Beat Sneak Bandit | Gamer.nl

Beat Sneak Bandit | Gamer.nl

Zowel qua verhaal als gameplay klinkt Beat Sneak Bandit niet zo heel bijzonder. Duke Clockface heeft alle klokken in de wereld gestolen en als een soort goedaardige bandiet ga jij ze terug stelen. Je komt in het mysterieuze huis van Clockface terecht waarin je op de maat van de muziek door de gangen sluipt en uit handen van de bewaking probeert te blijven. De enige handeling die je kunt uitvoeren is het scherm aanraken, waardoor het personage gaat lopen. Je mag zelfs niet sturen: net als bij Tiny Wings is het aanraken van het scherm een soort schakelaar voor de actie. Je loopt of je staat stil. Bovendien moet elke beweging precies op de maat van de muziek getimed worden, anders staat de bandiet gewoon stil.

Het is juist dit confronterend gebrek aan bewegingsvrijheid dat van Beat Sneak Bandit een spannende ervaring maakt. Elke keer dat je op de juiste tel het scherm aanraakt, zet de bandiet een stapje vooruit, maar je moet telkens rekening houden met gevaren op de route. Er zijn openklappende luiken, laserstralen die alarm slaan, bewakers die een rondje lopen en zwevende beveiliging ondes die je heelhuids inslikken. Raak je in lichte paniek, dan hapert de voortgang of loop je per ongeluk in de val.

Er zijn natuurlijk wel manieren verzonnen om niet telkens alleen maar vooruit te hoeven lopen. Elk level bestaat uit meerdere etages die met trappetjes zijn te bereiken. Als je tegen een muur loopt, draait de bandiet zich om. De muren die verdwijnen en de luiken die open en dicht klappen, spelen een belangrijke rol. Deze zijn nodig om een andere richting in te kunnen slaan. Zonder deze elementen zou Beat Sneak Bandit een behoorlijk rechtlijnige bedoening worden.

Niet makkelijk

Het uiteindelijke doel van een level is de 'eind'-klok te pakken. Ook zijn er extra kleine klokjes in het speelveld geplaatst. Of je recht op je doel afgaat of alle extra klokjes verzamelt is geheel aan jou, al is de uiteindelijke score wel van belang voor de voortgang naar volgende levelreeksen en bonuslevels. Het voelt zelfs een beetje flauw om direct naar de laatste klok te rennen; je hebt meteen het gevoel dat je iets mist. Wel heel handig is de optie om af en toe een level over te slaan als je er echt niet voorbij komt. Want Beat Sneak Bandit is ondanks zijn lollige looks en laagdrempelige besturing helemaal geen makkelijk spel. Al na een level of tien komt er behoorlijk wat concentratie en zelfs planning bij kijken. Veel klokken verdwijnen na een tijd en als je niet snel genoeg bent op de teleportatie-apparaten, kom je zo voor de neus van een bewaker terecht. Eén foutje en je begint het level helemaal opnieuw.

Aanstekelijke melodieën

Het is heel knap hoe de grappige gameplay en de muziek van het spel een natuurlijk geheel worden. De vele aanstekelijke melodieën worden in een korte loop gespeeld, en al snel weet je precies op welke tel je een stap moeten zetten om bijvoorbeeld een reeks laserstralen te ontwijken. In theorie kun je het spel zelfs spelen zonder op het scherm te kijken, al moet je dan wel een level uit je hoofd kennen. Zonder geluid spelen is daarentegen niet te doen, al geeft een knipperend pictogram wel de maat aan.

De grafische stijl is een mooie aanvulling op de originele gameplay. Al voordat je een level in het vreemde huis van Clokface duikt, staat de omgeving te trillen op de maat van de muziek. In het huis is overal iets te zien: swingende staartklokken, knapperende haarden, draaiende klokwijzers, een televisiescherm met Pong en bewegende schakelaars. De ontwerpers hebben goed onderscheid weten aan te brengen tu en de elementen op de voor- en achtergrond, zodat altijd duidelijk is welke voorwerpen een actieve rol spelen. Visueel bruist Beat Sneak Bandit van de persoonlijkheid. Het zit vol met kleine momentjes die een glimlach op je gezicht brengen, zoals de bandiet die er swingend bij staat totdat je hem een opdracht geeft.

Echte kla ieker

Het is maar goed dat door de snelle proce ors van de iPhone 4S en de nieuwe iPad niet iedere ontwikkelaar voor 'grootser en meeslepender' gaat. Simogo heeft met Bumpy Road al laten zien te snappen hoe je een game optimaal gebruik kan laten maken van een touchscreen, en met deze sfeervolle titel gaan ze gelukkig op dezelfde weg verder. Beat Sneak Bandit is een echte kla ieker geworden die een fri e speelervaring koppelt aan een mooie grafische stijl en swingende muziek. Het is uitdagend, makkelijk te spelen en kost ook behendige spelers heel wat moeite om volledig uit te spelen. Een heerlijke mobiele game met ontzettend veel charme en kwaliteit.