Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
Blade and Soul

Blade and Soul

Mode & Grinden

Geschreven door Bastiaan Vroegop op

Conclusie

  • Hoewel Blade & Soul het stramien van een mmorpg volgt, is het gevechtssysteem verfrissend genoeg om de rit naar level 45 leuk te houden. Aan het einde kom je in een vrij standaard mmorpg terecht, maar tegen die tijd heb je een vrij leuke game 'uitgespeeld'.
    Score: 70 Goed
    • Vechtsysteem gebaseerd op combo's en reflexen, personage kan er uitzien zoals je zelf wilt
    • Typische mmorpg-missies, grinden met behulp van een goksysteem is soms frustrerend

Hoe snel raakt een mmorpg verouderd? Hoewel Blade & Seoul voor ons recent uitkwam, is de game al sinds 2012 toegankelijk voor Koreaanse spelers.

In de 3,5 jaar sinds de originele release is er een hoop veranderd in mmorpg-land. Guild Wars 2 liet zien dat een mmo zich niet tot simpele missies hoeft te beperken. Final Fantasy XIV bracht traditionele online rollenspellen tot een nieuw niveau. Deze ontwikkelingen hebben games die daarna verschenen op een indirecte manier beïnvloed, waar in Blade & Soul dus niks van te vinden is.

Ondanks de vernieuwingen op de markt, voelt Blade & Soul verfrissend aan. De game bevat traditionele elementen van een wat oudere mmorpg, maar weet met het vechtsysteem alsnog te boeien. Blade & Soul voelt op veel momenten aan als een vechtgame, in plaats van een mmo. Je moet op de juiste momenten blokkeren of ontwijken, kunt vijanden tackelen of vastgrijpen en sommige personages hebben zelfs een manier om een 'counter' uit te voeren.

De game heeft net als in andere mmorpg’s een balk vol met vaardigheden, maar deze zijn op verschillende manieren aan elkaar te ketenen om een complexe reeks aanvallen uit te voeren. Zo spelen wij bijvoorbeeld als een ninja die een bom kan plaatsen, vervolgens van plek wisselt met de vijand en deze bom laat afgaan. Hierdoor wordt de vijand van zijn voeten geblazen, wat een pijnlijke sprong op zijn maag mogelijk maakt.

Je hebt een paar typische mmo-beperkingen, zoals vaardigheden die na gebruik een tijdje onbeschikbaar zijn. Door aanvallen functies te geven die normaal enkel in vechtgames te vinden zijn, zorgt de game ervoor dat je meer moet nadenken over wat je doet. Probeer je in Blade & Soul te vechten door simpelweg alle knoppen achter elkaar in te drukken, dan kom je op een bepaald punt niet verder. Sterker nog: sommige aanvallen zijn alleen toegankelijk in zeer specifieke combo's. Je moet letten op de positie van een tegenstander, wat hij doet en wanneer het beste moment voor een tegenaanval is.

Dood tien vossen

Waar het vechtsysteem fris en innovatief aanvoelt, zijn het de daadwerkelijke missies die de game flink naar beneden kunnen trekken. Ze bieden wat we al sinds Everquest gewend zijn: je krijgt de opdracht om bijvoorbeeld tien vossen te doden, komt terug om een beloning te krijgen en krijgt een vervolgmissie. Je omgeving voelt hierdoor niet als een wereld, maar als een lijst opdrachten om gedachteloos doorheen te rammen.

Blade & Soul zet zijn herhalende structuur af en toe opzij in de verhaalmissies. Daarin vind je vaak meeslepende filmpjes en opdrachten die je in solo-kerkers moet afronden. Het zijn deze momenten waarop Blade & Soul heel eventjes verandert in een toffe rpg voor één speler, al zijn deze momenten vaak snel voorbij.

De verhaalmissies bieden een leuke afleiding, maar zijn nooit meer dan 'leuk'. Het plot volgt clichés die martial arts-fans al vaak genoeg voorbij hebben zien komen: je bent een student bij een vechtschool, die tijdens een aanval helemaal wordt uitgemoord. Als enige overlevende moet jij je meester wreken. Alle dialogen in het verhaal zijn ingesproken, maar veel van het stemwerk doet denken aan slechte filmdubs. 

Mode-mmo

De kleding die je in Blade & Soul vindt heeft geen effect op je statistieken. In plaats daarvan kun je een speciale 'Soul Shield' in elkaar zetten om de parameters van je personage te verbeteren. Je ziet dit schild niet, maar de kleding die je draagt wel. De game geeft op deze manier de vrijheid om je personage te kleden zoals je dat zelf graag wilt.

Dit kledingsysteem is voor een mmorpg geweldig. Nagenoeg iedere gamer die de endgame van een mmo bereikt, denkt op een bepaald punt namelijk na over de uiterlijk van een personage. Veel games voegen achteraf een systeem toe om het uiterlijk van een pantser aan te passen, maar Blade & Soul is vanaf dag één hiervoor gemaakt.

Het kledingsysteem is hierdoor een belangrijk onderdeel van het spel. Omdat outfits optioneel zijn, kan de ontwikkelaar ze moeilijk te bemachtigen maken. Je kunt immers zonder je nieuwe look net zo goed doorlevellen en wordt dus nooit benadeeld. Daarom zitten er veel kledingstukken in de game verborgen die je op bijzonder moeilijke manieren vrijspeelt. Je moet bijvoorbeeld een baas in de open wereld ontzettend vaak verslaan, terwijl die slechts af en toe opduikt.

Of je moet jezelf een gokverslaving aanmeten. In zo'n beetje ieder groot dorp kom je wel een rad tegen, waar je aan mag draaien door een speciaal voorwerp te betalen. Bij iedere spin heb je de kans om nieuwe Soul Armors te winnen, maar zeldzame outfits komen ook aan bod. Door de willekeur die hierbij komt kijken ben je soms wel uren bezig met een veredeld potje Rad van Fortuin, enkel omdat je die rode jas zo mooi vindt.

Het wapen en de accessoires die je in de eerste paar levels krijgt, zul je zelden inwisselen. Het is namelijk mogelijk om deze voorwerpen krachtiger te maken door andere wapens, ringen en oorbellen erin te stoppen. Op termijn wordt je level 10-zwaard hierdoor sterk genoeg om in de endgame te spelen, maar ook deze progressie is afhankelijk van het nodige gokken. Na een tijd heb je namelijk voorwerpen nodig die je alleen krijgt door aan het rad te draaien. 

Sleutels

Omdat de nadruk ligt op het bij elkaar zoeken van toffe outfits, is Blade & Soul vrij redelijk in zijn free-to-play-praktijken. Spelers kunnen de endgame bereiken zonder geld uit te geven aan EXP-boosters of andere upgrades die je een voorsprong geven op je medespelers. Met een premium-abonnement level je iets sneller, maar dit is voornamelijk een luxe.

Eén freemiumelement van de game stoorde ons wel: de sleutels. Veel voorwerpen zitten in kistjes, die je alleen met speciale sleutels kunt openen. Deze sleutels krijg je door missies af te ronden, maar dit zijn er soms niet genoeg om al je voorwerpen te bemachtigen. Vooral als je grindt voor een zeldzame outfit of een ander speciaal voorwerp, neemt je hoeveelheid sleutels al snel af. Dan is er één manier om er snel meer te krijgen: door te betalen. Dat is vooral in de endgame het geval, als je slechts een bepaald aantal sleutels per dag kunt vrijspelen. 

We begrijpen eigenlijk wel waarom: ben je uren aan het grinden, dan is een paar euro voor een set sleutels ineens heel verleidelijk. Omdat je kistje echter meerdere dingen kan bevatten, voelt de verkoop van sleutels alleen oneerlijk. Je koopt niet een nieuwe broek, maar een sleutel voor een kist waar heel misschien een nieuwe broek in zit. We kennen gokkasten die redelijker te werk gaan.

Blade & Soul is sinds half januari 2016 in Europa te spelen. De game is verkrijgbaar voor pc.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Watch Dogs 2, Ghost Recon en For Honor verschijnen voor april 2017 Destiny 2 verschijnt in 2017
14

Reacties op: Blade and Soul

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Arisu

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Even een toevoeging.
    Hoewel het de irritaties van een goksysteem niet weg neemt, zijn de sleutels ook te craften/te koop op de auction house. Ook hier zijn ze redelijk prijzig (iig op de lagere levels) maar het is een alternatief die wel even genoemd mag worden vind ik :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • incarnatus

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    De sleutels kan je vrij goedkoop in de auction house kopen of zelf laten craften.
    Endgame zijn ze in overvloed.

    Maar ik ben inmiddels ook gestopt vanwege "same sh*t different game".

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The Chosen One

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Blijf lekker bij SWTOR. Mag mischien niet de meeste spectaculaire vernieuwende MMO zijn maar de content blijft komen en het verhaal is tenminste uniek.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BasVroegop

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    @The Chosen One Snap ik heel goed! Door het MMO-geweld op het moment niet echt aan toegekomen, maar ga op een rustig moment graag weer terug om het SWTOR-verhaal af te ronden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • anyaka

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Ik speel Blade and Soul (wel erg casual, ben nog maar level 34 Destroyer), grootste nadeel vind ik toch wel de belachelijke prijzen voor costums in de ingame store, 10 euro, 15 euro en nu ook
    Valetijns-costume voor 25 euro.
    Trouwens ik vind het rad gedeelte fijner dan x-keer een instance doen voor een super rare mount
    drop (sommige wow-mounts willen gewoon niet droppen voor mij), wat wel blij toen het rad mij eindelijk de Pinchy-costume gaf :)

    Het valt mij trouwens ook wel erg op dat in de review nergens gesproken wordt over de PVP in Blade and Soul terwijl Blade and Soul in Korea een E-sports game is en PVP dus best wel een belangerijk onderdeel van de game is…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    @anyaka
    Ja, de hele gedachte is dat daar toch bijna niemand voor wil betalen, dus levert het veel meer op als de prijs lekker absurd is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • dooder39

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Speel het op het moment, ik vind het best leuk maar de combat is meh, ik kom zelf van Vindictus af dus alle combat met een hotbar zijn daar mee in vergelijking meh. Maar het is wel leuk om als destroyer een groep monsters te rekken. De verhaal zelf is wel erg belachelijk slecht "I finally get to be a (pirate) empress! ^^"

    Best vreemd dat er niets wordt gezegd over de PvP, daar draait B&S; om.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • serphilith

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Heb het geprobeerd maar stopte zodra ik toegang had tot de KR server van Black Desert.. nu is BnS niets meer aan.. kan niet wachten op BDO.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • incarnatus

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    @serphilith
    Hehe, Misschien zie ik je nog in BDO.

    Ik heb de 30EU package bestelt.
    Nu speel ik inderdaad ook BnS niet meer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BasVroegop

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    @serphilith BDO staat ook nog op mijn lijst! Erg benieuwd naar. Alpha had ik gemixte gevoelens bij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • serphilith

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    @BasVroegop Zorg aub dat je wel een tijdje speelt .. we hebben nu gezien wat er gebeurt als je niet lang genoeg door speelt of als je een alpha afkraakt hier op GNL (Star Citizen prev van Harry. Ik snapte zijn beleving wel.. maar hoop dat hij terug komt na release… ooit)

    Ik ben benieuwt op de review zo rond release en hopelijk een evaluatie na een maandje ofzo.

    Ga zo door GNL!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BasVroegop

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    @serphilith Ik speel MMO's sowieso altijd een flinke tijd voor ik de review tik! Daarom kwam deze review ook een maand nadat de live-servers van start gingen.

    Bij Black Desert zullen we wellicht een review in progress plaatsen, waarna ik later de definitieve review na flink wat speeltijd kan doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • serphilith

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    @BasVroegop de game zou op 3 maart ongv moeten uitkomen, maar dat is niet meer dan de beta
    elease versie van Korea een jaar geleden. Volgens de devs lopen we zo'n 6-8 maanden achter op content dus maybe pas einde van het jaar? misschien wel samen met deze game doen, een soort van hoe staat het ervoor met… artikel?

    Thanks voor de reply.. en tot de volgende review!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BasVroegop

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    @serphilith 3 maart is de final release - dat zegt uitgever Daum ook. Dus we gaan 'm wel als een gewone game behandelen. :) De beta loopt vanaf de 18e nog eventjes om het laatste te testen. Uiteraard nemen we de tijd wel, haha.

    Dat ie achterloopt op de Koreaanse versie komt zeker aan bod, is een belangrijk punt bij deze game.

    Tot de volgende review! ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.