Bloodborne: The Old Hunters | Gamer.nl

Bloodborne: The Old Hunters | Gamer.nl

Bloodborne is een uiting van perfect gamedesign. De bijna ziekelijke moeilijkheidsgraad en hoeveelheid onvergeeflijke uitdaging hadden nooit zo’n fijne ervaring kunnen bieden als de spelwereld, gameplay en thematiek niet in smetteloze synergie verkeerden. Hoezeer je het uit wilt schreeuwen als een eindbaas met een minuscuul restje leven nog dodelijk weet uit te halen, je vergeeft het de game gelijk. De liefde blijft overeind. Doodgaan in Bloodborne betekent dat je concentratie niet op orde was of dat er toch nog een graantje arrogantie om de hoek kwam kijken terwijl je jezelf al zo vaak hebt verteld dat je deze keer echt op zou letten. Nooit was het de schuld van From Software’s kunstwerk.

Diezelfde kwaliteit is in uitbreiding Old Hunters alom aanwezig. De werelden, de gameplay en het verhaal ademen dezelfde magie als het origineel. ‘Hoe meer Bloodborne, hoe beter’ zou je gemakzuchtig kunnen zeggen, maar From Software heeft toch nog bepaalde nuances aangebracht die hier en daar voor een verra end verfri ende wending zorgen. De belangrijke focus op hunters, bijvoorbeeld, zorgt voor een net iets andere dynamiek. De sterke, snelle en flexibele jagers vereisen een diepere concentratie dan het gemiddelde monster in Bloodborne. Gemakzucht is daardoor nog minder geoorloofd.

Nieuwe nachtmerries

The Old Hunters herbergt een thema van verval en verlies. Als jagers zichzelf verliezen in hun jacht, dan komen ze terecht in Hunter’s Nightmare, een vervallen en vergeten gebied dat zelfs binnen de wereld van Bloodborne als nachtmerrie wordt beschouwd. Het is vooral het thema dat de sfeer bepaalt en uiteindelijk ook je aandacht weet vast te houden. Het verhaal is in zijn kern namelijk net zo cryptisch als Bloodborne’s weinig expliciete plot. De plot treedt andermaal nooit naar de voorgrond, maar is op zijn eigen manier angstaanjagend intrigerend.

Binnen die thematiek excelleren From Software’s gruwelijke creaties. De eindbazen zijn wederom heerlijk creatieve uitspanningen die net zo smerig als fascinerend zijn. Afgehakte hoofden, vlezige tentakels en uitstekende tanden: alles is geoorloofd voor een lugubere ervaring. De uitdaging complementeert die uitstraling perfect. Elke eindbaas, alsmede vele andere grote vijanden, boezemen een constant gevoel van ongemakkelijkheid uit. Als je het gebied van een enorm schepsel betreedt weet je dat je nooit veilig zult zijn. Die verpletterende indruk zorgt hoe dan ook voor de dood. Keer op keer. Totdat je je angst weet om te zetten in concentratie en in hetzelfde stramien terecht komt als het origineel. De vereiste tactische aanpak uit Bloodborne werkt namelijk ook in Old Hunters. Instinctief wil je op een afstandje de kat uit de boom kijken, maar de zwakheden van Bloodborne’s bazen komen bloot te liggen als je dichtbij blijft. Zo ook in de dlc.

Als je net zoals ondergetekende tientallen uren hebt gestoken in Bloodborne en het avontuur van Old Hunters met hetzelfde personage aangaat (een minimaal level van 65 wordt sowieso aangeraden), dan ben je vast en zeker vastgeroest aan één speelstijl. Bloodborne nodigde nooit uit om andere vechtstijlen uit te proberen, zeker niet als je al zoveel had geïnvesteerd in je startwapen. Dat gegeven schaadt de toevoegingen Old Hunters jammerlijk. Zo herbergen de nieuwe wapens allen enorm intere ante tactische mogelijkheden, maar de praktijk wint het altijd van de nieuwsgierigheid. Investeren in een wapen totdat het net zo sterk is als je startwapen kost simpelweg te veel tijd. Wij zijn al sinds het eerste uur van Bloodborne verkocht aan de Hunter Axe en dat zijn we na Old Hunters nog steeds.

Bloederige elegantie

Ook in Old Hunters is het vechtsysteem de absolute ster. Het afwi elen van snelle, korte aanvallen met lange, krachtige uithalen voelt net zoveel als een elegante dans als een lugubere uiting van woede. Hetgeen zorgt altijd voor een bevredigend gevoel. Elke slag weer.

De werelden uit Old Hunters zijn net zo sterk en onvergeeflijk opgebouwd als het origineel. Open gebieden worden effectief afgewi eld met smalle doorgangen en uitdagingen worden op diverse wijze verspreid. De ene keer ga je een intens één op één-gevecht aan, de andere keer ligt de uitdaging in het in bedwang houden van ma a’s aan vijanden. Dezelfde spanning als uit het origineel blijft daarmee in de dlc zeker zo’n vijftien á twintig uur gewaarborgd.

Al met al biedt Bloodborne’s eerste en enige dlc-uitbreiding een sterke continuering op de kwaliteiten van het origineel. De hoge replaywaarde en constante spanning blijft daarbij constant in stand. Hoeveel de moeilijkheidsgraad ook afschrikt, alle facetten binnen het gamedesign van Bloodborne trekken je gelijk weer de game in. From Software bewijst wederom zijn kla e.

Bloodborne: The Old Hunters is vanaf vandaag beschikbaar als download voor de PS4-game Bloodborne voor 19,99 euro.