkheidsgraad van Blur. Op het normale niveau is het namelijk al flink aanpoten om de concurrentie bij te blijven, maar het spel blijft eerlijk en geeft een goede drijfveer om te kijken of je met een andere wagen beter presteert. Zodra je echter je rivaal uitdaagt op dit niveau lijkt het spel de weg kwijt. Je rivaal rijdt vaak fluitend bij je weg zonder dat je hier iets tegenin lijkt te kunnen brengen. Ook bij checkpoint- en destructionraces kom je in eerste instantie vaak tijd te kort en is elk klein foutje al een reden om de race opnieuw te moeten starten. Zet je het spel echter een standje lager, dan red je alles weer met twee vingers in je neus. Kortom, er mist een tu enstapje in het niveau.

Verslavend

De multiplayer staat gelukkig helemaal los van de singleplayer, en hierin krijgt het verdienen van fans een extra dimensie. Met het stijgen van je level verdien je namelijk niet alleen auto’s, maar krijg je ook de mogelijkheid om je auto uit te rusten met drie verschillende modificaties, een soort ‘perks’ zoals we die kennen uit de Modern Warfare-reeks. De keuze tu en deze mods kun je af laten hangen van je speelstijl, waardoor je sterke punten kunt verbeteren of zwakke punten kunt compenseren. Ben je namelijk een agre ieve rijder, dan kun je er voor kiezen om tegenstanders makkelijker aan de kant te beuken. Daarentegen is het ook mogelijk om jezelf een defensief voordeel geven, waardoor je het langer uithoudt, of iets daar tu enin. De balans tu en deze voordelen is gelukkig wel zo sterk dat niemand een oneerlijk voordeel heeft en je dus altijd kans maakt op een plekje bij de eerste drie, ongeacht je auto of niveau.

Het gevoel dat je nooit kansloos bent, het altijd opbouwen van je schare fans en de bijbehorende beloningen, werken verslavend. Regelmatig betrapten we onszelf erop nog even één race op te starten om het af te leren, om vervolgens drie uur later te realiseren dat het echt tijd is om te stoppen. Met Blur is Bizarre Creations er in geslaagd om het plezier van Mario Kart te combineren met de verslavingsmechanieken uit de multiplayer van de Modern Warfare-reeks. Dat je dit ook nog eens met z’n vieren kan delen op de bank is een kers op de taart.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou