Blacklist: Sins of the Father is de eerste geweldige nft-game

De blockchain is werkelijk smart

Geschreven door Harry Hol op

De eerste game die écht goed gebruikmaakt van nft’s is eindelijk gearriveerd. Wat ooit werd afgedaan als een slinkse manier van ontwikkelaars om extra geld te verdienen, is nu opeens een werkelijk relevant element van de gameplay. Dat het om een gelicenseerde game gaat is dubbel zo opvallend. Want hoe goed de televisieserie ook is, had niemand verwacht dat het misschien wel de game van het jaar zou opleveren.
10
Score
100
Score: 100
  • Pluspunten
  • Nft’s zijn cruciaal, graphics, verhaal, tekstinterface
  • Minpunten
  • Twintig uur wat aan de korte kant, misschien wel té leuk
Wie de tv-serie The Blacklist kent, weet dat het een serie is vol intriges en vreemde wendingen. De opvallendste kwam in de vorm van de finale van het zevende seizoen. Opeens moest vanwege corona de productie worden stilgelegd. De oplossing van de makers was uniek: ze gebruikten computergraphics om scènes te voltooien die nog niet waren gefilmd. Niemand wist echter dat deze beelden werden gemaakt met de engine van Blacklist: Sins of the Father, een game die tot voor kort strikt geheim werd gehouden.

Blacklist is als game op meerdere fronten uniek. Het spel maakt gebruik van een innovatieve tekstinterface. Het gegeven van het spel is dat jij als Aram (de technologie-expert in de serie) vanuit het hoofdkwartier van The Blacklist het team van instructies moet voorzien. Om te voorkomen dat de vijanden (de gevreesde Cabal) de operatie verstoren, moet je deze commando’s als sms-jes naar de verschillende teamleden (Elisabeth Keen, Agent Ressler, enzovoorts) sturen. Je ziet vervolgens wat deze personages met je instructies doen (of niet doen) via de diverse beveiligingscamera’s die overal in de spelwereld te vinden zijn. Zo hop je dus van camera naar camera om in feite je eigen aflevering te regisseren.

Text adventure

Het sturen van berichten doe je via een onscreen qwerty-toetsenbord. Je gebruikt de twee sticks van de controller om de handen van Aram te besturen en drukt de sticks in om een toets aan te slaan. Ondertussen gebruik je de bewegingssensor in de DualSense om de camera te besturen, zodat je tijdens het typen het toetsenbord, beeldscherm en de diverse camera’s in beeld houdt. Tikfouten maken wordt streng bestraft, net zoals in het echte leven.

De besturing is absoluut een unieke ervaring. Wie van zichzelf blind kan typen heeft een zeker voordeel. Dat wil niet zeggen dat je volleerd typist moet zijn - er zijn bepaalde shortcuts (zoals op tijd schudden met de controller) om woorden af te maken. De computer weet bijna altijd wel wat je bedoelt. De timing van het schudden voegt een broodnodig quick-time-element toe.

QTE

Daar zijn er overigens nog meer van. Want als je alleen zou zitten typen zou de game natuurlijk geen felbegeerde tien verdienen. Op willekeurige momenten in de tussenfilmpjes wordt het spel onderbroken door quick-time-events, waarbij je dus moet stoppen met typen en moet ingrijpen in de gebeurtenissen ‘in het veld’. Denk daarbij aan bukken, wegspringen, schieten, of respect tonen.

Het spel is hierbij heel streng, wat voor een uitdaging zorgt die bij wijlen doet denken aan Dark Souls. Mis je een qte, dan is het game over en begin je opnieuw. Om de realiteit van fbi-agenten in het veld te simuleren kun je het spel ook niet opslaan. Het kan dus zomaar gebeuren dat je halverwege de twintig uur durende game al je voortgang kwijt bent. Maar daar hebben de ontwikkelaars iets unieks op bedacht je kunt een nft inzetten om het spel toch voort te zetten.

Reddingtonbucks en nft’s

Het plot van Blacklist: Sins of the Father draait namelijk om een digitale museumroof waarbij hoofdpersoon Reddington probeert een aantal nft’s veilig te stellen die niet alleen miljoenen waard zijn, maar ook zijn identiteit moeten beschermen.

De nft’s zijn in de spelwereld verborgen via een pixel-hunt, waarbij je elke locatie moet doorzoeken met een virtueel vergrootglas. Nft’s kunnen vanalles zijn: foto’s op de muur, schilderijen en zelfs handgekrabbelde tekeningetjes op een notitieblok. De waarde zit hem namelijk niet in de plaatjes zelf, maar doordat jij werkelijk eigenaar kan worden van deze kunstwerkjes. En hierbij gaat het spel verder dan welke game dan ook.

Het is zaak deze nft’s uit handen van Elisabeth te houden, maar ook uit de klauwen van de Cabal. Zie je een nft in de game, dan kun je daar op bieden met ‘Reddingtonbucks’, die je uiteraard wel met echt geld moet kopen.

Deze in-game veilingen zijn behoorlijk zenuwslopend, want je speelt tegen echte Blacklist-spelers over de hele wereld. Als je tegenstander je overbiedt, kan je zomaar zonder komen te zitten in een later deel van het spel. Zorg er dus voor dat je voor het spelen voldoende Reddingtonbucks koopt. Het is niet mogelijk je beurs tijdens een veilig aan te vullen.

Het mooie is dat je deze nft’s ook echt bezit. Dat betekent dat je als je klaar bent met de game (een droevig moment) de in-game veilingen van het spel kunt betreden om andere spelers jouw nft’s te verkopen. Opnieuw: voor echt geld! Dus niet alleen kun je spelers over de hele wereld iets verkopen wat ze (dankzij het ontbreken van de savefunctie) echt nodig hebben, maar ook kun je daar massa’s echt geld mee verdienen!

Hierbij is het aantal nft’s in de game beperkt, wat betekent dat hoe eerder je speelt, hoe meer je er voor weinig geld kan bezitten en hoe meer je er later voor kan vragen. Net zoals bitcoin dus, maar beter. Want het is een game!

De perfecte game

De fantastische graphics, het audiodesign, de nooit eerder geziene besturing en eindelijk een goed gebruik van nft’s in een game: het is een wonder dat dit spel tot zo vlak voor release geheim is gebleven.. Maar dat is wellicht ook heel passend voor een tv-serie die alleen maar draait om geheimen en plotselinge onthullingen. Onthullingen die op het einde meestal een enorme leugen bleken. Wij zijn echter van mening dat Blacklist: Sins of the Father de perfecte game is om op 1 april uit te brengen.

Voor onze recensie kregen we een niet nader te noemen bedrag op onze rekening die we al dan niet voor deze Reddingtonbucks konden gebruiken.

Vampire: The Masquerade – Bloodhunt komt op 27 april uit Zelda komt pas over een jaar en Nintendo's Game Pass - Bonuslevel 103
16

Reacties op: Blacklist: Sins of the Father is de eerste geweldige nft-game

• avatar

Exalian-1

• 1 april 2022 10:50
    Mooie 1 April grap

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

coola

• 1 april 2022 11:10
    Oke ik moet toegeven dit is een goed uitgevoerde 1 april grap

• sebas001

• 1 april 2022 11:33
    Leuk bedacht.

• avatar

Mailbox

• 1 april 2022 12:12
    Hier slaan jullie de plank COMPLEET mis. Een 10 geven voor dit spel? Echt te zot voor woorden. Waar gaan we heen met deze samenleving!! Dit spel is alleen maar gemaakt om geld te verdienen en niet voor gamers. Voor een site genaamd Gamer.nl zakken jullie wel diep! echt onacceptabel!

• avatar

WvA

• 1 april 2022 14:59
    @Mailbox ik geniet meer van deze reactie dan de grap zelf

• avatar

Roolio

• 1 april 2022 12:21
    Hoe ik weet dat dit een 1 april grap is? Harry Hol die positief is,…. dat kan niet waar zijn.

• avatar

Vogeltje

• 1 april 2022 12:32
    Yep, deze is idd wel goed.

• avatar

Markus88

• 1 april 2022 12:38
    Damn… Was er in getrapt haha. Nice 1

• avatar

-JK-

• 1 april 2022 12:52
    wow, goed gedaan

• avatar

TijnKranen

• 1 april 2022 13:07
    Ik had niet verwacht dat het de €95 waard zou zijn - plus het feit dat ik een NFT kocht - maar dit is nu al mijn GOTY. Hij is sinds vanochtend pas uit, maar ik heb er al 20 uur in gezonken en het is een ervaring als geen ander

• avatar

do365nic

• 1 april 2022 14:17
    Haha, mooi zo ik was er toch even mee weg, lol

• Ziminar

• 1 april 2022 14:21
    Deze zet ik op mijn zwarte verlanglijstje!

• avatar

TomKauw

• 1 april 2022 15:00
    Prachtspel. Deze is al door twee van m'n videokaarten gebrand, maar alsnog is het 't waard.

• avatar

Heiny Reimes

• 1 april 2022 15:55
    Trapte er keihard in!

• AgeQned

• 1 april 2022 16:31
    Misschien had je nog wel meer Reddingtonbucks gekregen als je gewoon een 11 had gegeven hahaha

Leuke grap iig

• avatar

Robert-Frans

• 1 april 2022 17:05
    'Het gegeven van het spel is dat jij als Aram (de technologie-expert in de serie) vanuit het hoofdkwartier van The Blacklist het team van instructies moet voorzien. Om te voorkomen dat de vijanden (de gevreesde Cabal) de operatie verstoren, moet je deze commando’s als sms-jes naar de verschillende teamleden (Elisabeth Keen, Agent Ressler, enzovoorts) sturen. Je ziet vervolgens wat deze personages met je instructies doen (of niet doen) via de diverse beveiligingscamera’s die overal in de spelwereld te vinden zijn. Zo hop je dus van camera naar camera om in feite je eigen aflevering te regisseren.'

Met een normale uitwerking zou dit best nog eens een heel geinige, originele game kunnen zijn geweest ook. Dat maakt deze goed uitgewerkte grap mijns inziens alleen maar des te beter.