Beaterator | Gamer.nl

Programma's om je eigen beats mee te maken zitten vaak lastig in elkaar. Dat moet anders kunnen, heeft Rockstar gedacht. In 2005 ontstond zo Beaterator, een muziekmixer flash-game die destijds gratis op het internet verscheen. De muziekmixer werd een groot succes en met hulp van meester-producer Timbaland heeft Rockstar nu een volledige applicatie voor de PSP met een relatief lage instapdrempel in elkaar gezet.

Live Play

Beaterator is grofweg ingedeeld in twee modi, Live Play en Studio Se ion. In de Live Play-modus kan er, zoals de naam al doet vermoeden, live worden gespeeld met muziek. Het PSP-scherm wordt onderverdeeld in acht verschillende kanalen die elk voor een element in je uiteindelijk nummer staan. Afhankelijk van welk muziekgenre je kiest om met Live Play te spelen, zoals drum & ba , hip hop of jungle, worden de kanalen automatisch ingevuld met verschillende loops. De loops bestaan onder andere uit synths, leads, strings, piano's, backings, drums, claps, hats, snares en ba . Elk kanaal is op zijn beurt weer verdeeld in vier verschillende variaties van de loop of sample. Door simpel gebruik te maken van de actieknoppen van de PSP kan elk van de kanalen apart worden geactiveerd. De kanalen kunnen ook vervangen worden door duizenden loops of samples die meegeleverd zijn op het schijfje.

Een leuke optie in Beaterator is dat de gemaakte muziek zeer gemakkelijk kan worden opgenomen en opgeslagen naar een .wav- of midi-bestand. Deze bestanden kunnen op hun beurt weer worden geüpload naar Rockstar's Social Club, de officiële online community. De website geeft je de mogelijkheid om naar nummers van andere Beaterator-producers te luisteren en commentaar op nummers te geven en te ontvangen. Een erg leuke, en mogelijk leerzame, toevoeging.

Microfoon

Spelers met een microfoonfunctie op hun PSP hebben de mogelijkheid om hun eigen stem of geluid op te nemen en dit in hun tracks te verwerken. Door iets in te spreken op de maat van de muziek kan bijvoorbeeld een stem via een simpel menu worden opgeslagen en aan een productie worden toegevoegd. De kwaliteit van deze opnames is helaas niet altijd even goed, maar een leuk effect geeft het zeker.

Live Play is kortweg een leuke bezigheid en je hebt al snel het idee dat je echt een meester-producer bent. Echter, in de realiteit speel je slechts met een aantal voorgebrouwen loops en samples, die je tegelijk of om de beurt afspeelt. Een intere ante optie aan de Live Play-modus is het overzetten naar een Studio Se ion, de meer gevorderde modus in de applicatie.

Studio Se ion

Met een Studio Se ion begint het echte werk in Beaterator namelijk pas. Gevorderde gebruikers van muziekprogramma's zullen zich hier meer op hun gemak voelen. In een Studio Se ion draait het om het aanpa en en zelf creëren van loops en samples. Het simpel op knopjes drukken zit er hier niet meer in.

Je krijgt in Studio Se ion de controle over een viertal editors, de Drum Crafter, Melody Crafter, Synths Editor en Sound Editor. Met de Drum Crafter kunnen eigen drumloops gemaakt worden of bestaande worden aangepast. De Melody Crafter geeft je de mogelijkheid om meegeleverde melodieën aan te pa en of zelfbedachte uit te werken en met de Synths Editor kunnen bestaande synthesizerinstellingen aangepast worden en zelf synth-geluiden worden gecreëerd. Om dit te bewerkstelligen is echter wel een grote kennis van synthese vereist, aangezien het zeer uitgebreid is uitgewerkt in Beaterator.

Tot slot is er de Sound Editor, waarmee alle opgenomen stemmen, samples, geluiden en loops naar eigen smaak kunnen worden bewerkt. Probeer bijvoorbeeld om je eigen ingesproken stem te laten klinken als een robot door er een vocoder-effect overheen te zetten. Feit is echter wel dat ook hiervoor kennis van muziek maken een vereiste is.

Doorzettingsvermogen vereist

Als overkoepelend geheel is er de Song Crafter. De Song Crafter doet sterk denken aan een playlist uit bijvoorbeeld Fruityloops Studio of Cubase. Loops en samples die met de editors zijn gemaakt of aangepast, worden hier onder elkaar gezet  om zo een nummer te vormen. Onder een zelfgemaakte melodie kun je bijvoorbeeld één van je eigen (of Timbalands) drumloops gooien. Voor de ervaren gebruikers gaat het nog wat verder. Door middel van de analoge stick van de PSP kan het aantal beats per minuut worden ingesteld, de panning (stereo-effect) worden toegepast en de volumes van de samples en loops op elkaar worden afgemixt.

Erg uitgebreid

Al deze editors zijn echter niet gemakkelijk voor iemand die voor het eerst een muziekprogramma aanraakt. Vooral het uitrekken en op de maat leggen van samples en loops, het toevoegen van effecten aan de mixer kanalen en het tweaken van de synthesizerinstellingen zijn weggelegd voor personen die of al een ruime ervaring hebben met muziekprogramma's en het maken van muziek, of beschikken over een enorme hoeveelheid doorzettingsvermogen. Voor deze laatste biedt Beaterator een helpende hand door veelvuldig gebruik te maken van goede en duidelijke tutorial-video's. Deze video's kunnen op elk gewenst moment worden opgevraagd. Verder wordt onder elk knopje of schuifje dat maar kan worden aangepast een beschrijving gegeven waar het voor dient en wat het effect zal zijn.

Zie je het niet zitten om je weken te verdiepen in de software, dan is er echter geen nood. Door de grote variatie en hoge kwaliteit van Timbaland's en Rockstar's loops en samples, kunnen er uit een Studio Se ion goede muziekproducties ontstaan zonder te veel aandacht te geven aan het technische aspect. Al is de voldoening natuurlijk een stuk groter als de geluiden uit je nummer door jezelf zijn gefabriceerd.

Maar toch gelimiteerd

Helaas zullen niet alleen beginners moeite hebben met een Studio Se ion. Hoewel het mogelijk is om eigen samples en loops van de PC in te laden naar het geheugen van de PSP, komen ook gevorderden al snel de beperkingen van muzieksoftware op een handheld tegen. Het gebrek aan meer dan acht tracks, wat je beperkt in je componeervrijheid, en het relatief slechte overzicht in de Song Crafter zal na een tijdje storend worden en doen smachten naar de profe ionele productiesoftware. Voor deze muzikanten kan Beaterator echter wel erg handig zijn om onderweg in de trein of in het vliegtuig een vluchtig inspiratiemoment om te zetten naar muziek. Al zal dit wel aanzienlijk meer tijd innemen dan men in een studio gewend is.