Geschreven door Erwin Vogelaar op

• <p>Beyond Eyes heeft een uniek concept dat grafisch en conceptueel goed uit de verf komt. De gameplay blijft echter flink achter, waardoor verveling en irritatie al snel op de loer liggen.</p>
    Score: 60 Oké
    • Uniek concept, mooie beelden, je kunt niet altijd vertrouwen op het visuele
    • Erg langzaam, doodlopende paden, te lang
Tijdens de E3-persconferentie van Microsoft liet Sherida Halatoe het ambitieuze Beyond Eyes zien. Inmiddels is de game verkrijgbaar voor Xbox One, maar ook voor pc, Linux en Mac.

De game vertelt een verhaal over het meisje Rae, dat door een vuurwerkongeluk blind is geworden. Zonder zicht kan ze niet meer met de andere kinderen spelen en hierdoor blijft ze thuis zitten, afgesloten van de rest van de wereld. Rae is eenzaam, totdat er een kat met een belletje om zijn nek bij haar buiten op een bankje kruipt. Het duo bouwt snel een band op.

Naarmate de tijd verstrijkt komt kat Nani steeds minder vaak op bezoek, tot het beestje helemaal niet meer langskomt en Rae weer alleen achterblijft. Ze besluit niet bij de pakken neer te zitten en haar bekende omgeving te verlaten om op zoek te gaan naar Nani. Oftewel: ze gaat op avontuur in de grote, boze en vooral onbekende wereld.

Het onbekende

Om het gebrek aan zicht te visualiseren is de hele wereld in eerste instantie volledig wit. Rae weet niet wat er buiten is, maar door geur, gehoor en vooral tast krijgt ze beetje bij beetje een beter idee van de omgeving. Voor spelers ervaar je dit visueel: naarmate Rae haar omgeving beter leert kennen, wordt de wereld ingevuld met veel vrolijke kleuren.

Maar Rae kan niet altijd vertrouwen op haar andere zintuigen. Soms verschijnen er visuele representaties van objecten in beeld die er in werkelijkheid niet zijn. Het geluid van lopend water interpreteert ze bijvoorbeeld als een fontein, maar als ze dichterbij komt blijkt het een rioolpijp te zijn. Wat eerst klinkt als schone lakens die aan een waslijn hangen, blijkt het stof van een enge vogelverschrikker te zijn.

Op reis

Je maakt dus een reis door deze wereld waarbij het vinden van de juiste route het grootste obstakel is. Soms loop je een kippenhok binnen of bevind je je op een andere doodlopende weg. Dat is logisch als je niet kunt zien waar een pad naartoe leidt - een hek wordt pas zichtbaar als Rae het met haar handen heeft aangeraakt. Daarnaast zijn er nog andere obstakels, zoals blaffende honden of gillende meeuwen, waar je soms een oplossing voor kunt vinden, maar die je er soms ook toe forceren naar een alternatieve route op zoek te gaan.

Beyond Eyes slaagt er vooral in om je te laten ervaren hoe een blind persoon door de wereld navigeert. Het idee van de verkeerde interpretaties van omgevingsgeluiden draagt hieraan bij. Vaak heeft ze het fout – en dat leidt tot verrassingen. Ook toont de game aan hoe bepaalde geluiden heel beangstigend kunnen zijn en hoe er vreugde is te vinden in de kleinste dingetjes.

Schuifelend door de wereld

De game slaagt er minder goed in om dit gegeven en het verhaal te vertalen naar gameplay. Er zijn wat simpele puzzels, zoals het afleiden van meeuwen met een stukje brood, maar de logica van hoe de puzzels geplaatst zijn is niet sterk. Daarnaast wandelt Rae enorm traag. Zelfs als ze vertrouwd is geraakt met de omgeving, blijft ze enkel schuifelen. Nieuwe routes vinden is daardoor een zeer langzaam proces.

Het klinkt als slechte kritiek voor een game die draait om een blind en droevig meisje, want voor haar is de wereld niet logisch en het trage tempo is haar manier om veilig voort te bewegen. Maar als de verveling toeslaat, is er meer aan de hand. Beyond Eyes is heel charmant en er zijn genoeg momenten dat de game schittert, maar met enkele uren speeltijd is de spelmechaniek niet interessant en gevarieerd genoeg. Het interessante concept blijft in die tijdspanne maar moeilijk overeind en maakt net te vaak plaats voor frustratie en verveling.

Beyond Eyes is verkrijgbaar voor pc, Mac, Linux en Xbox One.

Satellite Reign verschijnt 28 augustus Amiibo transformeren Mario in Super Mario Maker
1