Bladestorm: the Hundred Years' War | Gamer.nl

Ontwikkelaar Koei gooit het voor deverandering eens over een geheel andere boeg, namelijk die van destrategie. Natuurlijk kennen we al een strategische gamereeks(Ke en) uit de stal van deze Japanse ontwikkelaar, maar ditmaalheeft men ervoor gekozen om Dynasty warriors als basis te nemen voorhun nieuwe game Bladestorm: the Hundred Years' War. We gaan dus vanhack & slash naar een hardcore strategie game? Nah, dat is ookweer niet waar.

Bladestorm: the Hundred Years' Warverschilt in principe maar op een paar punten van Dynasty Warriors.Ten eerste speelt de game zich af in het middeleeuwse Europa, op hetmoment dat de Engelsen en Fransen met elkaar in de clinch lagen. Alshuurling is het aan jou de keuze om te vechten voor éénvan de twee partijen, zonder definitief vast te zitten aan een kant.En het tweede grote verschil is dat je in plaats van in je eentjema a's aan vijanden neermaait, je dit in Bladestorm doet met behulpvan een groep soldaten, oftewel een squad. Een AI bestuurde squad welte verstaan, want coöperatieve gameplay is niet mogelijk gemaaktdoor Koei.

Eenmaal op het slagveld is het een druk op deA-knop en je hebt de leiding over een squad dat bij je in de buurtstaat. Het leger waarin je strijdt, bestaat echter niet uit alleenmaar dezelfde soldaten, dus ook het aantal squads dat tot jebeschikking staat is divers. Het aanbod is eigenlijk wel gesnedenkoek te noemen voor kenners van middeleeuwse oorlogsvoering, of demensen die zo nu en dan wel eens strategische games spelen met deMiddeleeuwen als thema. Cavalerie, infanterie en boogschutters zijnmaar een selectie van het uiteindelijke aanbod. Het strategischeelement komt van de capaciteiten van de troepen. Zo is het mogelijk om met de cavaleriesnelle aanvallen uit te voeren, terwijl boogschutters juist op eenafstandje hun pijlen neer laten regenen op de vijand. De meesteaanvallen zijn te doen met de RB-knop, maar met drie functietoetsenis het ook nog eens mogelijk om extra sterke aanvallen uit te voeren.Deze zijn echter niet constant te doen, aangezien een aan de aanvalgekoppelde energiemeter na gebruik eerst weer automatisch opgevuldmoet zijn. Met elk strategisch voordeel komt ook weer een nadeel. Zois de cavalerie zeer slecht wanneer deze ingesloten is, terwijl deinfanterie van een bepaalde kla e zeer slecht op kunnen tegen dievan een andere kla e. Dit zorgt ervoor dat je als speler voorzichtigmoet omspringen met je squads en deze tactisch moet inzetten. Verder strategisch inzicht is ook nodigbij het aanvallen van de burchten die door de vijand worden bezet.Net als in Dynasty Warriors is het namelijk zaak om zogenaamdestrongholds of burchten in eigen handen te krijgen. Dit kun jedoen door de vijand zwakker te maken, of juist door meteen het burchtbinnen te gaan en de leider van dat burcht af te maken. Het isoverigens mogelijk om alles in je eentje te doen als je jezelfeenmaal hebt losgekoppeld van een squad. Het is echter niet aan tebevelen, want je wordt zonder pardon onder de voet gelopen. Ditelement in de gameplay kan wel weer een voordeel zijn als je hulp opspecifieke plekken nodig is.

Het strategische element houdt inBladestorm verder niet echt over. Zo is het in geen geval mogelijk omje leger te controleren buiten het squad dat je op een gegeven momentbestuurt. Tot op zekere hoogte volgt het leger wel je bewegingen,maar het is niet mogelijk je eigen bewegingen te coördineren metde rest. Als het leger ergens in gevecht is, zal er verder ook nieteen extra squad met je meegaan om via een omtrekkende beweging eenhinderlaag te vormen. Dit gebeurt zelfs niet als er op de achterhoedetal van troepen staan te wachten om te kunnen gaan vechten.Toch moet worden gezegd dat de gameplayvan Bladestorm best verfri end is als je net begint met spelen. Hetis leuk om te spelen met de verschillende capaciteiten van de squadsen het geeft toch best wat voldoening als de acties van je eigensquad de doorslag geven in de strijd om een burcht. Nog leuker is datwanneer je in level omhoog bent gegaan, je eenheid als gevolg daarvanook meestijgt. Het is op bepaalde plekken in het slagveld dan nogmakkelijker om een grote troep vijanden als eerste neer te slaan. Hetis echter wel oppa en hoe je de eenheden opwaardeert, want de puntendie je krijgt, moeten worden verdeeld.

Hoe leuk de gameplay inhet begin ook is, later begint het echter wel te vervelen. Het procesvan burchtje innemen en op naar de volgende burcht wordt op eengegeven moment gewoon minder leuk. Dit gevoel wordt trouwens ookalleen maar versterkt door de ondergemiddelde grafische kwaliteit vande game. Het aantal vijanden in beeld is indrukwekkend ja, maar hetgeheel ziet er net als in eerdere games van Koei weer zo monotoon envlak uit. Nieuwere kla en die later in de game hun opwachting maken,zorgen voor enige variatie, maar de kern van de gameplay blijftvervelen.

Om het bij de minpunten te houden, de chaos van destrijd maakt het vaak onduidelijk of een squad nog is te selecteren.Als een squad namelijk al een door de AI bestuurde leider heeft, kande controle hierover namelijk niet meer worden overgenomen. Dit wordtduidelijk gemaakt door een icoontje, maar het is vaak niet meer teonderscheiden waartoe deze behoort als de troepen teveel zijnverspreid. Meer dan eens gebeurt het dus dat je temidden van hettumult constant op je A-knop aan het drukken bent om een squad teselecteren die eventueel beschikbaar kan zijn. Dit is echter maarsoms het geval en vaak moet je daar bij toeval achterkomen.