Om de zoveel tijd krijg je een game voor de kiezen waarbij je van tevoren geen idee hebt wat je er van moet verwachten. Beat Down: Fists of Vengeance is zo'n game. Op het eerste gezicht lijkt dit een revival te zijn van de beat 'em ups van weleer zoals Final Fight en Double Dragon. Zulke pogingen zijn echter al eerder gedaan en dat leverde niet bepaald goede games op. Misschien dat Capcom hier verandering in kan brengen?

De verhaallijn achter Beat Down: Fists of Vengeance is flinterdun. Je wordt als bendelid verraden door je collega's en vanaf dat moment zit alles en iedereen achter je aan terwijl je zelf uit bent op wraak. Eerlijkheid gebiedt toch te zeggen dat dit wel een ideaal uitgangspunt is voor een actierijke beat 'em up. Sinds wanneer was een diepgaande verhaallijn überhaupt van belang in een game als dit? Zolang het maar lekker speelt, dat is het voornaamste. Helaas gaat de game hier compleet de mist in.

Beat Down: Fists of Vengeance is voorzien van een grote, vrij toegankelijke stad. Althans, dat is wat de ontwikkelaars je willen doen geloven. In werkelijkheid is de stad opgedeeld in redelijk kleine en erg afgesloten districten die via laadschermen met elkaar verbonden zijn. 'So much for freedom' zullen we maar zeggen. Bovendien zijn de laadmomenten erg vervelend omdat je regelmatig tussen de districten heen en weer moet lopen. Het is namelijk zo dat je gedurende het 'verhaal' allerlei missies uitvoert voor mensen die je tegenkomt in bijvoorbeeld bars of kroegen.

Veel van die mensen zijn trouwens niet echt vriendelijk. Bijna iedereen snauwt je af en heeft een grote mond. Op straat zul je zelfs regelmatig in gevecht komen omdat iedereen het blijkbaar nodig vind om je uit te moeten dagen. Niet de meest vriendelijke buurten waar je in rond loopt dus. Sowieso is de sfeer ontzettend grauw en duister. Van daglicht hebben ze blijkbaar nooit gehoord in Beatdown en mooie, afwisselende gebouwen zijn nergens te bekennen. Het is allemaal grijs, zwart of bruin. Misschien dat Capcom hiermee en bepaalde setting neer heeft willen zetten, maar over het algemeen werkt het veelte deprimerend en veel motivatie om verder te spelen is er niet.

Dat ligt overigens niet alleen aan de sfeer en de laadtijden in het spel. Ook het vechten zelf stelt niet echt veel voor. Je kunt wat simpele schoppen en stoten uitdelen, mensen omver werpen, wapens oppakken en tijdelijk gebruiken en je hebt nog een special move tot je beschikking die je om de zoveel tijd kunt gebruiken. Dit voelt allemaal erg ouderwets en beperkend aan. Daar komt bij dat het geheel erg stroef en onnauwkeurig verloopt. Vergeleken met toppers als Ninja Gaiden, Devil May Cry en God of War, stelt deze game werkelijk waar niets voor op gebied van vechten. Toch een grote domper als je bedenkt dat dit het centrale aspect van de game moet zijn.

Dan heb je nog de mogelijkheid om andere mensen in te huren zodat ze je mee kunnen helpen voor je missies. Dit kun je doen door mensen onder druk te zetten die je op straat in elkaar getrimd hebt, of je neemt contact op met bestaande bendeleden. Een op voorhand leuk klinkend aspect is het feit dat elk bendelid andere eigenschappen heeft en specifieke vaardigheden. De AI in het spel is echter vrij slecht, waardoor dit nooit uit de verf komt. Ook zijn de missies er vaak niet goed op toegespitst. Sowieso komen deze missies vaak alleen maar neer op het in elkaar meppen van bepaalde personen. Dat is tenslotte toch hetgeen waar je goed in bent.

Conclusie:

Beat Down: Fists of Vengeance is een inspiratieloze game met erg pretentieloze en saaie gameplay. Grafisch stelt de game erg weinig voor, mede door de eentonige en kale omgevingen, het vechten is ontzettend oppervlakkig en voelt niet goed aan en de verhaallijn is flinterdun en werkt totaal niet motiverend. De game is gewoon niet leuk om te spelen en een grote misser van Capcom. Je gaat jezelf serieus afvragen wanneer men eens een serieuze poging gaat doen om de klassieke beat 'em up weer nieuw leven in te blazen.

Graphics: 5.0 Geluid: 6.5 Gameplay: 3.5 Totaal: 4.0