Casual games; ze zijn overal, maar worden moor mondjesmaat in de aandacht gebracht op grotere gamesites. Toch is de markt van de casual games de grootste die er is. Niet de hardcore gamers zijn de grootste markt, maar de grote hoeveelheid huismoeders, vaders en andere non-hardcore gamers maken het grootste deel uit van de markt. Toch zal ook de gemiddelde Gamer.nl bezoeker vast wel eens een gamepje tussendoor spelen zonder zich druk te willen maken over graphics en verhaal. Een game als Bliss Island zou wel eens de goede keuze kunnen zijn voor een leuk tussendoortje. Wij kijken of het wat is.

Bliss Island is een game zonder verhaal en plot. Het wordt specifiek in de markt gezet als een ‘casual game’ voor even tussendoor. In de game bestuur je een Zwooph genaamd Hoshi. Dit diertje met een kleine slurf kan windstoten veroorzaken waarmee objecten in de omgeving kunnen worden gemanipuleerd. Dit staat centraal in een groot aantal minigames die Bliss Island rijk is. Elke van de minigames is naar keuze te spelen wanneer deze vrijgespeeld zijn. Dit gebeurt in een adventure mode, waarin de steeds moeilijker wordende minigames zijn te spelen.

Het gameplay-concept is simpel. Met de muis wordt een cursor bestuurd die aangeeft waar de windstoot van de Swooph terecht zal komen. Op de plaats van de cursor vind een lucht-explosie plaats die objecten kan laten bewegen. Een cirkel om de cursor geeft aan tot waar de explosie effectief is. De cursor wordt rood wanneer er zich een obstakel bevind tussen de Swooph en de plaats van de cursor. Een explosie is dan niet mogelijk op die plek.

Met de explosie wordt in bepaalde levels een bal door het level heen bewogen. Deze bal varieert van vorm naargelang de stijl van een level, maar de karakteristieken blijven vrijwel gelijk. Met de bal kunnen bijvoorbeeld kwaadaardige torren worden geraakt die zich één voor één laten zien uit hun grotten. Het kan ook gebeuren dat een legertje bewegende stenen kapot moet worden gemaakt voordat deze de onderkant van het scherm bereiken. In andere levels moeten objecten juist direct met de explosie worden bewogen. Denk hierbij aan meloenen die gevoerd moeten worden aan beesten met enorme gapende monden, of het tegen elkaar laten botsen van stenen van dezelfde kleur. Het in alle levels zaak om het einde te behalen en om naar keuze een hogere score te halen. Extra objecten kunnen soms ook zorgen voor een hogere score. De in sommige levels aanwezige bloemen kunnen bijvoorbeeld meer punten geven door er objecten tegenaan te schieten. Het verhogen van de score is echter niet verplicht en kan ook achterwege worden gelaten.

De meeste levels in Bliss Island zijn voornamelijk gebaseerd op variaties van de eerder genoemde uitdagingen. Hoewel later in de adventure mode meer levels beschikbaar komen, zijn alle variaties van één thema wel een beetje langs gekomen. De levels variëren bijvoorbeeld door de indeling van een level of door de toevoeging van extra obstakels. Obstakels zoals kreeften en vliegen zullen later vooral een rol gaan spelen, omdat ze vaak het pad van een explosie kunnen blokkeren en ze bovendien kunnen bewegen. Hoewel de levels, vooral later in de adventure mode, moeilijk genoeg zijn om uitdagend te zijn, zorgen de herhalende levels en thema’s ervoor dat je niet echt de behoefte hebt om verder te spelen. Na zoveel tijd wil je toch wel eens iets nieuws zien.

Uiteindelijk is Bliss Island een game die best uitdagend is, maar niet echt afwisselend. Van één bepaald level zijn er een heleboel variaties te spelen maar ze zijn door de simpele gameplay (met je muis explosies maken) niet lang genoeg interessant. Er zijn echter meer levels te unlocken als je even doorzet. Dus als alle levels langs zijn gekomen in de adventure mode, is er een goede keuze te maken uit een aantal favorieten. Dan is de game best leuk om zo nu en dan even tussendoor te doen. Deze game is inderdaad heel casual.