Dat ook België nog op de kaart staat in de spellenwereld, bewees Larian Studios eerder met het actierijke Divine Divinity. Sindsdien is het stil gebleven rondom het Divinity universum. Tot voor kort, want na twee jaren keert Larian terug met een opvolger, opnieuw een hack & slash RPG. Of deze het origineel overtreft? Wie weet. Slijp de zwaarden en span de bogen: Beyond Divinity is here!

Het zal je toch maar overkomen, als koene strijder voor het Goede in een gevecht met een necromancer worden meegesleurd door een demon naar een andere dimensie. Daar zit je dan in een kerker, als speeltje van een meester die zijn genot put uit het kwellen van zijn gevangenen. Het prototype schoonmoeder vindt pijniging alleen blijkbaar niet voldoende en vervloekt je tot een zielsverbintenis met een Death Knight, een van zijn voormalige onderdanen. Geen van beiden is blij met de vervloeking, maar toch zal je het voorlopig samen moeten stellen. Enige mogelijkheid tot verlossing lijkt het opzoeken van een eerdere meesteres van de Death Knight, die voldoende skills over het zogeheten 'riftrunnen' bezit om beiden te scheiden. Riftrunnen maakt reizen tussen verschillende dimensies mogelijk, de enige optie huiswaarts.

De speler begint met het kiezen van een klasse voor zichzelf en de Death Knight. Er kan gekozen worden uit drie klassen, te weten de Warrior, de Wizard en de Survivor. De Survivor komt overeen met de 'Thief' uit de meeste andere Role-Playing Games. Voordeel is dat je voor zowel jezelf als de Death Knight een klasse kunt kiezen; zo kun je verschillende stijlen tegelijkertijd uitproberen.

Wat meteen opvalt bij het starten is de verplaatsing van de knoppen en karakter info. Stonden deze in Divine Divinity nog 'Diablo getrouw' onderin, hebben ze dit maal een subtiele verhuizing naar de rechter bovenhoek van het scherm gemaakt. Onder de knoppen kun je verschillende menu's als je inventaris, skills, dagboek en mini-map vinden. Het inventaris scherm vervult in BD (Beyond Divinity) meerdere functies; naast een overzicht van je bezittingen kun je er ook de statistieken van het karakter raadplegen en ze upgraden na het opdoen van voldoende ervaring.

Qua 'levelen' lopen de Death Knight en je karakter gelijk: ervaringspunten worden gedeeld en ze zullen gelijktijdig een level omhoog gaan. BD kent zes parameters waarin je karakter zich kan uitbreiden: Strength, Agility, Constitution, Intelligence, Survival en Speed. Strength bepaalt de hoeveelheid schade die je uitdeelt en hoeveel je kunt meedragen, Agility hoe goed je met afstandwapens kunt omgaan en deze in gevechten kunt ontwijken, Constitution de hoeveelheid hitpoints en stamina, Intelligence de hoeveelheid mana, Survival hoe snel je regenereert en Speed je snelheid in het algemeen. Dit zijn slechts de voornaamste vaardigheden: een opgepompte Survival beïnvloedt bijvoorbeeld tevens je nauwkeurigheid bij het vechten zoals Agility, echter in mindere mate. Voor het aanvullen van je hitpoints, stamina en mana kun je potions drinken of een uiltje knappen op een gevonden slaapplek. Je zult toch maar nodig moeten..

Bovengenoemde parameters zijn niet de enige vaardigheden die verbeterd kunnen worden bij het stijgen in level. Afhankelijk van je level kunnen er ook enkele 'skill punten' toegewezen worden. De skills waar je uit kunt kiezen zijn afhankelijk van de klassen die je aan het begin gekozen hebt, of van gevonden skill boeken. Deze openen vaardigheden die anders voor je karakter niet mogelijk waren geweest. Een Warrior kan zich bijvoorbeeld trainen in het vechten met één- of tweehandige wapens, het identificeren van magische items of zich specialiseren in een bepaald type wapen (Slashing, Piercing, Blunting). De Survivor kan weer vaardigheden als zakkenrollen, sloten openen of alchemie aanleren, en de Wizard een reeks aan spreuken. De skills zijn beschikbaar voor alle klassen; zo kon mijn Warrior naast een flinke zwaardklap ook stevige vuurbollen uitdelen. Voor het overzicht kun je iedere Skill een eigen icoon toekennen.