Blood Bowl (PSP) | Gamer.nl

Onlangs bespraken we de PC-versie van Blood Bowl. Een adequate overzetting van een uitstekend bordspel, dat echter te kampen had met een rommelige, omslachtige interface en enkele obscure ontwerpkeuzes. Wanneer het spel vervolgens wordt overgezet naar een nog kleiner scherm, dat van de PSP, zou je verwachten dat het allemaal nog rommeliger en onduidelijker wordt. Het tegendeel blijkt echter waar. Een kleiner scherm zorgt ervoor dat Cyanide de knoppen niet lukraak over het scherm kan strooien. Het dwingt ze juist meer structuur aan te brengen.

Maar voordat we ingaan op de verschillen, nog even kort wat Blood Bowl nu eigenlijk is. Voor meer toelichting verwijzen we je naar de PC-recensie. Blood Bowl is een bloederige variant op American Football met fantasyfiguren zoals orks en dwergen. Het is de bedoeling om de bal achter in het speelveld van de tegenstander te krijgen. Je kunt tegenstanders beuken, rennen met de bal of hem naar een andere speler gooien. Vrijwel elke actie in Blood Bowl heeft een zekere kans van slagen, die je door slim te handelen naar je hand kunt zetten. Sommige spelers zijn goed in vangen, anderen in gooien. Gebruik je een vanger om de bal te gooien, dan is de kans groter dat het mis gaat. Ook simpele acties als de bal oprapen of langs een tegenstander rennen, kunnen soms mis gaan. En als een actie misgaat heeft dat behoorlijke gevolgen: de beurt gaat direct naar de tegenstander.

Het spel werkt op de PSP precies hetzelfde als op de PC en precies hetzelfde als het bordspel. Veel van het gedobbel uit het bordspel gebeurt nu echter achter de schermen, waardoor je je vooral kunt focu en op het spel zelf. Dit heeft echter wel tot gevolg dat veel van de spelmechanieken niet direct inzichtelijk zijn en dat ze eigenlijk eerst uitgelegd moeten worden, voordat je ze zult snappen. Cyanide is er niet goed in geslaagd om door middel van animaties of eventueel korte toelichtingen, de achterliggende mechaniek duidelijk te maken. Dit zorgt ervoor dat je flink zult moeten experimenteren en eventueel zelfs online naar een handleiding zult moeten zoeken, om alle spelregels helder te krijgen.

Betere interface

Over op de verschillen tu en de PSP en PC-versie. Opvallend veel fouten uit de interface van de PC-versie, zijn op de PSP ineens verdwenen. Wanneer je geen geld hebt om voor de wedstrijd nog versterking aan te vragen, dan worden die schermen gewoon overgeslagen. De spelerstatistieken worden niet langer in één grote, onooglijke tabel weergegeven, maar zijn netjes per speler gerangschikt. Het aanschaffen van spelers gaat ook een stuk eenvoudiger en het omslachtige trainen voor aanvang van een wedstrijd is verdwenen. Een paar dingen, zoals het upgraden van spelers, zijn nu wel iets te ver weggestopt.

Helaas zijn ook veel van de problemen nog steeds aanwezig: de overbodige meldingen bij elke turn-over, de veel te beperkte tutorial en de tijdslimieten op vrijwel elke besli ing die juist de rust van een turn-based strategiespel ondermijnen. Het selecteren van spelers gaat wel een stuk handiger dan met de muis, omdat je nu gewoon over het raster van het speelveld beweegt. Ook zie je direct met wat voor speler je te maken hebt, in plaats van met een korte vertraging. Helaas kun je geen toelichting krijgen op de speciale vaardigheden en eigenschappen van je manschappen tijdens het spelen, wat vooral voor nieuwkomers onnodige drempels opwerpt. Ook neemt het logboek van acties iets teveel plaats in op het scherm terwijl hij weinig toevoegt. Je kunt hem weliswaar uitzetten, maar na elk nieuw potje of na een touchdown, staat hij weer vrolijk op het scherm.

De PSP-versie is ook volledig in drie dimensies, al is het detail van de personages flink omlaag geschroefd. Wanneer je sterk inzoomt, veranderen je spelers in een stapel doosjes met grote pixels, maar ook van een afstand komen ze niet echt duidelijk over. Verschillende spelerstypes zijn bij de meeste ra en, net als op de PC, moeilijk van elkaar te onderscheiden, waardoor je er altijd even overheen moet met de cursor om te zien waar je mee te maken hebt. Soms is ook het onderscheid tu en jouw spelers en die van de tegenstander vervelend onduidelijk. Met wat meer karikaturale personages was het onderscheid vanuit een bovenaanzicht waarschijnlijk makkelijker te maken.

Geen online multiplayer

Zodra je over de drempels heen bent, is Blood Bowl ook op de PSP een zeer vermakelijk spel. Het is tactisch uitdagend en is door de relatief korte potjes goed geschikt voor de handheld. Je kunt een lo e wedstrijd of een competitie doorlopen, maar de hoofdbrok is opnieuw de campagne waarin je meerdere seizoenen langs verschillende competities trekt. Net als op de PC is de progre ie wat langzaam en zijn de verbeteringen aan je team minimaal, waardoor je vrij veel tijd kwijt bent om echt alles van het spel te zien.

Qua verdere spelopties is het op de PSP karig gesteld. Een online multiplayermodus ontbreekt, wat toch één van de aantrekkelijkste punten van de PC-versie was. Wel kun je met zijn tweeën op één PSP spelen of via een ad-hoc netwerk. De real-time spelmodus is ook afwezig, maar daar kunnen we niet om treuren. Er is nu één spelmodus, Blood Bowl zoals het bordspel, en dat was op de PC ook meteen het meest intere ante.