Beat 'n Groovy (XBLA) | Gamer.nl

Het wordt Microsoft wel eens verweten dat ze naast enkele echte toppers, ook een hoop rotzooi toelaten op hun digitale distributieplatform Xbox Live Arcade. Men wil immers elke woensdag een nieuwe game toevoegen en heeft niet altijd een topper achter de hand. Nu kan het een keer voorkomen dat een goedbedoelde game niet helemaal uitpakt zoals gepland, dat zullen we vergeven. Maar soms zitten er games tu en met geen enkel ander doel dan het releaseschema rond krijgen. Beat 'n Groovy is zo'n spel. Een ritmespel met de productiewaarden van een flashspelletje dat op een druilerige zondag in elkaar gedraaid is.

Beat 'n Groovy is Guitar Hero met een controller, erbarmelijke soundtrack en zonder ook maar één origineel spelelement. Je moet op het juiste moment de knoppen corresponderend met de lang chuivende blokjes indrukken. Er zijn geen speciale bonu en die het allemaal wat intere anter maken. Druk gewoon in wat langs komt schuiven, soms maar liefst twee knopjes tegelijk, en dat is het. Oké, het spel telt hoeveel blokjes op rij je hebt, maar buiten een achievement valt ook daar weinig eer te behalen.

Op zich is een ritmespelletje zonder poespas nog niet zo'n slecht idee, ware het niet dat de uitwerking van Beat 'n Groovy rammelt aan alle kanten. Het grootste probleem is de Xbox 360-controller. De balken waar de blokjes op het scherm overheen schuiven, corresponderen met de knoppen op je controller van links naar rechts. De meest rechterbalk activeer je met de B-knop, die daarnaast met de A- of Y-knop en die daarnaast met de X-knop. Het probleem zit hem in de twee linkerbalken, die met het D-pad geactiveerd dienen te worden. Zoals jullie mi chien wel weten, is het D-pad van de Xbox 360 een onding die nog wel eens de verkeerde richting waarneemt. Voor de meest linker balk dien je het D-pad naar links in te drukken, voor die ernaast D-pad omhoog. Regelmatig ziet het spel omhoog in plaats van links, of soms zelfs beiden tegelijk, of nog erger: geen van beiden. Dit is funest voor je score en zeker in het heetst van de strijd heb je geen tijd om zeer nauwkeurig je D-pad in te drukken. Het probleem wordt enigszins verholpen wanneer je op het makkelijkste niveau speelt, omdat je dan maar drie balken hebt waarbij de linker balk zowel met D-pad omhoog als opzij geactiveerd kan worden. Dat echter de hoogste moeilijkheidsgraad vrijwel onspeelbaar is, is een doodzonde.

Om het allemaal nog een tikkeltje verwarrender te maken corresponderen de kleuren van de balken niet met de kleuren van de knoppen. De balk van de A-knop is weliswaar groen, maar die van de X-knop wordt vreemd genoeg met rood aangeduid. Een ontwerpfout van jewelste die alles alleen maar verwarrender maakt. Ook vervelend is dat je geen indicatie krijgt welke knop je indrukt wanneer je fout zit. De balk licht alleen op wanneer je daadwerkelijk een noot weet te raken. Soms denk je dat het spel het D-pad weer eens niet goed waarneemt, terwijl je eigenlijk op de verkeerde knop drukt. Zeer ergerlijk.

En dan de muziek. Een allegaartje van happy hardcore, kla iek, pop, dance en rock, maar allemaal van even erbarmelijk midi-niveau. Niet om aan te horen. Het spel kent een arcademode, waarin je elk nummer apart kunt doorlopen, en een endle -mode waarin je alle nummers achter elkaar af moet werken. Er is ook nog een multiplayermode, maar het is niet wenselijk om andere mensen met dit gedrocht te confronteren.