Battleheart Legacy - Leuk, lang en legendarisch | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

De kleine ontwikkelaar Mika Mobile maakt al een aantal jaren games, maar richtte zich tot nu toe op schattige, cartooneske 2D-titels die niet voor iedereen zijn weggelegd. Games als Zombieville USA en Battleheart spelen echter heerlijk en mengen op ludieke wijze rpg en rts. Om een groter publiek aan te spreken brengt de ontwikkelaar hun eigen Battleheart (2011) opnieuw uit, maar zodanig aangepast dat het een compleet andere en vooral betere ervaring is geworden.

Battleheart Legacy

Het spel is nu in 3D, werkt met quests en verpakt verschillende kla en in één speelbaar personage. Aan de hand van het gekozen wapen bepaal je de kla e en switchen is mogelijk vanuit een beperkt aantal gebieden in de wereld. Je zou verwachten dat twaalf kla en in één personage een drukke bedoening is, maar in de realiteit werkt het erg prettig. De verschillende gebieden in Battleheart Legacy vereisen allemaal een andere aanpak en het wi elen van personage is in de game net zo gemakkelijk als het aantrekken van een ander pakje.

Open wereld

In Battleheart Legacy krijg je de eervolle opdracht om de wereld te redden van een afgrijselijk kwaad. Zo verloopt het verhaal in de meeste rpg’s en wat dit betreft is het spel niet bijster origineel. Waar Battleheart Legacy in uitblinkt is de manier waarop je speelt. Afhankelijk van wapens en geselecteerde vaardigheden kies je met welke kla e je een gebied in trekt, waarbij het vinden van de zwaktes bij bepaalde monsters een kwestie van uitproberen is.

Battleheart Legacy

De gebieden in Battleheart Legacy bezoek je middels een kaart, waar je op tikt om naar plekken te reizen. Steden, grotten en andere locaties vereisen een bepaalde ervaring en kies je ervoor om gebieden boven je niveau te verkennen, dan word je genadeloos in de pan gehakt. Battleheart Legacy vraagt per gebied een pa end arsenaal en dito vaardigheden, die je leert in steden of kastelen en hier vanuit een helder menu selecteert. Kies je bijvoorbeeld een zwaard, dan gelden de vaardigheden van de ridder. Kies je een staf, dan zijn er bijpa ende magische spreuken beschikbaar. Bij de selectie van wapens is het overigens opletten geblazen, want kies je vaardigheden die niet bij het wapen pa en, dan zijn ze inactief tijdens een gevecht.

Het verhaal staat in Battleheart Legacy op de achtergrond en het zijn vooral de korte mi ies die intere eren en plezier verschaffen. Actieve quests worden aangegeven met een glimmend bolletje bij een locatie en heb je voldoende getraind, dan trek je naar het gebied om de opdracht te voltooien. Zo’n mi ie bestaat uit het verslaan van wezens (orcs, spinnen, skeletten, etc.), het ophalen van een bepaald object of het verkennen van één van de tientallen gebieden. Deze variëren van herfstige bo en tot ijzige sneeuwvlakten en zijn schilderachtig mooi vormgegeven.

Battleheart Legacy

Eigen stijl

Battleheart Legacy ziet er prachtig uit, met een stijl tu en de LEGO-games en Gamelofts Dungeon Hunter-games in. De beelden zijn cartoonesk, maar enorm gedetailleerd, wat vooral opvalt binnen gebouwen. Hier en daar liggen kleedjes met kundig ontworpen patronen en mozaïeken die uit oude kastelen lijken geplukt. De personages zien er in 3D gevarieerd uit, bewegen vloeiend en zijn razend gemakkelijk te besturen. Om te bewegen over het scherm tik je op een plek in beeld, om vijanden aan te vallen hoef je ze ook alleen maar aan te tikken. Een aanval is afhankelijk van je gekozen vaardigheden en kan zowel een manisch tikfeest als een tactisch spel van verdedigings- of aanval preuken zijn.

Het is een originele speelwijze, want je bereidt per gebied de aanval voor door een wapen te kiezen in één van de kla en, met de bijpa ende vaardigheden. Met het upgraden van stats als dexterity, strength en charisma speel je bovendien nieuwe vaardigheden vrij, die je voor een vast bedrag koopt in de speciale trainingscentra. Af en toe is grinden in een reeds verkend gebied noodzakelijk om geld en ervaring te verdienen, maar de beloning mag er zijn. In totaal zijn er 150 vaardigheden te verdienen voor de twaalf kla en en ze allemaal vrijspelen zal zelfs ervaren Skyrim-spelers de nodige tijd kosten. De open wereld-gameplay, perfecte besturing, charmante graphics en uren aan speeltijd maken van Battleheart Legacy een sublieme rpg.

Battleheart Legacy is nu beschikbaar voor 4,49 Euro op iOS (iPhone en iPad)