Blade Kitten | Gamer.nl

Blade Kitten | Gamer.nl

Blade Kitten is een actiegame van Krome Studios. De vergelijking met de nieuwe Metroid of Shadow Complex is snel gemaakt; je rent en springt rond in een driedimensionale omgeving maar je kan je enkel tweedimensionaal voortbewegen. In tegenstelling tot eerdergenoemde games heeft Blade Kitten echter geen open wereld en word je constant vooruit geduwd.  Blade Kitten voelt daardoor meer aan als een oude platformgame waarbij je level na level vrijspeelt en waarbij de nadruk ligt op het ontdekken van de omgevingen.

Blade Kitten's hoogtepunt is absoluut het levelontwerp. Als de roze-harige catgirl Kitt kun je niet alleen van links naar rechts bewegen, maar ook langs muren en over plafonds. Dit geeft het ontdekken van alle geheime gangen een hele nieuwe dimensie. Er zijn enorm veel van paden in de game verborgen en het meeste plezier haal je uit het ontdekken van al deze hoeken en gaatjes die de levels rijk zijn. Dit doe je allemaal om hex te verdienen. Met hex kun je nieuwe wapens, kostuums en voorwerpen kopen, waarmee je Kitt van meer leven en stamina kunt voorzien. Het verzamelen is de drijvende kracht achter de game.

Alles vinden wat er in een level te vinden valt is lekker verslavend en houdt je aandacht goed vast. De kleurrijke cel-shaded-achtige stijl en de vaak wi elende setting zijn daarbij indrukwekkend, zeker voor een arcadegame. Helaas is de platformactie minder leuk. De moeilijkheid zit hem niet zozeer in de levels zelf, maar in de besturing die niet meewerkt. Van een catgirl verwacht je dat ze snel en lenig is. De besturing hoort dan vanzelfsprekend ook vloeiend te zijn. , maar vreemd genoeg is dat niet zo. De slome controls halen alle vaart uit de game. Je zult zelfs meer dan eens sterven doordat de game de input te laat registreert.

Epic Fail

In Blade Kitten moet er ook gevochten worden, maar helaas gaat het ook hier behoorlijk mis. Een simpeler en saaier vechtsysteem kunnen we ons zelfs moeilijk voorstellen. Kitt’s wapenarsenaal is beperkt tot een vliegend zwaard en hiermee kan ze enkel een ‘gewone’ aanval en een langeafstandsaanval doen.  Meer heb je overigens ook niet nodig om de tegenstanders,die er overigens bijna allemaal hetzelfde uitzien, dood te krijgen. Eén klap is vaak al genoeg, waardoor je je zonder zorgen door de game heenslaat.

Als je alles af gaat speuren ben je best wat uren kwijt aan Blade Kitten, maar zelfs dan slaat de sleur na een paar uur toe. Er zit weinig afwi eling in de game en het verhaal is zo'n zootje dat het de speler nauwelijks motiveert om het einde te bereiken. Als je je bedenkt dat het gaat om het eerste deel van een trilogie is dat des te kwalijker. Daarbij is Kitt een heel vervelend hoofdpersonage die qua karakterontwikkeling niet veel verder komt dan tergende oneliners als 'win get' en 'epic fail.' Blade Kitten krijgt dus waarschijnlijk een tweede en derde deel. Het is te hopen dat Krome Studios dan het een en ander verschillend aanpakt. Er zit namelijk een hele leuke game in Blade Kitten verscholen, maar in dit eerste deel zitten nog te veel onvolkomenheden om de game tot een degelijke titel te bombarderen.