Blood & Truth zuigt je op in een spectaculaire actiefilm

Blood & Truth is ongelooflijk cool. We weten het, dat is een weinig feitelijke onderbouwing van een mening in een review, maar er zijn maar weinig woorden die meer van toepassing zijn op deze PS VR-exclusive. Als je het speelt, voel je je gewoon ontzettend cool.

Niet elke game hoeft met een intelligente insteek te komen om vermakelijk te zijn. Blood & Truth is pulp, een onvervalste cockney crime-thriller, en dat weet het maar al te goed. Je wordt van de ene ongelooflijke actiescène in de andere gegooid, terwijl de plat Britse uitspraken je om de oren vliegen. De game doet dit alles met zoveel zelfvertrouwen, dat je al glimlachend met je vr-bril op je hoofd zit.

Blood truth

Van demo naar volle game

Ontwikkelaar London Studio maakte eerder de vr-demo The London Heist, dat hoorde bij het pakket VR Worlds. Het was zonder twijfel het hoogtepunt van die verzameling demo’s en schreeuwde om een volledige versie. Met Blood & Truth laat de studio zien dat ze zich ongelooflijk thuis voelen in virtual reality.

Om de haverklap krijg je namelijk weer een nieuwe actievolle scène voor de kiezen. We willen natuurlijk niet al te veel verklappen, maar reken er maar op dat alle clichés uit het filmgenre de revue passeren. Dat het verhaal weinig om het lijf heeft, maakt daarbij niet eens zoveel uit. Het is een kick om zelf te ervaren hoe het is om aan een zipline van grote hoogte naar beneden te zeilen, of tijdens een achtervolging op hoge snelheid de vijanden van je af te schieten.

Dit is waarom je een vr-bril hebt gekocht: je wilt iets meemaken, dat je in het dagelijks leven niet beleeft

-

Echt knallen

Natuurlijk blijft schieten de belangrijkste activiteit in de game, en Blood & Truth volgt daarin een heel lineaire opzet. Je loopt niet vrij rond door de levels, maar kunt alleen naar bepaalde punten gaan die worden aangegeven met witte pijlen. Als je daarnaar kijkt en op een knop drukt, loop je daar vanzelf heen. Sommige delen zijn zelfs helemaal on rails, waardoor je alleen maar de vijanden neer hoeft te knallen.

Het schieten met de Move-controllers werkt over het algemeen goed en voelt natuurlijk. Vooral grotere wapens met een laservizier geven veel voldoening, omdat je daar in vr ‘echt’ mee langs de loop kunt mikken. Maar het voelt minstens net zo fijn om met twee pistolen tegelijk om je heen te knallen. De game is overigens ook met een gewone Dualshock-controller speelbaar, maar dat is niet aan te raden. Het hele spel is gebouwd rondom het feit dat je twee handen kunt gebruiken. Herladen doe je door met de ene hand munitie van je borst te halen en in je pistool te drukken, en met twee pistolen kun je twee vijanden tegelijk neermaaien. Dat voelt met een gewone controller allemaal een stuk minder soepel.

Naast het schieten heb je je handen bovendien nodig voor kleine klusjes, zoals het openen van sloten of het doorknippen van elektriciteitsdraden. Het zijn handelingen die de naam ‘puzzel’ nauwelijks mogen dragen, maar het zijn wel leuke onderbrekingen van de actie. Het geeft je bovendien nog meer het gevoel dat je echt met een infiltratie bezig bent.

Ook de tussenfilmpjes zijn indrukwekkend. Gezichten zijn redelijk realistisch geanimeerd, waardoor het soms voelt alsof er echt iemand tegenover je zit. Vooral de scènes waarbij je tussen een grotere groep personages staat en er nogal wat om je heen gebeurt, dompelen je onder in de wereld. De meeste acteurs geven een knappe prestatie en praten met je alsof je echt naast ze staat.

BloodTruth

Iedereen aan te raden

Blood & Truth is een actiespektakel dat iedere PS VR-bezitter eigenlijk moet meemaken, maar het prijskaartje is wel aan de hoge kant voor een avontuur van zo’n vijf uur. Nadat je de credits hebt gezien, is er weinig reden om de game te blijven spelen. Er zitten wel collectables verstopt in elk level, maar die zijn weinig interessant. Daarnaast speel je time trials vrij waarin je punten scoort op basis van snelheid en precisie. Op zich zijn die best leuk, maar het is absurd dat een klassement op dit moment ontbreekt.

Ook kleine technische foutjes steken de kop op. De wereld om je heen is geloofwaardig, maar dat valt een beetje uit elkaar als voorwerpen constant door elkaar heen vallen. Je steekt je geweer bijvoorbeeld zo door een deur heen, en als je een opgepakt voorwerp wilt terugzetten, zakt het zo een halve meter door de tafel heen. Daarnaast kwamen wij een aantal keer vast te zitten, omdat de game niet registreerde dat we verder konden lopen. Het herstarten van het spel was daarbij de enige oplossing.

Het grootste technische mankement ligt echter niet zozeer aan de game zelf, maar aan de technologie van de PS VR. Om met beide handen bezig te zijn in een game als dit, moeten al je bewegingen precies worden geregistreerd, en daar zijn de Move-controllers niet zo’n ster in. Regelmatig lijken ze een klein beetje bij je weg te zweven of bibberen je handen ineens. Dat is in meerdere spellen het geval, maar extra vervelend als je net een headshot onder de knoppen hebt. We hadden dit liever met de Oculus Touch gespeeld, maar aangezien dit een PlayStation-exclusive is, hoeven we daar niet op te rekenen.

Die minpunten zijn slechts kanttekeningen bij een verder extreem plezierig spel. De hoeveelheid pure lol die je met Blood & Truth beleeft, maakt het makkelijk om deze game aan te raden. Dit is immers waarom je een vr-bril hebt gekocht: je wilt iets meemaken, dat je in het dagelijks leven niet beleeft. Blood & Truth zit tot de nok vol met belachelijke actiemomenten die je niet snel zal vergeten. Dat is gewoon ongelooflijk cool.

Deze game is getest op een PS VR met een PlayStation Pro. Blood & Truth is nu verkrijgbaar voor PS VR.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend