Review

Bloodborne: The Old Hunters

Nachtmerrie voor dromers

Geschreven door Bas Bastiaans op

None

The Old Hunters eert Bloodborne in zijn diepste vorm. In de drie uniek vormgegeven, doodongemakkelijk sinistere werelden floreert het heerlijke vechtsysteem. Nooit voel je je veilig en overal ligt intense bevrediging op de loer. From Software levert dlc die de liefde voor het origineel andermaal doet opbloeien. 

9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Waarborgt dezelfde kwaliteit als Bloodborne, focus op Hunters zorgt voor verrassend verfrissende nuance, nieuwe omgevingen zijn qua design waardig aan het origineel
  • Minpunten
  • Nieuwe wapens missen unieke factor, vijanden en bazen zijn met herkenbare tactieken te bestrijden
Bloodborne is een uiting van perfect gamedesign. De bijna ziekelijke moeilijkheidsgraad en hoeveelheid onvergeeflijke uitdaging hadden nooit zo’n fijne ervaring kunnen bieden als de spelwereld, gameplay en thematiek niet in smetteloze synergie verkeerden. Hoezeer je het uit wilt schreeuwen als een eindbaas met een minuscuul restje leven nog dodelijk weet uit te halen, je vergeeft het de game gelijk. De liefde blijft overeind. Doodgaan in Bloodborne betekent dat je concentratie niet op orde was of dat er toch nog een graantje arrogantie om de hoek kwam kijken terwijl je jezelf al zo vaak hebt verteld dat je deze keer echt op zou letten. Nooit was het de schuld van From Software’s kunstwerk.

Diezelfde kwaliteit is in uitbreiding Old Hunters alom aanwezig. De werelden, de gameplay en het verhaal ademen dezelfde magie als het origineel. ‘Hoe meer Bloodborne, hoe beter’ zou je gemakzuchtig kunnen zeggen, maar From Software heeft toch nog bepaalde nuances aangebracht die hier en daar voor een verrassend verfrissende wending zorgen. De belangrijke focus op hunters, bijvoorbeeld, zorgt voor een net iets andere dynamiek. De sterke, snelle en flexibele jagers vereisen een diepere concentratie dan het gemiddelde monster in Bloodborne. Gemakzucht is daardoor nog minder geoorloofd. 

Nieuwe nachtmerries

The Old Hunters herbergt een thema van verval en verlies. Als jagers zichzelf verliezen in hun jacht, dan komen ze terecht in Hunter’s Nightmare, een vervallen en vergeten gebied dat zelfs binnen de wereld van Bloodborne als nachtmerrie wordt beschouwd. Het is vooral het thema dat de sfeer bepaalt en uiteindelijk ook je aandacht weet vast te houden. Het verhaal is in zijn kern namelijk net zo cryptisch als Bloodborne’s weinig expliciete plot. De plot treedt andermaal nooit naar de voorgrond, maar is op zijn eigen manier angstaanjagend intrigerend.

Binnen die thematiek excelleren From Software’s gruwelijke creaties. De eindbazen zijn wederom heerlijk creatieve uitspanningen die net zo smerig als fascinerend zijn. Afgehakte hoofden, vlezige tentakels en uitstekende tanden: alles is geoorloofd voor een lugubere ervaring. De uitdaging complementeert die uitstraling perfect. Elke eindbaas, alsmede vele andere grote vijanden, boezemen een constant gevoel van ongemakkelijkheid uit. Als je het gebied van een enorm schepsel betreedt weet je dat je nooit veilig zult zijn. Die verpletterende indruk zorgt hoe dan ook voor de dood. Keer op keer. Totdat je je angst weet om te zetten in concentratie en in hetzelfde stramien terecht komt als het origineel. De vereiste tactische aanpak uit Bloodborne werkt namelijk ook in Old Hunters. Instinctief wil je op een afstandje de kat uit de boom kijken, maar de zwakheden van Bloodborne’s bazen komen bloot te liggen als je dichtbij blijft. Zo ook in de dlc. 

Als je net zoals ondergetekende tientallen uren hebt gestoken in Bloodborne en het avontuur van Old Hunters met hetzelfde personage aangaat (een minimaal level van 65 wordt sowieso aangeraden), dan ben je vast en zeker vastgeroest aan één speelstijl. Bloodborne nodigde nooit uit om andere vechtstijlen uit te proberen, zeker niet als je al zoveel had geïnvesteerd in je startwapen. Dat gegeven schaadt de toevoegingen Old Hunters jammerlijk. Zo herbergen de nieuwe wapens allen enorm interessante tactische mogelijkheden, maar de praktijk wint het altijd van de nieuwsgierigheid. Investeren in een wapen totdat het net zo sterk is als je startwapen kost simpelweg te veel tijd. Wij zijn al sinds het eerste uur van Bloodborne verkocht aan de Hunter Axe en dat zijn we na Old Hunters nog steeds. 

Bloederige elegantie

Ook in Old Hunters is het vechtsysteem de absolute ster. Het afwisselen van snelle, korte aanvallen met lange, krachtige uithalen voelt net zoveel als een elegante dans als een lugubere uiting van woede. Hetgeen zorgt altijd voor een bevredigend gevoel. Elke slag weer.

De werelden uit Old Hunters zijn net zo sterk en onvergeeflijk opgebouwd als het origineel. Open gebieden worden effectief afgewisseld met smalle doorgangen en uitdagingen worden op diverse wijze verspreid. De ene keer ga je een intens één op één-gevecht aan, de andere keer ligt de uitdaging in het in bedwang houden van massa’s aan vijanden. Dezelfde spanning als uit het origineel blijft daarmee in de dlc zeker zo’n vijftien á twintig uur gewaarborgd.

Al met al biedt Bloodborne’s eerste en enige dlc-uitbreiding een sterke continuering op de kwaliteiten van het origineel. De hoge replaywaarde en constante spanning blijft daarbij constant in stand. Hoeveel de moeilijkheidsgraad ook afschrikt, alle facetten binnen het gamedesign van Bloodborne trekken je gelijk weer de game in. From Software bewijst wederom zijn klasse.

Bloodborne: The Old Hunters is vanaf vandaag beschikbaar als download voor de PS4-game Bloodborne voor 19,99 euro.

Dit artikel delen:

Lees meer

Eerste patch pc-versie Fallout 4 vandaag beschikbaar Rainbow Six Siege-graphics met Nvidia GameWorks
11

Reacties op: Bloodborne: The Old Hunters

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • DevilishEyes

    • 24 november 2015 10:59
    Mooie review, kijk er naar uit weer aan de slag te kunnen met Bloodborne.. Staat echter op het einde van de review een fout.. In de PSN store is hij €19,99, niet €14,99, helaas.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MichelMusters

    • 24 november 2015 11:40
    Excuses! Aangepast.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vovelic

    • 24 november 2015 11:03
    Ik heb de review niet gelezen omdat ik verder zelf wil oordelen maar ik heb wel een vraag, kun je de DLC los spelen van de huidige game?

    Ik zit zeg maar in NG+ en daar is alles zo moeilijk, ik zou dan liever opnieuw beginnen en puur de DLC doorspelen i.p.v. dat ik een bepaald punt moet bereiken in m'n NG+ om de DLC te kunnen doen.

    Ik heb namelijk te weinig tijd om Bloodborne weer helemaal door te spelen en met NG+ ben ik echt pas net voorbij Gascoigne… Weet dat het noob klinkt :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BasBastiaans

    • 24 november 2015 11:16
    Voordat je de DLC kunt spelen moet je minimaal voorbij Vicar Amelia (dat is die baas in Cathedral Ward). Niet heel ver in de game, maar het wordt wel aangeraden om minimaal lvl. 65 te zijn. Als je opnieuw begint moet je dus nog best wat investeren om tot de DLC te komen ;).

    Ikzelf ben lvl 112 in NG+ en vond het vrij pittig, maar niet te. Als ik jou was zou ik toch nog even door je NG+ ploeteren. Na Gascoigne is het niet heel ver meer. Echt een aanrader is om gewoon de bel te luiden. Er duikt altijd wel iemand op die je wil helpen en dan ga je veel makkelijker door de levels heen.

    Om een duidelijker antwoord te geven trouwens: nee, je kunt de DLC niet los spelen ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vovelic

    • 24 november 2015 11:49
    Vicar Amelia is inderdaad niet heel ver dus dat valt mee dan. Ben zelf op 't moment iets van level 90 dus nog even volhouden in NG+ klinkt inderdaad makkelijker dan weer vanaf het begin beginnen.

    Thanks in ieder geval voor je uitgebreide antwoord! Ik ga er nog even over denken, heb Fallout 4 ook nog om te doen dus… Hahaha :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 24 november 2015 11:52
    Zal deze ergens volgend jaar binnen halen, klinkt allemaal erg super vet weer alleen ben ik nog te druk met wat andere games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fordon_Greeman

    • 24 november 2015 12:56
    Zouden jullie deel 1 omschrijven als: niet frustrerend / beetje frustrerend / redelijk frustrerend / super frustrerend

    ??

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Kers

    • 24 november 2015 13:18
    Beetje frustrerend, toch vooral genieten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • garciagarcia

    • 24 november 2015 12:59
    Same here. Plus mijn disc van Bloodborne is beschadigd, en dus niet meer af te spelen :'(.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Zuurstof

    • 24 november 2015 13:20
    Redelijk frustrerend Fordon, zoals het hoort. Als je een beetje door hebt hoe alles werkt gaat het een stuk makkelijker. Totdat je overmoedig wordt en doodgeslagen wordt, en je 30 min gameplay tijd opnieuw mag doen:-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fordon_Greeman

    • 25 november 2015 13:00
    afwachten dan hoe dat gaat gaan. Heb de game toch al via mijn broer

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.