Van sommige games vraag je jezelf soms echt af waarom deze niet wat meer ontwikkeltijd hebben gekregen. Want waarom Activision heeft besloten om het afgeraffelde Blood Drive te midden van het novembergeweld uit te geven (zij het tegen een budgetprijs)? Nu is het een game die op geen enkel moment echt af voelt.

Twisted Carmageddon New Vegas Rising

Het flinterdunne verhaaltje speelt zich af in een fictief post-apocalyptisch Amerikaans gokstadje, zo een die we deze herfstperiode al vaker in games hebben gezien. Een grote zombie-uitbraak heeft de mensheid zo goed als vernietigd. Het enige dat de overlevenden nog een beetje positief gestemd houdt, is een nieuwe reality show waarin auto's het tegen elkaar opnemen in een arena vol met zombies. Een weinig origineel verhaal, maar dat hoeft gezien het concept van de game ook helemaal niet.

In principe speelt Blood Drive immers als een combinatie tussen Twisted Metal en Carmageddon. In de game zijn verschillende toernooien te spelen waarin in verschillende arena’s allerlei opdrachten moeten worden uitgevoerd. En dat alles binnen een bepaalde tijd. Zo zijn er missies waarin je zoveel mogelijk zombies of tegenstanders moet doden, traditionele racewedstrijden en een evenement waarin je een schedel zo lang mogelijk in je bezit moet proberen te houden. Doordat de wereld vol met wapens als raketwerpers en cirkelzagen ligt en je aan het begin je auto kunt voorzien van extra snelheid of levenskracht door middel van een gekozen perk, is de insteek van Blood Drive nog best aardig en gevarieerd.

Falen op hoog niveau

Het is dan ook jammer om te moeten constateren dat de game dusdanig veel steken laat vallen dat er niet meer over een fatsoenlijke game te spreken valt. Het begint bij de verschrikkelijke besturing, die het gemiddelde winkelwagentje nog doet overkomen als briljant voertuig. Rijden in een rechte lijn is al lastig, maar het grootste probleem zit hem in de bochten en vooral achteruit rijden. De knop om te driften is immers een andere dan om achteruit te rijden. En aangezien je in de redelijk open omgevingen van Blood Drive beide functies ongeveer even vaak nodig hebt, biedt dit een niet wenselijke verwarring. De physics werken bovendien ook niet erg mee, waardoor je geregeld een race verliest doordat je een bocht net iets te laat inzet, botst op een willekeurig obstakel en niet in staat bent snel en adequaat te keren.

Maar het blijft niet bij een teleurstellende besturing. Ook de wapens in de game doen zelden wat je van ze verwacht. In de praktijk besteed je de helft van de wedstrijden aan het snel indrukken van de knop om te schieten, waarna je huidige wapen in een rechte lijn voor zich uitschiet. Strijd je tegen zombies, dan heeft dit enkel tot gevolg dat het moorden absoluut niet vermakelijk is. Tegen daadwerkelijke tegenstanders is het gebrek aan een richtsysteem echter pas echt een gemis, aangezien je er eigenlijk alleen per ongeluk in slaagt om hen te raken. Het maakt het winnen van een wedstrijd in Blood Drive meer toeval dan daadwerkelijke vaardigheid.

Uren gamen

Maar ook buiten de game zelf worden fouten gemaakt. De meest bizarre blijft toch wel het savesysteem. Blood Drive bestaat uit een zevental toernooien die je na het winnen van een vorige set aan evenementen vrijspeelt. De toernooien hebben ieder meerdere missies die uiteindelijk leiden tot een plaats in een algemeen klassement. Het probleem zit hem echter in de hoeveelheid missies tijdens de latere toernooien. Deze lopen namelijk op tot in totaal dertig, die  ieder ongeveer vijf minuten duren. Omdat de game het niet toestaat om tussendoor op te slaan, betekent dat dat je voor de latere toernooien meer dan twee uur aan een stuk moet spelen om verder te komen, als je al een overwinning boekt. Gezien de slechte besturing en het slappe richtsysteem is de kans dat je tegen die tijd de neiging hebt zelf voor een auto te springen dan ook vrij groot.

Eigenlijk kan Blood Drive alleen nog leuk zijn met anderen, ware het niet dat de servers van de online multiplayer leeg zijn. Het gebrek aan splitscreen voelt daarom des te meer als een gemiste kans, want ondanks de slechte besturing zou de game allicht nog wel een paar leuke momenten tegen vrienden op kunnen leveren. Het mag niet zo zijn en dat resulteert in een game die de plank volledig misslaat.